مقاومت های آنتی بیوتیکی چالش فرا روی متخصصان بیمارهای عفونی

مقاومت میکروب ها مقابل آنتی بیوتیک ها چالش فرا روی متخصصان بیمارهای عفونی است و دست یابی به دانش های پیشرفته برای از بین بردن مقاومت میکروب ها در مقابل آنتی بیوتیک ها از اولویت های انجمن متخصصان بیماری‌ های عفونی و گرمسیری کشور است.

به گزارش ایرنا، این موضوع عصر پنجشنبه در آخرین روز برگزاری شانزدهمین همایش میان دوره ای انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری که در اصفهان برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت. 
همایش 2 روزه بیماری های عفونی و گرمسیری با هدف ارایه مباحث علمی و آخرین دستاوردها در زمینه بیماری ها و مشکل های عفونی، مقاومت های میکروبی، تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها، سل، عفونت های اچ آی وی (HIV) و ایدز از سوی انجمن علمی بیماری های عفونی، دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و تهران و انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور در اصفهان برگزار شد.
رئیس انجمن متخصصان بیماری‌ های عفونی و گرمسیری در روز نخست این همایش به تحول های چشمگیر ایران در زمینه علم و فناوری بویژه پزشکی اشاره کرد و دستاوردهای کشور در این بخش ها را بی نظیر دانست.
دکتر علی اکبر ولایتی گفت: به همت متخصصان و پزشکان و بخش های مختلف پزشکی و درمانی، پیشرفت های خوبی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های عفونی و سل در کشور حاصل شده است. 
وی با اشاره به تدوین دستور عمل هایی برای پیشگیری و درمان بیماری سل به بررسی استفاده از واکسن 'ب س ژ' و اثرهای آن در پیشگیری از مننژیت و سِل اطفال و کنترل وضعیت مقاومت میکروبی در ایران و دستور عمل های تدوین شده درباره آن پرداخت.
دکتر ولایتی به عنوان متخصص بیماری های عفونی، مسئولیت کمیته راهبردی مقاومت میکروبی کشور را از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر عهده دارد. 
مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب ‌های بیماری ‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی ‌بیوتیک استفاده می‌شود اما این میکروب ها با جهش ژنی نسبت به این داروها مقاومت پیدا می کنند و نسل‌های جدیدی بوجود می آیند که مبارزه با آنها را دشوار می کند. 
از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است؛ این پدیده کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد به گونه ای که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌ اند.
یکی از اعضای انجمن بیماری های عفونی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: در چند سال گذشته مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک ها در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است و یکی از اولویت های جامعه پزشکی و درمانی ما جلوگیری از ایجاد این میکروب هاست.
دکتر سید علی دهقان منشادی افزود: اکنون برنامه تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها در کشور با هدایت کمیته راهبردی مقاومت میکروبی کشور و انجمن های علمی در حال تدوین شدن است تا بر اساس راهنمایی های بالینی آن اقدام هایی در کشور برای محدود کردن تجویز آنتی بیوتیک ها و در واقع استفاده منطقی و درست از آنها انجام شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو نیز در این زمینه اهمیت دارد، تاکید کرد: لازم است فرهنگ سازی و آموزش های لازم در این زمینه در جامعه صورت گیرد.
وی با اشاره به این که ایران از حیث دانش بیماری های عفونی از کشورهای پیشرفته دنیا به شمار می آید، گفت: ما می توانیم دانش خود را در این زمینه در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم، ضمن اینکه برای درمان این بیماری به اعزام هموطنان به خارج از کشور نیاز نیست.
این متخصص بیماری های عفونی، اجرای طرح تحول نظام سلامت را نیز در کنترل هزینه ها و اعمال روش های تشخیصی جدید بسیار موثر دانست و تاکید کرد: هزینه های مربوط به درمان این بیماری ها در طرح تحول نظام سلامت دیده شده است.
دهقان منشادی با اشاره به حضور 150 پزشک و متخصص در شانزدهمین همایش میان دوره ای انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری ایران گفت: در این همایش بین گروه های پزشکی بالینی، متخصصان آزمایشگاه ها و پاراکلینیک ها در درمان مناسب و کاهش عوارض بیماری ها، بحث و تبادل نظر شد.

 

اخبار و مقالات پزشکی و سلامت - بانک اطلاعات دارویی

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.