پیشگیری از سرطان: 7 توصیه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

پیشگیری از سرطان: 7 توصیه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

با تغییراتی مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و برنامه منظم روزانه ، می توانید سرطان را کنترل کنید.

احتمالا  تاکنون گزارشات متناقضی در مورد پیشگیری از سرطان خوانده اید. گاهی اوقات نکاتی به عنوان پیشگیری از سرطان در مقاله ای توصیه می شود در حالی که در مطالعه یا گزارش دیگر آن را رد می کنند.

در بسیاری از موارد، آنچه در مورد پیشگیری از سرطان شناخته شده است هنوز در حال پیشرفت است. با این حال، به خوبی پذیرفته شده است که شانس فرد در ایجاد سرطان تحت تأثیر انتخاب شیوه زندگی قرار می گیرد.

بنابراین اگر در مورد پیشگیری از سرطان نگران هستید، مطمئن باشید که برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی تفاوت بزرگی می تواند ایجاد نماید.

هفت هشدار زیر را در پیشگیری از سرطان جدی بگیرید.

1- از تنباکو استفاده نکنید

استفاده از هر نوع توتون و تنباکو، موجب می شود در یک دوره مواجه با سرطان قرار گیرید. سیگار کشیدن با انواع مختلفی از سرطان از جمله ریه، دهان، حلق، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه مرتبط است. مصرف تنباکو نیز با سرطان حفره دهان و پانکراس مرتبط است.

حتی اگر از تنباکو استفاده نمی کنید، قرار گرفتن در معرض دود آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

اجتناب از تنباکو - یا تصمیم به ترک مصرف آن - یکی از مهمترین تصمیمات بهداشتی است که می توانید اجرا کنید و در پیشگیری از سرطان حائز اهمیت است. در صورتی که برای ترک سیگار نیاز به کمک دارید، از پزشک خود درمورد استراتژی های ترک سیگارکمک بگیرید.

2- رژیم غذایی سالم بخورید

گرچه انتخاب مواد غذایی سالم در فروشگاه و در هنگام صرف وعده های غذا یی نمی تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند، اما ممکن است در کاهش خطر ابتلا به آن موثر باشد.

دستورالعمل زیر را در نظر بگیرید:

  • میوه و سبزیجات به میزان زیادی مصرف نمایید. رژیم غذایی خود را بر اساس میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی حاوی منابع گیاهی مانند غلات و لوبیا تهیه کنید.
  • اجتناب از چاقی و افزایش وزن: با کاهش مصرف مواد غذایی پر کالری، از جمله قندهای تصفیه شده و چربی های با منابع حیوانی، غذاهای سبک تر مصرف کنید.
  • با مصرف الکل تنها خود را در معرض خطر انواع مختلفی از سرطان - از جمله سرطان پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد – قرار می دهید. ابتلا به این سرطان ها با افزایش مقدار و طول مدت زمان مصرف الکل افزایش می یابد.
  • محدود کردن مصرف گوشت های فرآوری شده: آژانس بین المللی سرطان سازمان بهداشت جهانی، به این نتیجه رسیده است که خوردن مقادیر زیادی از گوشت فرآوری شده می تواند به تدریج خطر انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

خطر ابتلا به سرطان سینه ممکن است در زنان دارای رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی  مقادیر فراوان روغن زیتون و آجیل مخلوط می باشد، کاهش یابد. رژیم غذایی مدیترانه بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، دانه های جامد، حبوبات و آجیل تاکید دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند، به جای گوشت قرمز، چربی های سالم مانند روغن زیتون را بیش از کره و ماهی مصرف می کنند.

3- حفظ وزن سالم و تحرک بالای جسمی

حفظ یک وزن سالم ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد.

افزایش فعالیت های فیزیکی علاوه بر کمک به کنترل وزن، می تواند به تنهایی خطر سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

افرادی که در هر مقدار فعالیت بدنی شرکت می کنند، از مزایای آن برخوردار می شوند. اما برای به دست آوردن فواید قابل توجه سلامتی،  باید هفته ای حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. همچنین می توانید ترکیبی از فعالیت های متوسط ​​و شدید را انجام دهید. به عنوان یک هدف کلی حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه را در برنامه خود بگنجانید و حتی اگر بتوانید بیشتر از این مقدار فعالیت داشته باشید، در بهبود عملکرد شما موثرتر نیز خواهد بود.

