9 راه برای جلوگیری از تداخلات دارویی مرگبار

9 راه برای جلوگیری از تداخلات دارویی مرگبار

● به دلیل وجود احتمال تداخل دارویی، نباید از مصرف دارو بترسید. تداخلات دارویی می‌تواند برای هر کسی که به طور منظم داروهای تجویزی مصرف می‌کند رخ دهد، اما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه آنها را مدیریت کرده و از آن پیشگیری کنید.

 

● داروهایی با شاخص درمانی باریک (تفاوت کمی بین دوزهای سمی و درمانی) و برخی بیماری‌های خاص مانند صرع یا افسردگی به‌ ویژه در معرض تداخلات دارویی جدی هستند. علاوه بر این، ممکن است در فردی که چندین دارو مصرف می‌کند، تداخلات متعددی رخ دهد، همان‌طور که اغلب در مورد بیماران مسن‌تر اتفاق می‌افتد.

 

● در حالی که اغلب تداخلات معمولاً تهدید کننده زندگی نیستند، برخی ترکیبات از داروها می‌توانند منجر به عواقب جدی - و حتی کشنده - شوند. داروسازان و پزشکان برای بررسی و پیش بینی تداخلات دارویی به‌ خوبی آموزش‌ دیده‌اند.

 

● همچنین می‌توانید از برنامه‌های دارویی آنلاین برای بررسی تداخل داروها قبل از صحبت با پزشک یا داروساز استفاده کنید. مثل همیشه، اگر سؤالی دارید، با پزشک صحبت کنید.

 

● برای جلوگیری از تداخلات دارویی، آموزش دیدن و تعامل با پزشک نکات کلیدی هستند. باید با پزشک مشورت کنید و فقط اطلاعات دارویی ارائه شده توسط متخصصان را دنبال کنید. در ادامه 9 نکته برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

1. ارتباط منظم با پزشک

● هر بار که مصرف دارویی را شروع یا قطع می‌کنید، از جمله هرگونه داروی بدون نسخه (OTC)، مکمل گیاهی یا ویتامین را به پزشک خود اطلاع دهید. فهرستی به‌ روز از داروها، از جمله داروهای بدون نسخه‌تان را نگه دارید و هر زمان که دارویی را شروع یا متوقف کردید، آن را با پزشک، داروساز و دندانپزشک خود به اشتراک بگذارید.

 

● داروهای تجویزی تنها داروهایی نیستند که می‌توانند تداخل داشته باشند. داروهای بدون نسخه نیز می‌توانند عواقب جدی داشته‌باشند. به‌عنوان مثال، مکمل گیاهی مخمر سنت جان معمولاً به‌عنوان یک محصول OTC برای افسردگی استفاده می‌شود. اگر با سایر داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین یا سرترالین ترکیب شود، خطر ابتلا به یک بیماری نادر اما جدی و بالقوه کشنده به نام سندرم سروتونین ممکن است رخ دهد. علائم سندرم سروتونین ممکن است شامل گیجی، توهم، تشنج، تغییرات شدید فشار خون و حتی مرگ باشد.

 

تداخلات دارویی

● هر بار که نسخه جدیدی دریافت و یا قبلی را دوباره تمدید می‌کنید، راهنمای داروی و برچسب نسخه را بخوانید. سازمان غذا و دارو اطلاعات داروهای تجویزی را مرتباً به‌روز می‌کند و ممکن است تغییراتی در راهنمای دارویی‌تان ایجاد شود. تداخلات احتمالی داروهایتان را مرور کنید و اگر نگران هستید یا کاملاً اصطلاحات پزشکی را نمی‌فهمید، سؤال بپرسید.

 

● اگر متوجه شدید که در معرض خطر تداخل دارو هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است این تداخل جزئی باشد و نیازی به اقدام پزشکی نباشد. از سوی دیگر، ممکن است لازم باشد از مصرف دارو خودداری کنید یا داروی جایگزین دیگری مصرف کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع نکنید.

2. خودتان در مورد دارو تحقیق کنید

● از یک برنامه دارویی آنلاین قابل‌اعتماد و مناسب برای بررسی تداخل داروها استفاده کنید تا در مورد داروهای خود بیشتر بدانید. همیشه تداخلات دارویی را بررسی کنید حتی زمانی که داروهای OTC، مکمل‌های گیاهی یا ویتامین خریداری می‌کنید.

 

● سایت یا برنامه بررسی کننده تداخل دارویی، مکانیسم هر تداخل دارویی، سطح اهمیت تداخل (مهم، متوسط یا جزئی) را توضیح می‌دهد و در موارد خاص، می‌تواند اقدام توصیه شده‌ای برای مدیریت تداخلات ارائه دهد. بررسی کننده‌های تداخل دارویی همچنین هرگونه تداخل بین داروها، غذاها یا نوشیدنی‌های انتخابی (مانند الکل یا آب گریپ فروت) و حتی بر اساس شرایط بیماری را نشان دهند.

 

● در سایت خدمات دارویی رضوی برای مشاهده تمام تداخلات دارویی ممکن، فقط نام دارو را وارد کنید و اطلاعات دارویی جامع آن دارو را مطالعه کنید.

3. سعی کنید تمام نسخه‌های خود را از یک داروخانه تهیه کنید

تداخلات دارویی

● هنگام خرید OTC یا مکمل‌های گیاهی، از داروساز بخواهید که تداخلات دارویی را بررسی کند و بپرسید. حتماً به داروساز داروخانه بگویید غیر از داروی درخواستی، چه داروهایی دیگری مصرف می‌کنید تا اطلاعات کاملی به شما بدهد.

 

● حتماً برچسب اطلاعات دارویی را روی هر محصول OTC که استفاده می‌کنید بخوانید و به تداخلات دارویی خاصی که در آنجا ذکر شده است توجه کنید.

4. هرگونه تداخل دارویی با غذا و نوشیدنی را جدی بگیرید

● داروساز یا پزشک ممکن است در مورد غذاها یا نوشیدنی‌های خاصی که مصرف می‌کنید بسته به داروهای مصرفی سؤال کند. مواد غذایی رایجی که در تداخلات دارویی دخیل هستند شامل غذاهای غنی از ویتامین K هستند که می‌توانند با برخی رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین تداخل داشته‌ باشند و آنها را کم اثر کنند و احتمالاً منجر به لخته شدن خون شوند.

 

● برخی از آب مرکبات مانند آب گریپ فروت به دلیل تغییر سطوح خونی بر برخی داروها اثر می‌گذارند. کلسیم می‌تواند به برخی داروها متصل شود و از جذب آن جلوگیری کند.

 

● به‌عنوان مثال، اگر وارفارین "رقیق‌کننده خون" مصرف می‌کنید، افزایش سطح ویتامین K در بدن می‌تواند لخته شدن خون را افزایش داده و اثربخشی وارفارین را کاهش دهد و می‌تواند منجر به سکته شود.

 

تداخلات دارویی

● غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از جگر گاو، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، کلم سبز، کلم پیچ، کاهو، سبزی خردل، جعفری، لوبیای سویا، اسفناج، شاتوت سوئیسی، شلغم سبز، شاهی و چندین غذای دیگر. در حالی که نیازی به اجتناب از محصولات حاوی ویتامین K نیست، باید مصرف این محصولات را به میزان ثابتی حفظ کنید.

