بیوبانک نمونه های بیماران دیابتی و چاقی باید در کشور ایجاد شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موضوع چاقی و دیابت در کشور برلزوم لزوم ایجاد بیوبانک (زیست بانک) برای نگهداری نمونه های بیماران دیابتی، چاقی و سایر بیماری ها تأکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران دکتر رضا ملک زاده درحاشیه بازدید ازبانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: متأسفانه بیماری های دیابت، چاقی و تعدادی از سرطان ها در کشور در حال گسترش است و ایجاد بانک نمونه های بیماران برای مطالعات درمانی و دارویی اهمیت بسزایی دارد.
وی اظهار کرد: در این مرکز با توجه به حوزه های فعالیت متنوع گیاهی، میکروارگانیسم ها، سلولی و مولکولی می توان با مراکز سلامت تحت پوشش این وزارتخانه همکاری هایی مناسبی را به انجام رساند.
ملک زاده، ضمن بازدید از امکانات و کلکسیون های بانک سلول های انسانی و جانوری بر لزوم ایجاد نسخه پشتیبان از نمونه های زیستی در مکان جغرافیایی دیگر کشور که زلزله خیز نباشد ، تأکید کرد و از تلاش های انجام گرفته در این ابراز خرسندی نمود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت حمایت از این مرکز برای کمک به حوزه سلامت را ضروری دانست.
دکتر سبد ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نیز به تبیین اهداف و رسالت تأسیس زیست بانک در کشور، اهمیت زیست بانک ها در دنیا پرداخت و همچنین در خصوص حوزه های فعالیت مرکز، دستاوردها، توانمندی ها و پروژه های به روز دنیا و امکان انجام آنها در مرکز در صورت حمایت های لازم، توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و هیات همراه در روز گذشته از بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کردند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دیابت چاقی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.