وجود امکانات پیوند کبد تنها برای 100 بیمار درسال

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید با برنامه ریزی از افزایش بیماری هپاتیت C جلوگیری شود، گفت: امکانات انجام پیوند کبد تنها برای 100بیمار در سال وجود دارد و راهی جز ریشه کنی ویروس هپاتیت در کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رضا ملک زاده روز جمعه در سمینار یک روزه «تدوین آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C در کشور» افزود: عمده شیوع این ویروس در جوان ها و بیشتر در مردان دیده شده است، با یک برنامه ریزی می توانیم در مدت پنج تا هفت سال آینده با اطلاع رسانی و درمان، شاهد ابتلای تعداد افراد کمتری باشیم و به هدف 1410 نیز که ریشه کنی هپاتیت C در کشور است دست یابیم.
وی بیان کرد: ایران در زمینه ابتلا به هپاتیت C جزء پاکترین کشورهاست و این نشان می دهد با یک سری سرمایه گذاری کم می توانیم این ویروس را ریشه کن کنیم.
ملک زاده با اشاره به اینکه استفاده از سرنگ مشترک در تزریق مواد مخدر، دریافت خون، حجامت و قمه زدن از عوامل ابتلا به این بیماری است اظهار کرد: براساس آمار، در سال 2014 میلادی، 186هزار و 500 ایرانی به هپاتیت C مبتلا بوده اند و در صورتی که در زمینه کاهش این بیماری اقدامی صورت نگیرد در سال 2030 شاهد افزایش مبتلایان به 213 هزار و 700 نفر خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه پزشکان ما باید به فکر درمان با داروهای جدید باشند گفت: درمان های جدیدی که برای بیماری هپاتیت C ارایه شده است تا 95درصد مبتلایان را بهبود می بخشد.

** تولید داروی SOVODAK در کشور
ملک زاده بیان کرد: داروی SOVODAK که مربوط به درمان بیماری هپاتیت C است اخیرا در کشور ثبت شده و اکنون در حال تولید است.
وی با اشاره به اینکه این دارو باید به صورت رایگان در اختیار همه بیماران مبتلا به هپاتیت C قرار گیرد گفت: وزارت بهداشت و دستگاه های مربوطه باید از همه کسانی که در زمینه تولید دارو فعالیت دارند، حمایت کند.
گردهمایی علمی یک روزه تازه های هپاتیت C همراه با اجماع درمان آن در ایران با همکاری کمیته علمی هپاتیت ایران، شبکه تحقیقات هپاتیت ایران و مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با هدف گردآوری و تصویب دستورالعملی مشترک و ملی در درمان هپاتیت c با حضور متخصصان داخلی و خارجی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
در این گردهمایی از تمبر اختصاصی 'ریشه کنی هپاتیت C در ایران سال 1410 ' رونمایی و از دکتر سیاوش منصوری فوق تخصص گوارش و کبد به عنوان سفیر سلامت تجلیل شد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: هپاتیت پیوند کبد

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.