دستاوردهای برجام در حوزه تحقیقات سلامت

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رفع محدودیت ها در دسترسی به منابع علمی و تهیه مواد و تجهیزات تحقیقاتی و همچنین اختصاص اعتبارات بدون بهره به شرکت های دانش بنیان و محققان را از جمله دستاوردهای برجام در حوزه تحقیقات سلامت کشور عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 پس از سال ها تحریم های سرسختانه غرب علیه ایران، در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات هسته ای ایران براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) Joint Comprehensive Plan of Action، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد و این دستاورد دولت یازدهم، تاثیرات متعددی در حوزه های مختلف از جمله علمی و پژوهشی به همراه داشت. 
دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز شنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: ایستادگی کشورهای اروپایی در مقابل موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در برابر ایران، نشان می دهد که ما به دستاوردی که در حوزه افکار جهانی از توافق برجام باید می رسیدیم، رسیده ایم و از این گشایش می توانیم در حوزه های علمی نیز بهره برداری کنیم.
* برقراری ارتباط با مراکز علمی 
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: پس از اجرای برجام، ارتباط محققان و پژوهشگران ایرانی با بخشی از منابع الکترونیک علمی که برای پژوهش های خود به آنها نیاز داشتند، از جمله آی. اس. آی، بار دیگر برقرار شد؛ در حالی که در دوران تحریم به رغم پرداخت هزینه استفاده از این منابع، اما ارتباط محققان ایرانی با این مراکز علمی قطع شده بود و محققان ما نمی توانستند از آن استفاده کنند. 
* تهیه مواد و تجهیزات آزمایشگاهی بدون واسطه 
آخوندزاده اظهار کرد: همچنین بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی نیز به بهانه اینکه کاربردهای دوگانه دارند و می توانند در قسمت نظامی و هسته ای مورد استفاده قرار گیرند، در اختیار ما قرار داده نمی شد و امکان خرید آنها را نداشتیم؛ اما بعد از اجرای برجام، به تدریج خرید این تجهیزات امکان پذیر شد و اکنون بخشی از آنها در آزمایشگاه های کشور مستقر شده است و به کار گرفته شده اند. 
آخوندزاده به امکان خرید این تجهیزات بدون واسطه و با قیمت های اصلی به عنوان دیگر دستاورد برجام اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم ها، بخشی از مواد مصرفی و تجهیزات را از شرکت های اصلی نمی توانستیم تهیه کنیم و باید از واسطه ها و با قیمتی چندبرابر خریداری می کردیم؛ به واقع، به جای این که این تجهیزات را با دلار سه هزار تومانی بخریم، به دلیل اینکه چند دست بین دلالان می چرخید، به قیمت دلاری هفت هزار تومان درمی آمد؛ همچنین به دلیل اینکه از واسطه ها خریداری می شد، با کیفیت اصلی به دست ما نمی رسید. 
* بازشدن فضای تعاملات علمی بین المللی
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به طور کلی فضای تعاملات بین المللی ایران به ویژه در حوزه تعاملات علمی پس از برجام بهتر شده است؛ رفت و آمدهای دانشمندان خارجی به ایران وضعیت بهتری یافته است و همچنین دیگر هیچ محدودیتی برای شرکت اساتید، محققان و دانشمندان ایرانی در کنگره های علمی وجود ندارد. 
آخوندزاده افزود: هیچ تبلیغی برای پیشرفت های علمی کشور بهتر از این نیست که دانشمند یک کشور آمریکایی یا اروپایی به ایران بیاید و پیشرفت های ما را به صورت مستقیم مشاهده کند؛ نوشتن مقاله، کتاب و جزوه و ارسال آنها به کنگره ها و مراکز علمی، مانند مشاهده پیشرفت ها از نزدیک، بازتاب و تاثیری راکه باید داشته باشد، ندارد. 
وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه هایی با نهادهای تحقیقاتی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان پس از برجام اشاره کرد و گفت: این تفاهمات از نظر آورده های پژوهشی برای کشور ما بسیار مفید بوده است. 
* اختصاص اعتبارات بین المللی بدون بهره به شرکت های دانش بنیان ایرانی 
آخوندزاده گفت: برقراری تعاملات علمی بین المللی رو در رو و نزدیک باعث شده که اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی ما نیز افزایش یابد، در طول یک سال گذشته، تعدادی از محققان برجسته کشور توانسته اند از گرنت ها و اعتبارات خارجی استفاده کنند و اینها از دستاوردهای برجام در حوزه تحقیقات و فناوری است. 
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین حدود 350 میلیون یورو اعتبار بدون بهره برای شرکت های دانش بنیان ما از سوی کشورهای اروپایی در یک سال گذشته تامین شده است. 
به گفته آخوندزاده، اگر اقتصاد قوی داشته باشیم، دانش نیز رشد می کند؛ اکنون محدودیت های بین المللی برداشته شده است و ما انتظار داریم که اقتصادمان نیز به تدریج رشد یابد تا بتواند از بخش علم و فناوری کشور نیز حمایت کند. 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.