بررسی انواع بیماری های رایج در مردان

بررسی انواع بیماری های رایج در مردان

● از کودکی تا پیری، زنان معمولاً سالم‌تر از مردان هستند. از بین 15 علت اصلی مرگ، مردان در همه آنها به جز بیماری آلزایمر (آن هم به دلیل عمر کوتاه تری که دارند) نسبت به زنان درصد بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، با وجود اینکه این آمار در بین مردان و زنان در حال نزدیک شدن به هم است، اما مردان هنوز به طور میانگین پنج سال زودتر از همسرانشان عمر می‌کنند.

 

● مردان سلامت خود را اولویت قرار نمی‌دهند، بیشتر مردان فکر می‌کنند، اگر بتوانند نقش خود را در جامعه ایفا کنند، پس آنها سالم هستند.

 

● تحقیقات نشان می‌دهد مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند و هنگامی که می‌روند، احتمال دارد شرایط جدی تری داشته باشند. تا زمانی که مردان در جامعه کار می‌کنند و احساس بهره وری می‌کنند، بیشتر آنها خطرات برای سلامت خود را در نظر نمی‌گیرند.

بیماری قلبی عروقی: تهدید اصلی سلامت مردان

● به دلایل نامشخص، رگ‌های مردان زودتر از زنان دچار آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) می‌شوند. میانگین سن مرگ مردان از بیماری قلبی عروقی کمتر از 65 سال است. حتی در نوجوانی، رگ‌های دختران سالم‌تر از پسران به نظر می‌رسند.

 

 بیماری های مردان

● کارشناسان باور دارند که سطوح طبیعی بالاتر کلسترول خوب (HDL) زنان می‌تواند علت این موضوع باشد. 

سرطان پروستات

● سرطان پروستات یکی از سرطان‌های اصلی مردان است. پروستات یک غده به اندازه گردو پشت آلت تناسلی است که مایعات مهم برای انزال را ترشح می‌کند.

 

● سرطان پروستات متداول‌ترین سرطان در مردان (به جز سرطان پوست) است. نزدیک به 200،000 مرد امسال در ایالات متحده سرطان پروستات خواهند داشت. به طور متوسط از هر 8 مرد، 1 نفر مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می‌شود - یک بیماری با رشد آهسته که معمولاً در اواخر زندگی ظاهر می‌شود. توصیه می‌شود غربالگری سرطان پروستات (مانند آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA) از سن 55 سالگی شروع شود.

 

● خطر مرگ و میر سرطان پروستات نسبت به شیوع آن کم است. بسیاری از سرطان‌های پروستات رشد کند دارند و احتمال انتشار آنها کم است، در حالی که برخی دیگر تهدیدآمیز هستند.

 

 بیماری های مردان

● برای تشخیص سرطان پروستات نیاز به یک آزمایش مقعدی و یک آزمایش خون برای آنتی ژن خاص پروستات (PSA) است.

افسردگی و خودکشی

● کارشناسان قبلا فکر می‌کردند افسردگی بر زنان بسیار بیشتر از مردان تأثیر می‌گذارد. اما این ممکن است فقط به دلیل گرایش مردان به پنهان کردن احساسات افسرده یا بیان آنها به روش‌های متفاوت از زنان باشد. 

دیابت

● معمولاً بدون علامت، شروع می‌شود. در طول سال‌ها، سطح قند خون به تدریج بالا می‌رود، در نهایت در ادرار ترشح می‌شود. ادرار مکرر و تشنگی دلایلی که در نهایت بسیاری از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند.

 

● در صورت عدم درمان، قند خون بالای ناشی از دیابت می‌تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی و آسیب به کلیه‌ها (نفروپاتی)، اعصاب (نوروپاتی) و چشم‌ها (رتینوپاتی) شود.

 

● ورزش، همراه با رژیم غذایی سالم، می‌تواند از دیابت نوع 2 جلوگیری کند. کاهش متوسط وزن - برای کسانی که چاق هستند - و 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز، احتمال دیابت را بیش از 50٪ در مردان با خطر بالا، در یک مطالعه بزرگ کاهش داد.

ناتوانی جنسی

● یک مشکل سلامت رایج در مردان ناتوانی جنسی است که ممکن است تهدید کننده زندگی نباشد، اما به هر حال یک مشکل سلامتی مهم است. دو سوم مردان بالاتر از 70 سال و تا 39٪ مردان 40 ساله با مشکلات ناتوانی جنسی درگیر هستند. مردان مبتلا به مشکلات نعوظ ممکن است لذت کمتر در زندگی و احتمال بیشتری برای افسردگی را تجربه کنند.

 

 بیماری های مردان

● ناتوانی جنسی اغلب به دلیل آترواسکلروزیس - همان فرایندی که باعث حمله قلبی و سکته می‌شود - ایجاد می‌شود. در واقع، داشتن مشکلات نعوظ به طور مکرر به این معنی است که عروق خونی در سراسر بدن در وضعیت کاملاً مناسبی نیستند. پزشکان ناتوانی جنسی را نشانه‌ای از اخطار زودرس برای بیماری قلبی عروقی می‌دانند.