 

● مصرف گریپ فروت یا آب گریپ فروت همچنین می‌تواند منجر به تداخلات دارویی شود و سطح دارو را در خون افزایش دهد و احتمالاً باعث مسمومیت دارویی شود. به‌عنوان مثال، سطوح خونی برخی از داروهای کلسترول شناخته شده به‌عنوان استاتین - آتورواستاتین، لواستاتین، یا سیمواستاتین - می‌تواند با نوشیدن آب گریپ‌ فروت تحت‌تأثیر قرار گیرد و منجر به آسیب شدید عضلانی به نام رابدومیولیز شود.

 

● همه داروهای موجود در دسته‌ای از داروها مانند استاتین‌ها ممکن است منجر به تداخل شوند، بنابراین پزشک می‌تواند داروی دیگری را تجویز کند. آب زغال‌اخته، آب پرتقال، آب انار و حتی سیر نیز می‌توانند منجر به تداخل با داروها شوند.

مطالعه بیشتر: بررسی خواص سیر از گذشته تا به امروز

5. به پزشک خود در مورد مصرف کافئین، الکل و مواد مخدر بگویید

● مصرف برخی نوشیدنی‌ها و مواد می‌توانند تأثیر شدیدی بر سایر داروها داشته‌ باشند. به‌عنوان مثال، برخی از داروهای آسم مانند آلبوترول آگونیست بتا-2 می‌توانند اثر محرکی داشته باشند. اگر آلبوترول با کافئین ترکیب شود، می‌تواند در خواب تداخل ایجاد کند یا منجر به ضربان قلب سریع شود. همچنین می‌تواند در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی خطرناک باشد. اثر محرک کافئین می‌تواند به تحریک داروهای ضد احتقان نیز مانند سودوافدرین یا فنیل افرین افزوده شود.

 

تداخلات دارویی

● الکل می‌تواند خواب‌آلودگی را تشدید کند، به‌ویژه زمانی که با داروهای دیگری که باعث آرام‌بخشی می‌شوند مخلوط شود و ممکن است شما را در معرض خطر سقوط یا تصادفات رانندگی قرار دهد. الکل هرگز نباید با مسکن‌های مخدر یا داروهای اضطراب مانند بنزودیازپین‌ها ترکیب شود. افسردگی تنفسی تهدید کننده زندگی ممکن است رخ دهد.

 

● یک تداخل خاص نگران کننده و اغلب ناشناخته بین الکل و کوکائین گزارش شده است. مؤسسه ملی سوءمصرف مواد مخدر (NIDA) دریافته است که کبد انسان کوکائین و الکل را ترکیب می‌کند و ماده سومی به نام کوکااتیلن تولید می‌کند که اثرات سرخوشی کوکائین را تشدید می‌کند؛ اما ممکن است خطر مرگ ناگهانی را افزایش دهد. به گفته NIDA، این تداخل دارویی بین کوکائین و الکل یک ترکیب رایج دو دارویی است که منجر به مرگ و میر ناشی از مواد مخدر می‌شود.

 

● مصرف برخی داروهای غیرقانونی همراه با هم می‌توانند به‌ویژه خطرناک باشد. ترکیب مواد افیونی هروئین و کوکائین در یک سرنگ که اغلب به آن "speedball" می‌گویند، مخلوطی است که توسط برخی از معتادان تزریقی استفاده می‌شود که اغلب با نتایج کشنده همراه است.

6. دارویی را که برای شخص دیگری تجویز شده است مصرف نکنید

● داروها به طور خاص برای یک فرد، اغلب بر اساس سن، وزن و نوع خاص بیماری او تجویز می‌شوند.

 

● به‌عنوان مثال، مصرف آنتی بیوتیک شخص دیگری برای گلودرد نه‌ تنها ممکن است منجر به تداخل دارویی احتمالی شود، بلکه ممکن است عفونتتان را بدتر کند. ممکن است آن نوع آنتی بیوتیک داروی مناسبی برای درمان عفونت باکتریایی شما نباشد و احتمالاً چون یک دوره کامل آنتی بیوتیک مصرف نخواهید کرد، می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیک‌ی و درمان ناموفق شود.

 

● به‌علاوه، اگر علت گلودرد شما به‌جای باکتری، عفونت ویروسی باشد (که اغلب اینطور است)، ممکن است اصلاً به آنتی بیوتیک نیاز نداشته باشید.

7. دز مصرفی تجویز شده را دنبال کنید

تداخلات دارویی

● برخی از داروها بر روی برچسبشان دز مصرفی و زمان مصرف را مشخص کرده‌اند. برخی از تداخلات دارویی شامل مصرف همزمان دو دارو با یکدیگر است. آنتی‌اسیدها معمولاً با این نوع تداخل مرتبط هستند. داروساز معمولاً زمان مصرف را برایتان مشخص می‌کند. برای جلوگیری از تداخل، ممکن است لازم باشد هر دارو را 2 ساعت قبل یا 4 ساعت بعد از داروی دیگر مصرف کنید.

 

● آنتی‌اسیدها همچنین می‌توانند PH معده را افزایش دهند و منجر به انحلال زودهنگام پوشش‌های روده شوند - به‌عنوان مثال آسپرین با پوشش روده یا ایبوپروفن - که معمولاً باید در روده حل شوند. این اتفاق می‌تواند منجر به خونریزی شدید معده یا کاهش جذب دارو شود.

 

● دوز داروی خود را تغییر ندهید مگر اینکه توسط پزشکتان تأیید شده باشد. بسیاری از بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند، باید از داروهای بدون نسخه و تجویزی که ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند، اجتناب کنند. به‌عنوان مثال، NSAIDها (ایبوپروفن، ناپروکسن) یا آسپرین.

8. در مورد شرایط پزشکی خود به دکتر بگویید

● داروهای ضد احتقان خوراکی OTC مانند سودوافدرین یا فنیل افرین می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. این حالت ممکن است حتی در صورت مصرف داروهای فشار خون هم رخ دهد. افراد مبتلا به فشار خون بالا کنترل نشده یا شدید باید از مصرف این داروها خودداری کنند. اگر از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، در مورد این تداخل با پزشک صحبت کنید.

 

تداخلات دارویی

● یکی دیگر از نمونه‌های رایج تداخل بیماری - دارو، استفاده از آنتی‌هیستامین دیفن هیدرامین در بیماران مبتلا به انواع خاصی از گلوکوم معروف به گلوکوم حاد زاویه بسته (زاویه باریک) است. به‌عنوان مثال، دیفن هیدرامین می‌تواند اثرات آنتی کولینرژیک از خود نشان دهد که می‌تواند مردمک را گشاد کند و باعث بسته شدن زاویه در افراد با زوایای باریک شود. در افراد مبتلا به گلوکوم با زاویه بسته باید از مصرف آنتی‌هیستامین‌ها اجتناب شود یا فقط تحت نظر پزشک استفاده شود.

