نتایج یک پژوهش از ارتباط زندگی در جوار خیابان های شلوغ و زوال عقل

نتایج یک پژوهش جدید در استرالیا نشان می دهد زندگی در مجاورت خیابان ها، بزرگراه ها و جاده های پر رفت وآمد ممکن است خطر ابتلا به بیماری 'دمنتیا' یا زوال عقل و جنون را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، پژوهشگران استرالیایی، نتایج پژوهش های انجام گرفته پیرامون این موضوع را بسیار جالب دانسته و در خصوص نتیجه گیری سریع در این خصوص نیز هشدار داده اند.
 آلودگی هوا و آلودگی های صوتی دو مشکل مربوط به زندگی در مجاورت گذرگاه ها و خیابان های اصلی در شهرها و زندگی شهری امروزی است.
به نوشته روز شنبه تارنمای شبکه 'اس.بی.اس' استرالیا، نتایج مربوط به یک پژوهش جدید که در مجله پزشکی 'لنست'به چاپ رسیده است، نشان می دهد کسانی که در مجاورت خیابان ها، بزرگراه ها و جاده های پر رفت و آمد زندگی می کنند با خطرات به مراتب مضاعفی مواجه هستند.
پس از مطالعه زندگی بیش از 2 میلیون نفر در کانادا یافت شده است که 10 درصد از موارد ابتلا به بیماری زوال عقل در مناطق شهری را می توان با 'قرار گرفتن در معرض ترافیک سنگین' مرتبط دانست.
زندگی کردن در فاصله 50 متری از یک گذرگاه اصلی خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را به میزان هفت تا 11 درصد افزایش می دهد و جالب آنکه زندگی کردن در فاصله 100 متری از یک گذرگاه اصلی خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را به میزان چهار درصد افزایش می دهد.
دکتر 'دیوید رینولدز' از مرکز پژوهشی آلزایمر بریتانیا معتقد است نتیجه این پژوهش بسیار مهم است. این پژوهش برای نخستین بار نشانگر ارتباطی بین زندگی در مجاورت گذرگاه های پر رفت وآمد و افزایش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل است. پژوهشی که من فکر می کنم می تواند نشانگر یک عامل خطر زا باشد که ما تاکنون آن را در نظر نگرفته ایم.
این در حالی است که 'مایکل وودوارد' دانشیار و مشاور ارشد پزشکی از سازمان آلزایمر استرالیا معتقد است با آنکه پژوهش انجام شده بسیار جالب به نظر می رسد اما این پژوهش، پژوهشی جامع نیست.
وی گفت: با این پژوهش من شخصا به این نتیجه گیری نمی رسم که ما نیازمند فاصله گرفتن از گذرگاه ها هستیم تا خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهیم.
به گفته این پژوهشگر، توضیحات و دلایل احتمالی متعددی برای چنین ارتباطی وجود دارند. ممکن است اصلا این موضوع با آلودگی هوا یا آلودگی صوتی در ارتباط باشد. عوامل اجتماعی- اقتصادی متعددی وجود دارند که سبب می شوند تا مردم مجبور شوند خانه های ارزان قیمت تری را در مجاورت گذرگاه های پررفت و آمد خریداری کنند.
در حال حاضر بیش از 350 هزار استرالیایی مبتلا به بیماری زوال عقل هستند و این تعداد در حال افزایش است.
این بیماری سبب می شود این افراد حافظه و خاطرات خود را از دست بدهند و در واقع عملکرد مغزی آنها دچار اشکال شود.
اگر چه دانشمندان هنوز به طور کامل نمی دانند دلیل اصلی این بیماری چیست.
پروفسور 'وودوارد' معتقد است در حال حاضر ساده ترین کاری که می توان انجام داد، کاهش خطرات مرتبط با این بیماری است.
وی گفت: فعال باشید، غذای خوب بخورید، از نظر اجتماعی هم فعال باشید، از کشیدن سیگار خودداری کنید. اینها کارهایی است که می توان آنها را همین الان انجام داد. فاصله گرفتن از گذرگاه های شلوغ آنهم بر مبنای این مطالعه جالب اما نه قطعی، نخستین اولویت نخواهد بود

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: آلزایمر

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.