بیماری های کبدی در کمین مردان جوان چاق

مطالعات محققان سوئدی نشان می دهد اضافه وزن مردان در سنین 18 تا 20 سالگی، احتمال بیماری های کبدی و مرگ و میر ناشی از آن را در سنین بالاتر، 64 درصد افزایش می دهد.به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، مطالعه بیش از 44 هزار سرباز بین سال های 1969 تا 1970 میلادی نشان می دهد اضافه وزن در سنین جوانی، احتمال بیماری های کبدی و مرگ و میر ناشی از آن را در سنین بالاتر، 64 درصد افزایش می دهد.

اکنون که بیش از 40 سال از تاریخ مطالعه می گذرد، افرادی که در آن زمان اضافه وزن داشتند، در حال حاضر اکثرا به بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی مبتلا هستند. وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد شود، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید که به دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی تقسیم بندی می شود. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت، سیگار و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند.
***علل دیگر کبد چرب غیرالکلی عبارتند از : 
-استفاده از داروهای مختلف 
-هپاتیت 
-بیماری های خود ایمنی یا بیماری های کبد ارثی 
-کاهش سریع وزن 
-سوء تغذیه 
برخی مطالعات نشان می دهد تجمع باکتری ها در روده کوچک نیز می تواند احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد. 
این مطالعه نشان می دهد اضافه وزن زنان نیز با بیماری های کبدی و قلبی مرتبط است و باید از سنین کودکی با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی برای کنترل وزن اقدام کرد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: چاقی مردان کبد

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.