9. از داروخانه‌های آنلاین ناشناس دارو نخرید

● اگرچه ممکن است روشی وسوسه‌انگیز برای صرفه‌جویی در هزینه داروها باشد، خرید داروها از وب سایت‌های غیرقابل‌اعتماد در اینترنت می‌تواند برای سلامتی‌تان گران تمام شود. ممکن است داروی اشتباه، دز نامناسب، یا حتی داروهای تاریخ مصرف گذشته دریافت کنید.


منبع

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
  • نانا | 1403/01/29

    سلام آیا سیپروکیم و مفنامیک اسید با شیره تریاک تداخل داره؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام بله احتمال تداخل بین سیپروفلوکساسین و تریاک وجود دارد


  • محمد | 1403/01/29

    سلام پسرم 13سالشه بخاطر معده اش دکتر قرص امپرازول و کلاریترومایسین و تینیدازول تجویز کرده سرشب سردرد داشت قرص سرماخوردگی خورد تداخلی ندارند ؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر اینها با هم تداخل ندارند. البته سردرد جزء عوارض هر سه داروی ایشان است و به مرور ممکن است کمتر شود. به هرحال برای سردرد ناشی از این داروها نیاز به استفاده از قرص سرماخوردگی نیست


  • زهرا | 1403/01/28

    سلام آیا قرص کلوبازام با قرص ناپروکسن و سایر مسکن ها تداخل دارد ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام . خیر تداخلی ندارند.


  • بارانا | 1403/01/28

    سلام آیا میشه متفورمین آموکسی کلاو اسید فولیک.را با هم مصرف کرد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. بله مشکلی ندارد.


  • محمد هادی امیرزاده | 1403/01/28

    سلام خسته نباشید پسرم آبله مرغان گرفته دکتر براشون داروی مدالیت۸.استامینوفن ساده .کلرافنیرامین.سفالکسین.وبرا سرفه ک دارن گایافنزین داده تعداد داروها زیاده و من نیم ساعت دارو میدم بعد نیم ساعت داروی دیگر آیا نیم ساعت زمان خطر داره؟؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام . مشکلی ندارد نیم ساعت زمان مناسبی برای فاصله بین این داروهاست چون تداخلی باهم ندارند. 


  • عباس | 1403/01/28

    سلام جسارتا بفرمایید چگونه تادالافیل و داپوکستین را مصرف کنیم تا با هم تداخل نکنند وباعث افت فشار خون نشود متشکرم

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. از مصرف همزمان این دو دارو اجتناب کنید فقط درصورت تجویز پزشک میتوان این دو دارو را باهم مصرف کرد .


  • سحرقاسمی | 1403/01/27

    سلام وقت بخیر من ساعت ۱۰شب سیتریزین خوردم اما سرفه های من قطع نشده میتونم بعد گذشت ۴ساعت شربت دیفین هیدرامین استفاده کنم؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام تداخل خاصی ندارند البته باعث افزایش عوارض خواب آلودگی و گیجی می شود. جدا از اینکه مصرف این دو با هم در طی یک روز ارجحیت زیادی نسبت به مصرف جداگانه آنها ندارد


  • نوشین | 1403/01/27

    باسلام آیا سفکسیم و اندانسترون تداخل دارد؟ دوز مصرفی اندانسترون برای کودک دوساله چه مقدار است؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند
    در خصوص اندانسترون حتما دوز توسط پزشک معالج تعیین شود


  • علی | 1403/01/26

    سلام آیا سرماخوردگی و استامينوفن ۵۰۰ با ستریزین تداخل دارویی داره؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام خیر تداخل ندارد ولی با توجه به اینکه قرص های سرما خوردگی حاوی داروی استامینوفن 325 نیز می باشد، از هرکدام بیشتر از روزی سه عدد مصرف نشود. 


  • اسلامی | 1403/01/25

    با عرض سلام و احترام می خواستم بدونم که آیا قرص اسنتراوقرص یونیمایدباقرص دسته تداخل دارویی دارند ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. بله تداخل دارند. ولی مصرف همزمان منع مصرف ندارد . درصورتی که داروی دیگری همراه این دو استفاده میکنید ممکن است عوارض احتمالی ناشی از مصرف همزمان این دو دارو را افزایش دهد . در برخی از بیماران که دچار اختلال روانشناختی شدیدتری هستند هم ممکن است عوارض این تداخل بروز پیدا کند.در غیر این صورت مشکلی ایجاد نمی شود. اگر دچار عوارض دارو شدید به پزشک خود اطلاع دهید. 


  • عرفان | 1403/01/25

    آیا فلوکستین با آلپرازولام تداخل دارد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. بله تداخل دارند. ولی مصرف همزمان منع مصرف ندارد . درصورتی که داروی دیگری همراه این دو استفاده میکنید ممکن است عوارض احتمالی ناشی از مصرف همزمان این دو دارو را افزایش دهد . در برخی از بیماران که دچار اختلال روانشناختی شدیدتری هستند هم ممکن است عوارض این تداخل بروز پیدا کند.در غیر این صورت مشکلی ایجاد نمی شود.


  • حامد | 1403/01/24

    سلام و خسته نباشید آیا مصرف قرص آزیترومایسین ۵۰۰ و مصرف کنکور ۲/۵ ( بیزوپرولول) بعد از دو ساعت تداخل ایجاد میکند؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • علیرضا | 1403/01/23

    سلام دکتر من دکترم برای سردرد آسنترا و پوکسیکام و ذولپیدم تجویز کرده برای شب چطور میتونم استفاده کنم که تداخل نداشته باشه یا اینکه مصرف همزمانش تداخل داره آیا؟؟ ممنون

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر این داروها باهم تداخل ندارند


  • نادر | 1403/01/22

    سلام عرض ادب فراموش کردم در سوال قبلی مطرح کنم سوال اصلی: امگا۳ با آسنترا ۵۰ (سرترالین) تداخل دارد؟؟؟ و همچنین چه ویتامین یا مواد معدنی (مکمل های دارویی) با این دارو تداخل دارد ممنون از پاسخگویی شما

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام آسنترا با امگا 3 و ویتامین ها تداخل ندارد


  • محمد | 1403/01/22

    سلام وقت بخیر ایا رهاکین ۵۰۰ و پروفنازین ۲ و سرترالین و تری هگزیفنیدیل ۲ با هم تداخل دارند ؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • نادر | 1403/01/21

    سلام وقت بخیر ویتامین دی ۱۰۰۰ واحد با آسنترا (سرترالین) ۵۰ تداخل دارد ؟؟ اگر بله فاصله زمانی رفع تداخل میکنه؟ ممنون

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام خیر تداخل ندارد .


  • سید مجید | 1403/01/18

    سلام قرص پرانول واسپرین باشربت برم هگزین وشربت سالبوتامول تداخل دارندوهمچنین قرص ازیترومایسین ومونته لوکاس

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. شربت سالبوتامول با پروپرانول تداخل شدید دارد .
    شربت سالبوتامول همچنین یک تداخل خفیف با آزیترومایسین دارد. 


  • رضا | 1403/01/17

    آموکسی کلاو ۶۲۵ با ویتامین ب۱ تداخل دارد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام تداخل ندارند.