4-  از پوست خود در برابر خورشید محافظت کنید

سرطان پوست یکی از رایج ترین انواع سرطان است  که قابل پیشگیری می باشد. این نکات را امتحان کنید:

  • اجتناب از آفتاب نیم روزی: از ساعات 10 صبح تا 4 عصر، زمانی که اشعه خورشید قوی تر است از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید.
  • هنگامی که در خارج از منزل هستید، تا آنجا که ممکن است در سایه قرار بگیرید و از عینک آفتابی و کلاه آفتابی نیز کمک بگیرید.
  • مناطق در معرض نور را بپوشانید. از لباس های گشاد و راحتی که تا حد ممکن پوست شما را پوشش دهد و از رنگ های روشن یا تیره که اشعه ماوراء بنفش را بیشتر منعکس می کنند استفاده کنید.
  • از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید: زمانی که خارج از منزل هستید، از کرم های ضد آفتاب به میزان زیاد استفاده کنید و هر چند ساعت آن را تجدید نمایید.
  • از تختهای برنزه کننده و لامپ های خورشیدی اجتناب نمایید. آن ها به انداره نور خورشید می توانند زیان آور باشند.

5- برنامه ایمنی سازی را رعایت نمایید

پیشگیری از سرطان شامل حفاظت از عفونتهای ویروسی خاص است. در مورد ایمن سازی با پزشک خود مشورت کنید:

  • هپاتیت B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. واکسن هپاتیت B برای بخصوص بزرگسالان پر خطر مانند افرادی که از نظر جنسی فعالند اما دارای روابط تک همسری نیستند، افراد مبتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی، افرادی که از داروهای داخل وریدی استفاده می کنند، مردان دارای رابطه جنسی با هم جنس و کارکنان مراکز بهداشتی که ممکن است در معرض آلودگی به خون یا مایعات بدن باشند، توصیه می شود.
  • ویروسی پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های ناحیه ژنیتال مانند سرطان سلول های سنگفرشی سر و گردن رحم گردد. واکسن HPV برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه می شود. همچنین مردان و زنان 26 ساله یا کمترکه این واکسن را در سن نوجوانی دریافت نکرده اند نیز میتوانند آن را دریافت نمایند.

6- از رفتارهای پر خطر اجتناب نمایید

یکی دیگر از تاکتیک های  پیشگیری از سرطان، اجتناب از رفتارهای پرخطری است که می تواند منجر به عفونت شود و به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، به عنوان مثال:

  • داشتن فعالیت جنسی سالم: محدود کردن شمار شرکای جنسی و استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی. داشتن شرکای جنسی متعدد در طول زندگی، احتمال انتقال عفونت جنسی مانند HIV یا HPV را افزایش می دهد. در افرادی که مبتلا به HIV یا ایدز هستند خطر ابتلا به سرطان حنجره، کبد و ریه افزایش می یابد. HPV اغلب با سرطان سرویکس مرتبط است، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی، گلو، دهان و مهبل را نیز افزایش دهد.
  • از مصرف سوزن مشترک اجتناب نمایید. به اشتراک گذاری سوزن با یک کاربر آلوده می تواند منجر به HIV، هپاتیت B و یا هپاتیت C شود، همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

در صورتی که در مورد سوء مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر نگران هستید، از افراد حرفه ای کمک بجویید .

7- مراقبت های پزشکی را به صورت منظم و دوره ای انجام دهید.

آزمایشات وخودآزمایی های منظم برای انواع مختلف سرطان ها - مانند سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان - می تواند شانس تشخیص زودهنگام سرطان؛ در زمانی که درمان موفق تر خواهد بود؛ را افزایش دهد. در مورد بهترین برنامه غربالگری سرطان با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از سرطان در دستان خودتان است، از امروز شروع کنید. نتیجه موفقیت آمیز آن را در تمام عمر طول خواهد دید.

بیشتر بخوانید :

داروهای ضد سرطان : آسپاراژیناز - وین کریستین - وین بلاستین - هیدروکسی اوره اپی روبیسین


بیشتر بخوانید :
پیشگیری از سرطان:سرطان پوست
آزمایش PSA در سرطان پروستات / سرطان و ناباروری
مراقبت از کیسه کلستومی
شایع ترین عوامل عفونی ایجادکننده سرطان کدامند؟
سندروم روده تحریک پذیر چیست؟


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.