نفروپاتی دیابتی و احتمال 40 درصدی ابتلای بیماران قندی

نفروپاتی دیابتی (اختلالات عملکردی کلیه) از جمله عوارض این بیماری است که به گفته رئیس انجمن دیابت ایران 40 درصد دیابتی ها با خطر ابتلا به آن روبه رو هستند.به گزارش ایرنا، شیوع دیابت در سراسر جهان درحال افزایش است و یکی از علل اصلی گسترش این بیماری، بی علامتی آن است به گونه ای که گفته می شود حتی در کشورهای اروپایی مانند انگلیس 50 درصد دیابتی ها از بیماری خود اطلاعی ندارند. 

این بی علامتی و تشخیص دیرهنگام دیابت سبب بروز بسیاری از عوارض می شود که یکی از مهمترین آنها اختلال در عملکرد کلیه هاست؛ این اختلال می تواند به دیالیز، پیوند کلیه و حتی در مواردی از دست دادن جان بیمار منتهی شود. 
براساس آمارهای اعلام شده، 480 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و در ایران هفت میلیون نفر دیابت دارند؛ مساله نگران کننده تر اینکه 12 درصد از جمعیت بالای 20 سال کشور را مبتلایان به دیابت تشکیل می دهند. 
پیشگیری از طریق اصلاح سبک زندگی و پس از آن تشخیص به موقع و کنترل دیابت در رابطه با این بیماری اهمیت بسیاری دارد زیرا می تواند بسیاری از مشکلات جسمانی مانند نفروپاتی دیابتی و نارسایی کلیه، مشکلات روانی، اقتصادی و اجتماعی بیماران و حتی بار مالی نظام سلامت کشور را کاهش دهد. 
از این رو رویکرد سازمان بهداشت جهانی همواره بر پیشگیری از این بیماری معطوف بوده و به همین منظور 20 اسفندماه مصادف با 10 مارس به عنوان روز جهانی کلیه نام گذاری شده است تا از این طریق توجه کشورها به این مساله بیش از پیش جلب شده و در این زمینه برنامه ریزی شود. 
دکتر اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد دیابتی هایی که قندخون خود را در حد طبیعی نگه می دارند، احتمال ابتلای آنها به نفروپاتی دیابتی از 40 درصد به کمتر از 2 درصد کاهش می یابد و از آنجایی که این میزان بسیار اندک است، می توان به طور کلی گفت افرادی که قند کنترل شده دارند، دچار نفروپاتی نمی شوند. 
وی افزود: مهمترین عواملی که می تواند باعث ابتلای فرد دیابتی به مشکلات کلیوی شود، میزان بالای قندخون است؛ هرچه قندخون بالاتر باشد، شیوع مشکلات کلیوی بیشتر می شود. افراد چاق و دارای اضافه وزن، چربی بالا و فشار خون مستعد ابتلا به نفروپاتی دیابتی هستند. 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.