  • علی | 1403/01/17

    سلام ویتامین ب با آنتی کولینرژیک ها تداخل دارد؟ اثرات ضدکولینرژیکی را خنثی یا شدید میکند؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. ویتامین های B به طور مستقیم اثر آنتی کولینرژیک داروها را کاهش یا افزایش نمی دهند. با این حال،می توانند با برخی داروها، از جمله برخی که دارای اثرات آنتی کولینرژیک هستند، تداخل داشته باشند.ممکن است توانایی بدن برای جذب ریبوفلاوین (ویتامین B2) را مهار کنند. این بدان معناست که اگر از داروی آنتی کولینرژیک استفاده می کنید، ممکن است بدن شما ویتامین B2 را به خوبی جذب نکند.


  • امیر | 1403/01/17

    سلام وقتتون بخیر b۲ (بوپرنورفین) رو چجوری بعد از آلپروزولام مصرف کنیم ک تداخل پیدا نکنه، منظورم اینه چند ساعت بعد از زاناکس باید مصرف شه؟ با تشکر

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. این دو باهم تداخل دارند و فاصله زمانی از بروز تداخل جلوگیری نمیکند. شدت تداخل با توجهع به داروهای مصرفی بیمار میتواند متفاوت باشد اگر زیر نظر پزشک مصرف میکنید با خود پزشک معالج مشورت کنید


  • سلام ببخشید | 1403/01/17

    ببخشید آموکسی کلاو با دیفین هیدر امین تداخل دارد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام خیر


  • سحر گودرزی | 1403/01/16

    سلام خسته نباشید آیا قرص کنکور با شربت بنفشه تداخل دارد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. تداخل بین این دو ذکر نشده است. درمورد تداخلات داروهای گیاهی نمی توان با قطعیت نظر داد بهتر است جهت جلوگیری از تداخلات احتمالی فاصله زمانی چند ساعته بین این دو را رعایت کنید. 


  • سارا | 1403/01/15

    پدرم داروی قلبی کونکورد، تاموکسی فن، قرص ازوستاتین چربی خون، لووتیروکسین، آسپیرین، لوزار برای فشارخون، آلپروزولام و سرترالین مصرف می کنه الان به خاطر ترشحات ریه دکتر براش آزیترومایسین نوشته، آیا با داروهاش تداخل نداره؟ با داروها چقدر فاصله بده که تداخل ایجاد نکنه؟ با سپاس

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل خاصی ندارند و نیاز به رعایت شرایط خاصی نیست فقط در صورت احساس گیجی یا سبکی سر ، تغییر در تعداد ضربان قلب یا تنگی نفس به متخصص معالجشان اطلاع دهید


  • سارا | 1403/01/15

    با سلام کپسول آزیترومایسین را برای جلوگیری از تداخل دارویی اگر یک ساعت با داروهای دیگه فاصله بدیم کافی هست؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام لطفا لیست داروهای مصرفی را ذکر کنید


  • رویا | 1403/01/15

    سلام وقتتون بخیر آیا داکسی سایکلین و ویتامین ب ۳۰۰ و فلوکستین ۱۰ تداخل داره؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • مهراد | 1403/01/13

    سلام وقتتون بخیر استامینوفن کدئین و ملاتونیین و‌ نورتریپتیلین تداخل دارویی داره !؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • مهرسا | 1403/01/12

    سلام شربت دیفن بافاصله زمانی یکساعت فکسوفنادین برای بچه 3ساله تداخل داره لطفا راه حل بدید

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام مصرف دو دارو از دسته ی آنتی هیستامین ها همزمان توصیه نمی شود و با توجه به علائم انتخاب یکی از آن ها برای مصرف کافی است. 


  • نسرین | 1403/01/11

    من متورال ۵۰ با انتی هیستامین مصرف کنم تداخل دارویی داره ؟؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام خیر تداخل ندارند.


  • علیرضا | 1403/01/11

    سلام مصرف همزمان ویتامین دی یا b یا آنتی بیوتیک عوارض بدی دارد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام مقدار نرمال و مورد نیاز ویتامین دی و ب معمولا با مصرف آنتی بیوتیک ها تداخل ندارد. نوع آنتی بیوتیک مصرفی خود را ذکر کنید تا جزئیات بررسی شود.


  • محمد | 1403/01/10

    سلام وقتتون بخیر ببخشید دکتر تریاک با استامینوفن ۳۲۵ تداخل دارد؟ اگر دارد جایگزین برای ابریزش چی استفاده کنیم؟؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارد البته برای آبریزش بینی از داروهای آنتی هیستامین مثل فکسوفنادین استفاده کنید


  • زاخکوش طهماسیان | 1403/01/10

    آیا قرص نئوتادین با قرص وارفارین تداخل دارد.

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارد


  • احمد | 1403/01/09

    سلام قرص اسنترا روزی نصفی میخورم ایا با قرص فنازوپریدین تداخل دارویی داره یا با کلد استار و استامینفون

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • مجید افخمی | 1403/01/08

    سلام خدمت دکتر محترم همسر من داروی رزوستادین‌ .فلوکسیتین قرص اچ دی قرص گلوکفاژوکنکور مصرف کرده الان تداخل دارویی که انجام شده سرگیجه وحالت بیتعادلی وکلا خواب داره تکلیف چیه آیا پیش دکتر خاصی باید رفت‌یا درمان خانگی شود

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام به طور کلی  این بیمار با توجه به داروهای قلبی - عروقی که استفاده می کنند برای مصرف اچ دی حتما و حتما با متخصص قلب و عروقشان باید مشورت کنند. همچنین با توجه به مصرف فلوکستین برای مصرف اچ دی باید با روانپزشک معالجشان مشورت کنند


  • سمیرا | 1403/01/07

    با سلام ..ایا قرص های لاغری آلفا همزمان با انسولین لاغری استفاده شود خطرناک است یا خیر میشه راهنماییم کنید

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. تداخلی گزارش نشده است اما با توجه به اینکه قرص لاغری آلفا محصول گیاهی می باشد و درمورد تداخلات داروهای گیاهی نمیتوان با قطعیت نظر داد،قرص آلفا را کمتر از مقدار توصیه شده شروع کنید .


  • امین | 1403/01/05

    سلام خوبین ببخشید من متادون مصرف میکنم برای بدخوابی اضطراب پرانول وپوکساید بهم دادن ومیخورم وبدون تجویز الپرازو ومنیزیم ۱۵۰ یکی و ویتامینB12خوردم چون شیشه هم کشیدم خیلی ترس اضطراب استرس حالمو بد میکرد داخل سایت نوشته بود برا اینا میکشی میخوری چون اینطوری منیزیم وویتامین خوبه خوردم خوب شدم و یک ساعت گذشت لیورگل و پوکسایدو خوردم چند دقیقه بد حالم بد شد خوابم میبرد ولی اختلال پیش میومد قلبم تیر میکشید یجوری شدم اصلا منم استرسیپانیک دارم مخصوصا میشه بگید چیکار کنم اگه میشه زودتر جواب بدید ممنون از ترس نخوابیدم ممنون مرسی

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. تداخل بین متادون و متامفتامین یا همان شیشه و داروهای خواب ور مثل کلردیازپوکساید و آلپرازولام شدید و خطرناک است سریعا به درمانگاه یا اورژانس مراجعه کنید. 


