صرف 15 هزار میلیارد ریال بودجه سلامت کشور برای درمان سرطان

عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی آنکولوژی ایران گفت: کل بودجه سلامت ایران در سال گذشته 80 هزار میلیارد ریال بود که از این میزان 15 هزار میلیارد ریال صرف هزینه های درمان سرطان شده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر حسین فودازی روز چهارشنبه در حاشیه اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرطان یک بیماری صعب العلاج و پرهزینه است و حجم زیادی از بودجه سلامت کشورها را در سراسر جهان جذب می کند این درحالی است که 70 درصد از موارد ابتلا به سرطان قابل پیشگیری است. 
وی افزود: سرطانی بیماری است که بار روانی برای خانواده ها دارد و هزینه های سنگین آن می تواند خانواده ها را به زیر خط فقر ببرد بنابراین باید بیش از پیش به موضوع پیشگیری در سرطان توجه شود. 
فودازی با بیان اینکه مبحث پیشگیری درحوزه سرطان مغفول مانده است، اظهار کرد: 30 درصد از موارد ابتلا به سرطان در اختیار افراد نیست مانند سرطان هایی که عامل ژنتیکی دارند اما می توان از بقیه موارد ابتلا به سرطان که عوامل محیطی و انسانی در آن دخیل هستند به خوبی جلوگیری کرد. 
وی به مصرف سیگار و مواد دخانی به عنوان اصلی ترین عامل بروز سرطان اشاره کرد و افزود: با حذف سیگار و مواد دخانی از زندگی، 30 درصد از سرطان ها طی 20 سال آینده کاهش خواهند یافت. 
فودازی با اشاره به ابتلای 90 هزار نفر در سال در ایران به سرطان ادامه داد: با ترک سیگار می توان به میزان 30 هزار نفر از موارد ابتلای سالانه به سرطان پیشگیری کرد. 
وی مصرف مشروبات الکلی، فست فودها، مواد کنسروی، آب آلوده، آب چاه، قرارگرفتن طولانی مدت و بدون محافظ در معرض تابش نور خورشید و آلودگی به موادصنعتی را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان عنوان کرد. 
فودازی با یادآوری اینکه عوامل محیطی 70 درصد و عوامل ژنتیکی 30 درصد در ابتلا به سرطان ها دخیل هستند، افزود: با افزایش آگاهی مرم می توان میزان بروز این 70 درصد که عوامل محیطی در آن دخیل هستند تا حد بسیار زیادی را کاهش داد. 
وی ادامه داد: در 40 سال اخیر زندگی بیشتر مردم ما از حالت روستایی به حالت شهری تبدیل شده است؛ در گذشته 70 درصد مردم روستایی و 30 درصد شهری بودند اما اکنون این آمار برعکس شده و زندگی مردم به حالت ساکن و ایستای شهری تغییر حالت داده است. 
فودازی با تاکید بر اینکه ورزش، حذف دخانیات، مصرف رژیم غذایی سالم و کنترل کودها و سموم شیمیایی کشاورزی می تواند تا حد زیادی در کاهش میزان بروز سرطان ها موثر باشد. 
اولین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کلینیکال آنکولوژی ایران از امروز تا 21 آبان ماه به مدت سه روز در مرکز همایش سازمان مدیریت صنعتی در حال برگزاری است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سرطان سلامت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.