سرطان پوست 

● تفاوت قابل توجهی در استفاده از کرم ضد آفتاب بین مردان و زنان وجود دارد. در هر گروه سنی، مردان کمتر از زنان محصولات محافظ پوست در برابر اشعه زیان‌بار خورشید استفاده می‌کنند.

 

● به طور غیر اتفاقی، مردان شیوع بالاتری از سرطان پوست دارند و معمولاً پس از تشخیص، نتایج بدتری تجربه می‌کنند.

 

● تغییرات در پوست شما (مانند یک خال جدید یا بزرگ‌تر) ممکن است نشانه سرطان پوست باشد، بنابراین اگر چیزی متفاوت مشاهده کردید با یک پزشک صحبت کنید.

 

 بیماری های مردان

● اگر سرطان پوست تشخیص داده شود و در مراحل اولیه درمان شروع شود، شانس شما برای بهبود کامل بسیار بالا است. 

سرطان بیضه 

● سرطان بیضه در میان جمعیت جوان‌تر شایع‌تر است.

 

سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان در سنین 15 تا 35 سال است، وقتی در مراحل اولیه شناسایی می‌شود، بسیار قابل درمان است. شایع‌ترین نشانه سرطان بیضه یک توده بی درد در بیضه شما است.

 

● توصیه می‌شود که یک بار در ماه برای بررسی بیضه‌های خود وقت بگذارید و آنها را درمورد علائم غیرعادی بررسی کنید.

سرطان کولون 

● خبر خوب و بدی در مورد سرطان کولون وجود دارد. در کل، تعداد کمتری از افراد مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند و شیوع بیماری رو به کاهش است اما سرطان کولون در افراد زیر 50 سال به طور مداوم در حال افزایش است.

 

● دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که غربالگری سرطان کولون از سن 45 سالگی شروع شود. اگر شما عوامل خطر بالاتری دارید (مانند تاریخچه خانوادگی بیماری)، آزمایش‌های پیشگیرانه زودتر پیشنهاد می‌شود.

 

 بیماری های مردان

● کولونوسکوپی به عنوان “استاندارد طلایی” در زمینه پیشگیری در نظر گرفته می‌شود، زیرا راهی است که پولیپ‌های که سبب سرطان می‌شوند یافته و برداشته شوند. (تست‌های مدفوع نیز می‌توانند استفاده شوند اما به اندازه کولونوسکوپی دقیق یا مؤثر نیستند.)

مسائل مربوط به الکل 

● مردان الکل را بیشتر و با مقادیر بسیار بیشتر از زنان مصرف می‌کنند و این یک حقیقت است که با افزایش خطرات سلامتی همراه است. (بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)

 

● نوشیدنی‌های الکلی خطرات زیر را افزایش می‌دهند:

○ سرطان کولون، سرطان مری، سرطان کبد، سرطان دهان، سرطان پروستات، سرطان حلق. مصرف الکل نیز می‌تواند مسائل سلامت روان (مانند افسردگی) را ایجاد کند و باعث کاهش سلامت جنسی و تولید مثل (مانند ناتوانی جنسی و ناباروری) شود.

 

حتما بخوانید: علل ناباروری در مردان چیست و چگونه درمان می شوند؟

 

 بیماری های مردان

● واقعیت این است که الکل یک سم است. هیچ مقداری واقعا ایمن برای مصرف نیست و هر چه بیشتر الکل می‌نوشید، احتمال دارد که بیماری مرتبط با آن را بیشتر تجربه کنید. 

بیماری تنفسی 

● اگر سابقه سیگار کشیدن دارید، این یک موضوع موجب نگرانی است.

 

● کشیدن سیگار یا دیگر محصولات توتون احتمال ابتلا شما به سرطان ریه و بیماری تنفسی مزمن (COPD) را افزایش می‌دهد و می‌تواند شرایط تهدید کننده زندگی مانند امفیزم و برونشیت مزمن را ایجاد کند.

 

● تشخیص زودهنگام بیماری تنفسی و درمان‌های مختلف می‌تواند کمک کند تا اثرات طولانی مدت را به حداقل برساند. اگر سیگار می‌کشید، شکستن عادت بهترین چیزی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید.

ویروس‌ها

عفونت‌های ویروسی در انواع مختلف ظاهر می‌شوند و می‌توانند به طرق مختلف به سراغ شما بیایند. ویروس‌ها می‌توانند به شرایطی به سادگی سرماخوردگی منجر شوند یا ریشه یک بیماری همه گیر جهانی باشند. 

 

● آزمایش خون منظم برای بررسی HIV ویروس نقص ایمنی انسانی و هپاتیت C پیشنهاد می‌شود که می‌تواند از طریق تماس جنسی یا تماس خونی غیر عمدی منتقل شود. درمان، در مراحل اولیه‌ی بیماری بسیار مؤثر خواهد بود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.