  • نفیسه ۱۴۰۳/1/4 | 1403/01/04

    باسلام وقتتون بخیر پسر من ۱۲ساله است و سرفه های حساسیتی داره میتونم شربت کتوتیفن روبا فکسوفنادین ۱۲۰ بدم تداخل دارویی نداره ممنون

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. خیر تداخلی ندارند. لزومی به مصرف همزمان این دارو نیست چون عملکرد نسبتا مشابهی دارند مگر اینکه دستور پزشک باشد.


  • مجید | 1403/01/02

    سلام خسته نباشید آقای دکتر من الپرازم نیم هرشب قبل خواب استفاده میکنم و چندروز میشه که از گابنتین 100 هرشب قبل خواب میخورم به مدت یک هفته ویک شب نخوردم گابنتین رو دندان دردی شدیدی گرفتم دوقاشق غذا خوری واوپروفن یک ساعت میشه خوردم چندان به دردم کم نکرده اگه گابنتین رو الان بخورم تداخل ایجاد میکنه چطور بذارم کنار این دارو رو ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام داروهای شما باهم تداخل ندارند
    بدون مشورت با متخصص معالجتان نمی توانید گاباپنتین را حذف کنید


  • نسرین | 1403/01/01

    سلام قرص راکوتان و لیبراکیم تداخل دارن من با فاصله کم خوردم خیلی میترسم لطفا جواب بدید

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر این دو دارو تداخل ندارند


  • سيما | 1402/12/27

    سلام من قرص ترانكوپين براى خواب و آسنترا استفاده ميكنم به دليل گلودرد و سرماهوردگى دكتر روزى يك عدد آزيترومايسين ٥٠٠ تحويز كرد آيا باهم تداخل ندارند؟ و اينكه آمپول كترولاگ هم زدم فعلا قرص اعصاب رو نخوردم تا اول مطمئن شم

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. ترانکوپین با آزیترومایسین تداخل دارد اگر ترانکوپین را صرفا برای خواب مصرف میکنید ، در مدتی که آزیترومایسین استفاده میشود داروی ترانکوپین را قطع کنید و بهتر است برای جلوگیری از عوارض قطع دارو با پزشک خود درمورد جایگزین کردن داروی دیگری مشورت کنید. 


  • میثم | 1402/12/27

    سلام‌ایا قرص زولپیدم‌با‌کوکائین‌میشه‌مصرف کرد برا خواب !؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. خیر تداخل شدید دارند. 


  • سمیه | 1402/12/26

    سلام من قرص کنکور کور ۲/۵ راظهر میخورم وآسپرین هم شب استفاده میکنم الان بخام سیلوکسیپ مصرف کنم تداخل ندارن ممنون اگه زود بهم جواب بدین

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. مصرف همزمان سلکسیب و آسپرین توصیه نمی شود. مصرف ناپروکسن به عنوان جایگزین بهتر است . درصورت نیاز ، داروی سلکسیب یا ناپروکسن باید یا دو ساعت قبل یا هشت ساعت بعد از آسپرین مصرف شود. 


  • دریا | 1402/12/26

    سلام من برای درد قاعدگی گاهی استامینوفن ۵۰۰ مصرف میکنم اما برای میگرن و سرگیجه داروی دپاکین و داروی اکتوسرک(بتاهیستین) هم هرروز میخورم آیا باید فاصله زمانی با استامینوفن داشته باشن یا تداخلی نداره

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام . خیر تداخلی ندارند


  • عادله | 1402/12/26

    سلام وقت بخیر خواهرم به خاطر سرماخوردگی و چرکی بودن گلوش دکتر بهش انتی بیوتیک داده بعد از خوردن آزیترومایسین دچار هذیان و حواس پرتی میشه ایا واسه خوردن انتی بیوتیکه ممکنه بهش حساسیت داشته باشه؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام . علائم ذکر شده جزو علائم رایج حساسیت آنتی بیوتیکی نمی باشد. 


  • شمیم. | 1402/12/25

    سلام مجدد،خسته نباشید. پسرم شربت زیترومکس استفاده میکنه.و قطره‌ی لیپوزوفر فورت.میگن قطره رو نده چون تاثیر آنتی‌بیوتیک رو کم میکنه.درسته؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام تداخلی ندارند.


  • ماکان | 1402/12/25

    سلام من دو روزه گلو درد شدید دارم ولی ابریزش بینی یا علائم دیگه ای ندارم به من ازیترومایسین تجویز کردن استامینوفین دیفین هیدرامین و سیتریزین، البته نمیدونم درست تجویز کردن یا نه چون از راه دور نور گوشی انداختن گفتن فصل مریض شدنه اینم ویروسه،زیر پنج ثانیه تجویز کردن نمیدونم درست هست یا نه ،تو بیست و چهار ساعت هم بهبودی نداشتم و سوال اصلی من اینه بخاطر خوردن شبانه قرص زولپیدم سیتریزین هر دوازده ساعت رو مصرف نکردم هنوز ،چون باهم تداخل دارن چطوری بنظرتون استفاده کنم که مشکلی پیش نیاد؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام درمورد صحیح بودن تجویز دارو نمیتوان نظر داد چون با معاینه مشخص می شود. زولپیدم و ستیریزین را با دوز کمتری استفاده کنید. اگر هرشب زولپیدم استفاده می شود، مصرف ستیریزین را صرفا در طول روز و با فاصله زمانی زیاد محدود کنید. می توانید به جای ستیریزین ، مونته لوکاست استفاده کنید. تا حدودی اثرات مشابه دارند.


  • شمیم | 1402/12/24

    سلام،وقتتون بخیر، آیا مصرف همزمان شربت نئوتادین و شربت سودوافدرین برای کودک ۸ ساله تداخل داره؟ با تشکر.

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • اسلامی | 1402/12/23

    سلام با قبولی طاعات و عبادات می خواستم بدونم که آیا قرص اسنتراوقرص یونیمایدباقرص اتورواستاتین20تداخل دارویی دارند یا نه ممنون از پاسخگویی شما

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل خاصی ندارند


  • قاسم کلهری | 1402/12/21

    سلام وقت بخیر مادرم داروهای گاباپنتین 300 رو هر 12 ساعت و قرص فکسوفنادین 120 رو هر 12ساعت و قرص لوزارتان 25 شب و صبح، قرص کلونازپا1 ، تری فلونوپرازین1، آمی تریپلین 25،پروکستین 20،فاموتیدین 40،مصرف میکنه و شب تقریبا همه اینها زمان مصرفشون باهمه، بعد خوردن این قرصها و کپسول گابا پنتین سردردهای شدید در حد جنون میگیره و شروع به بی‌تابی و پرخاشگری میکنه. به نطر شما تداخل دارویی دارن؟ و اگه دارن چطور باید مصرف کنن چون خیلی اذیت هستن. متشکرم. 💐🙏

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام این عارضه مربوط به خود داروهای مصرفی است حتما به متخصص معالجشان خبر دهید


  • فر | 1402/12/20

    ایا قرص لوبل با شربت دیفن هیرامین تداخل دارند؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    سلام. بله،مصرف همزمان ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی، و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است دچار اختلال در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی شوند.


  • ص | 1402/12/20

    سلام مصرف متادون با داکسی سایکلین چه عوارضی دارد

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. زمانی که این داروها با هم مصرف شوند، می توانند به گونه ای با هم تداخل داشته باشند که بر نحوه عملکرد آنها تأثیر بگذارد. متادون می تواند سرعت حذف داکسی سایکلین از بدن شما را کاهش دهد، که به طور بالقوه می تواند خطر عوارض جانبی داکسی سایکلین را افزایش دهد. با این حال، این به طور کلی یک نگرانی قابل توجه نیست، مگر اینکه شما سایر مشکلات سلامتی داشته باشید که بر توانایی شما در متابولیسم داروها تأثیر بگذارد.
    عوارض جانبی داکسی سایکلین شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر ،حساسیت به نور (افزایش خطر آفتاب سوختگی)، عفونت های قارچی 


  • فاطمه کلهری | 1402/12/17

    سلام سر شب حدود ساعت ۸ شب قرص مونته لوکاست خوردم ساعت ۱۱و نیم شب هم قرص سلکوسیب و نیم ساعت بعدش قرص روماتوبیک الان حس خوبی ندارم اینا تداخل دارن باهم

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام ملوکسیکام و سلکوکسیب با هم تداخل دارند فقط یکی ار این دو را مصرف کنید


  • مریم نصر | 1402/12/16

    باسلام.پسرم قرص ریسپیریدن،رهاکین،کلونازپام.بی پریدن.سرترالین وپروپرانول مصرف میکنه،۱هفته پیش به خاطر سرماخوردگی،وحالت تهوع،قرص ب۶وامپولش وچندتاکپسول آزیترومایسین وچندتاسرماخوردگی استفاده کرد.الان ۳روزه که گردنش همینطور ناخودآگاه کج میشه واصلا دست خودش نیست.حتی نمیتونه گوشی موبایل رادستش بگیره.خواهشاکمکم کنید.

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

     با سلام در این خصوص نمی توان با قطعیت نظر داد ولی به احتمال زیاد این عارضه  به دلیل تداخل ترکیبات آنتی هیستامینی موجود در قرص سرماخوردگی باشد. به هر حال به متخصص معالج ایشان اطلاع دهید


  • کاربر | 1402/12/14

    آیا قرص ترانکوپین با آموکسی سیلین و دیفن هیدرامین و کلداکس تداخل داره ؟ با تشکر

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    باسلام نیازی نیست هم دیفن هیدرامین و هم کلداکس را استفاده کنید. کلداکس کافی است. در کل داروهای گفته شده تداخل خاصی ندارند فقط احتمال افزایش عوارضی مثل خواب آلودگی وگیجی وجود دارد


  • فاطمه | 1402/12/14

    سلام من ساعت دوازده و نیم دیشب قرص لورازپام استفاده کردم به خاطر سرماخوردگی و گلودرد الان که حدود شش ساعت گذشته میتونم شربت دیفن هیدرامین استفاده کنم؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام‌خیر مشکلی ندارد فقط باعث افزایش عوارض گیجی و خواب آلودگی خواهد شد


  • ریحانه | 1402/12/13

    سلام . پزشک برای سرماخوردگی adult cold هشت ساعت یکبار تجویز کرده .همچنین داروهای ضد اضطراب و افسردگی مثل پرانول و سرترالین مصرف میکنم . باهم تداخل دارن؟

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام خیر تداخل قابل توجهی وجود ندارد.


  • سجاد | 1402/12/08

    من قرص سرترالین و پنتمید ۴۰ و لیبروسی مصرف میکنم الان سرم درد می‌کنه و قرص استامینوفن و نوافن با سرترالین تداخل داره آیا الان میتونم واسه یه بار نوافن استفاده کنم تا سر دردم خوب شه یا باید چند ساعت از مصرف قرص ها بگزرد تا بتونم نوافن بخورم

    پاسخ دکتر طهورا رضائی:

    با سلام. مصرف نوافن یا ایبوپروفن با سرترالین تداخل دارد و میتواند خطر خون ریزی گوارشی را افزایش دهد. با گذشت چند ساعت هم این تداخل وجود دارد. در صورت نیاز حتما داروی پنتمید خود را مصرف کنید تا خطر آسیب گوارشی دارو کاهش یابد . مصرف استامینوفن مشکلی ندارد.


  • ناصر مرادی | 1402/12/07

    سلام من سیتریزن و دیفن به پس ۳ ساله ام دادم توروخدا یکی جواب بده باید چکار کنم

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام اگر هردو را با دوز مناسب و توصیه شده برای این سن و با توجه به وزن کودک، به او خورانده اید مشکلی ندارد
    هرچند که مصرف دو دارو از یک دسته دارویی توجیهی ندارد


  • رامین | 1402/12/01

    سلام من داروی اترواستاتین۲۰ و آسپرین ۸۰ مصرف میکنم آیا مصرف مکمل ولمن اورجینال خطری دارد؟و اگر دارد چگونه مصرف شود؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام با توجه به وجود جینسنگ در این مکمل و احتمال تداخل با آسپرین بهتر است از مکمل های فاقد ترکیبات گیاهی استفاده کنید


  • صفر | 1402/12/01

    سلام دخترم قرصهای لوبل وکلو بازم استفاده میکنه سرما خورد ای آنتی بیوتیک)سفیکسیم یاپلارژکیدر می‌تواند استفاده کند چون سرفه خلط آور وتبش ۳۸ پایین نمی‌آید حتی باخوردن شربت اپروفن

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام در خصوص سفیکسیم اگرتوسط پزشک تجویزشده است مصرف آن بلامانع است و تداخلی ندارد
    ولی در مورد شربت پلارژین نمی توان با قطعیت نظر داد


  • فرنازقربانلو | 1402/11/29

    سلام خسته نباشید من دو تا سوال داشتم دکتربرای سرفه های پسرم دیفن داده اما اثرنداره کنار دیفن می تونم شربت بنفشه بدم یا دیفن قطع کنم سرهشت ساعت کتوتیفن بدم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    شربت بنفشه داروی مکمل است و می توانید به درمان اضافه کنید
    تغییر دیفن هیدرامین به کتوتیفن ممکن است موثر باشد اما دوز بر اساس سن ایشان باید تعیین شود
    بااحترام


  • M | 1402/11/28

    باسلام رهاکین ۲۰۰ و کلوبازام مصرف میکنم ایا با قرص ونوستات ۱۲۰ تداخل ایجادمیکند؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    بله ونوستات باعث کاهش جذب رهاکین خواهد شد. بهتر است در صورت عدم ضرورت ونوستات را مصرف نکنید.در صورت اجبار به مصرف فاصله زمانی چندین ساعته با رهاکین داشته باشد
    بااحترام


  • رادمان کریمی | 1402/11/25

    باسلام خدمت شما .ببخشید پسر من ۷ سال سن داره و به خاطر سرفه های شدید دکتر براش شربت سرما خوردگی کوریزان و شربت کتو تیفن و شربت سفیکسیم ۱۰۰ و اسپری سالبا تامول و بکلو تروکس ۲۵۰ تجویز کردن .من تو اینترنت سرچ کردم داروهای آنتی هیستامین دار و ضد عفونت نباید باهم مصرف شوند .خواستم بدونم این تداخل جدی هست و زمان مصرف این داروها باید چطور باشه .در ضمن پسر من صبح ناشتا نمی تواند داروی آنتی بیو تیک مصرف کند چون دچار استفراغ می شود .ممنونم از شما عزیز محترم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    خیر بسته به مورد این تجویز همزمان ممکن است انجام شود. در صورتیکه علایم تسکین یافت می توانید شربت کتوتیفن یا سرماخوردگی را حذف کنید. نیازی به مصرف ناشتا آنتی بیوتیک نیست و آن را بعد از غذا در هر زمان که احتمال تهوع ایشان کم تر است مصرف نمایند. بااحترام


  • دریا | 1402/11/22

    سلام ببخشید قرص رها کین ۵۰۰ با پروفن تداخل دارویی دارد؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    خیر در استفاده کوتاه مدت تداخل ویژه ای مطرح نشده است.بااحترام


  • M,,,H,,, | 1402/11/17

    سلام و عرض ادب خدمت شما،دکتر جان برای گرفتگی کمر رفتم دکتر بهم قرص متوکاربامول داده،حالا من متادون مصرف میکنم، به نظر شما قرص متوکاربامول مصرف کنم یا خیر؟سپاسگزارم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    با توجه به اثرات شل کننده عضلانی که ممکن است قرص داشته باشد در مصرف همزمان با متادون ممکن است بی حالی تشدید شود. سعیکنید از فراورده های موضعی استفاده کنید و در صورت نیاز مبرم با فاصله زمانی از متادون مصرف شود
    بااحترام


  • سعید | 1402/11/16

    سلام . من روزانه ده سی سی متادون میخورم .در این یک ماه اخیر دوبار هست که کاملا هوشیاریم رو از دست میدم هر دو بار هم ۲۴ ساعت قبل حالت تهوع شدید میگیرم در حدی که هیچ چیزی رو نمیتونم بخورم حتی شربت متادون ولی سری اول انفلونزا گرفتم و دکتر برام امپول تهوع نوشت ولی این بار نصفه قرص اریکتو خوردم . امکان داره تداخل باشه یا دلیل دیگری داره .موقع خوابیدن کلا میگن سیاه میشم و اکسیژن خونم به شدت میاد پایین.

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    هم داروی اندانسترون (تهوع) و هم ارکتو ممکن است به دلیل اثراتی که بر سیستم قلبی عروقی دارند باعث افت فشار یا آریتمی شده و منجر به کاهش هوشیاری شما شده باشد. در این خصوص بهتر است یک چکاپ کامل برای بررسی دقیق تر با نظر پزشک انجام شود
    بااحترام


  • فاطمه | 1402/11/15

    من امروز ساعت یک یه دونه قرص لوونورژسترل خوردم ساعت ۷غروب دوتا آزیترومایسین۲۵خوردم با یه دونه قرص سرماخوردگی ساعت ۱۰شب هم یه دونه قرص فلوکونازول۱۰۰ایا این دارو ها باهم تداخل دارند؟؟؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    در صورتیکه به خصوص بیماری زمینه ای قلبی و اریتمی دارید ممکن است در برخی مواقع تجویز همزمان ازیترومایسین و فلوکونازول به دلیل افزایش ریسک اریتمی محدودیت مصرف داشته باشد. 
    بااحترام


  • مهدی | 1402/11/13

    سلام وقت بخیر ، به خاطر درد گردنم پیش دکتر مغز و اعصاب رفتم و امپول متوکاربامول و متیل پردنیزولون و همچنین کپسول پرکابالین 150و قرص باکلوفن بهم داد و دیشب همه رو استفاده کردم خودم هم داروی کپسول داکسی سایکلین مصرف میکنم و خوردم ، الان از صبح زود سرگیجه شدید و حالت تهوع و اصلا نعادل راه رفتن ندارم و چشام کم تار میبینن ، باید چیکار کنم حالم خیلی بده الان ممنون از جوابتون

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    این اثرات با توجه به مصرف به خصوص داروی پرگابالین رایج است. با استراحت تا یکی دو روز آینده اثرات آن کم خواهد شد. در صورت شدتت علایم  به یک مرکز درمانی به منظور علامت درمانی مراجعه نمایید.
    بااحترام


  • فلاح | 1402/11/10

    نیم ساعت بعد از قرص نئوتادین ۵ امگا ۳ خوردم مشکلی ایجاد میشه؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    خیر تداخل ویژه ای مطرح نیست
    بااحترام


  • اسلامی | 1402/11/10

    سلام شب شما بخیر امیدوارم هر کجا هستید در پناه حق باشید وار اینکه با علم و دانش خودتون هموطنانتان را راهنمایی می کنید ممنون هر چه از خدا می خواهید خدا بهتون بده فقط خواستم تشکر بکنم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    با آرزوی سلامتی برای شما 


  • رضا | 1402/11/09

    سلام ببخشید دندانم چرک کرده ودر شدیدی داره آیا میتوانم شیافت دیکلوفناک ۱۰۰ با پلیسلین وی و متادون رو باهم مصرف کنم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    متادون! دندان درد؟ 
    لطفا بدون نظر دندانپزشک از مصرف هر دارویی اجتناب کنید!
    بااحترام


  • اسلامی | 1402/11/08

    من حدود دو هفته هست که به دکتر مغز و اعصاب رفتم و به من قرص لاکسا ۵۰وسنترا ۵۰ وقرصالپرازولام ۵ داده از زمانی که این داروها را مصرف کردم احساس درد عضلانی وسوزن سوزن شدن سر دارم شبها هم حتما ساعت ۳ بیدار میشم قرص اسنترا راروزی یکی می خورم ولی قرص لاکسا را در روز نصف شب می خورم ونصف صبح ولی تا حالا بهبودی حاصل نشده لطفاً راهنماییم کنید می توننم دیگه دارو ها را نخورم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    بله عوارض ذکر شده احتمالا مربوط به داروی لاکسا است و ممکن است به مرور برطرف شود. به هیچ وجه داروهای خود  و به خصوص لاکسا را ناگهان قطع نکنید. احتمالا بی خوابی شما علت های مختلفی دارد اما ممکن است آسنترا در ایجاد آن نقش داشته باشد. حتما آسنترا را بعد صبحانه میل کنید. در صورت شدت عوارض ایجاد شده بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید
    بااحترام


  • K | 1402/11/07

    سلام قرص ال دی با قرص لوبل تداخل دارویی داره؟ اگه تداخل داره چطور میتونم جلوی این تداخل و بگیرم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    به صورت تئوری تداخل خاصی مطرح نیست با این حال بهتر است در خصوص مصرف هر دارویی با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت نمایید
    بااحترام


  • Saba | 1402/11/06

    قرص سرماخوردگی بزرگسالان با فلوکستین 10 تداخل داره؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    در صورتی که سرماخوردگی به تعداد محدود مصرف شود و در کوتاه مدت. خیر
    بااحترام


  • یاسمن | 1402/11/06

    سلام وقتتون بخیر قرص پروپرانولول 10وکلردیازپوکساید و الانزاپین و سرترالین باهم تداخل دارن دکتر گفته قرص کلردیازپوکساید و الانزاپین و سرترالینو شب بخورم برای اینکه تداخل نداشته باشند چند ساعت بینشون فاصله بزارم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    خیر تداخل خاصی مطرح نیست تنها در صورتیکه مشکل آریتمی قلبی دارید قبل مصرف داروها به پزشک اطلاع دهید
    بااحترام


  • Esmmat | 1402/11/06

    سلام آیا این دارو ها باهم تداخل دارن؟ اشکالی نداره اگه هرکدوم پنج دقیقه بعد اون یکی مصرف کنم؟ دارو هام ایناست: استامینوفن تداپرپکس کلاموکس دیفن هیدرامین

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    استامینوفن و تداپروکس از یک خانواده دارویی هستند در صورت امکان یکی از این دو برای کاهش درد مصرف شوند مگر در حالی که شدت درد زیاد باشد. تداخل خاصی با سایرین مطرح نیست
    بااحترام


  • mona | 1402/11/05

    ایا مفنامیک اسید با متفورمین تداخل دارد ممنون میشم جواب بدین خطر دارد چون الان استفاده کردم

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    خیر تداخل خاصی مطرح نیست 
    بااحترام


  • اسلامی | 1402/11/03

    می خواستم بدونم قرص لاکساواسنتراوقرص خواب آور میتونن باهم تداخل داشته باشند جون با وجود مصرف این سه دارو من ساعت سه شب بیدار میشم لطفاً راهنماییم کنید البته اینها تجویز دکتر مغزواعصابه

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    تداخلی بین داروی لاکسا و اسنترا در صورتیکه تحت نظر متخصص مصرف شوند مطرح نیست. با توجه به عدم اطلاع از نام داروی خواب آور شما چک کردن تداخل ممکن نیست. می توانید داروی آسنترا را به جای شب صبح مصرف کنید. در صورتیک همچنان بی خوابی پس از چند روز بهتر نشد با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت کنید
    بااحترام


  • M | 1402/10/30

    سلام قرص پروپرانولول با ناپروکسن تداخل داره؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    در صورتیکه ناپروکسن برای مدت کوتاه به داروهای شما اضافه شده است. خیر تداخل خاصی مطرح نیست
    با احترام


  • امیرحسام | 1402/10/27

    سلام .آیا داروی مترونیدازول با داروی ضدلختگی انوکسان تداخل دارویی دارد؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    خیر به صورت تئوری تداخل خاصی مطرح نیست اما درمورد مصرف داروهای خود حتما با پزشک مشورت کنید
    با احترام


  • فاطمه | 1402/10/15

    سلام من قرص پراپرانول وکتور واستاتین ولوزار ۲۵ مصرف میکنم‌ قطره متولول برا فشار چشم هم استفاده میکنم باچه فاصله زمانی مصرف کنم که تداخل نداشته باشند ممنون از پاسختان

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    در صورتیکه داروهای خوراکی توسط متخصص قلب و قطره چشمی توسط چشم پزشک تجویز شده اند و هر دو پزشک از سایر داروهای مصرفی شما مطلع هستند،  نگران عارضه احتمالی نباشید. 
    بهتر است به منظور کم شدن اثرات سیستمیک احتمالی قطره چشمی  پس از چکاندن،  مجرای اشکی خود را برای چند دقیقه با دست نگه دارید. 
    دارو ها را طبق روال تجویز شده مصرف نمایید
    با احترام


  • مریم | 1402/10/13

    سلام آیا داروی تگاتارد و رهاکین و ریسپرادون و کاربامازین با دیفن هیدرامین تداخل دارد

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود فراوان
    عوارض داروی دیفن هیدرامین مانند خواب الودگی تاری دید خشکی دهان ممکن است همراه با داروهای مصرفی شما تشدید شود. 
    در صورت نیاز برای استفاده در کاهش سوزش گلو،  ان را غرغره کرده و دور بریزید. 
    بهتر است قبل از مصرف هر دارویی از پزشک خود مشورت بگیرید
    با احترام


  • محمدصابرفضلی | 1402/10/13

    ضمن عرض سلام وخسته نباشی میخواستم بدونم که قرص b2 با لووفلوکساسین۷۵۰وآزیترومایسن۵۰۰گچی با نئوتادین۵ واستامینوفن کدئین۳۰۰/۲۰وهمچنین شربت برم هگزین تداخل دارویی دارد و آیا اگر مصرف شود چند ساعت بعدازخوردنb2 میشود این داروها رو مصرف کرد.ضمنا اگه میشه لطفا توضییح بدین که تداخل دارویی چقدر بعداز خوردن داروها ممکنه بوجود بیاد ایا اگه زمان چند ساعته بین مصرف داروهای تداخل دارقراربدیم میشه اونها رو مصرف کرد .ممنون از آنکه وقت میزارید و جواب سئوالات رو میدید.قبلا ازشما کمال تشکر رو دارم.

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    با درود و احترام
    نکته اول در مورد مصرف همزمان ازیتروایسین و لووفلوکساین هست که در صورتی که فردی جز پزشک متخصص این تجویز رو برای شما داشته از مصرف ان خود داری کنید. و با متخصص مربوطه مشورت نمایید. 
    نکته دوم: ممکن است مصرف همزمان این دو دارو به همراه   ب 2 با خطر تغییر در ریتم قلبی همراه شود. 
    نکته سوم تداخلات دارویی انواع و اقسام دارند و بسته به نوع دارو ها شدت تداخل و نوع ان متفاوت است.  برخی داروها مطلقا نباید با هم مصرف شوند،  گاها تا ماه ها پس از مصرف یکی دیگری نباید مصرف شود،  گاهی یک دارو از نظر زمانی با داروی دیگر تداخل دارد و با گذشت چند ساعت می توان دیگری را مصرف نمود.  بنا بر این بسته به دارو تداخلات متفاوت هستند
    با احترام


  • محمد | 1402/10/12

    سلام من کراتین و امینو مصرف میکنم آیا مصرف همزمان با ایبوپروفن تداخل ایجاد میکنه ؟من چند ساعت بعدش باید مصرف کنم؟من چند وقت یه بار سر درد میگیرم میخواستم بدونم ایم مشکلی نداره و خطرناک نیست؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

     با سلام و احترام
    خیر مصرف موردی و محدود ایبوپروفن تداخلی با مکمل های مصرفی شما ندارد
    سردرد یک نشانه عام هست و قبل از بررسی بالینی و بررسی شرح حال شما توسط پزشک نمیتوان علت ان را بررسی نمود
    لطفا در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایید
    با احترام


  • Mhmd | 1402/10/01

    سلام پروپرانول با آلپرزلام یک تداخل دارد؟

    پاسخ دکتر شیعه زاده:

    درود بر شما همراه گرامی

    سپاس از حسن اعتماد شما

    در صورتی که این داروها توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده است نگرانی جدی در خصوص مصرف این دو مطرح نیست. هر چند در ابتدای مصرف ممکن است در طول روز کمی خواب آلودگی، احساس سبکی سر و بی حالی را تجربه نمایید. در صورت تجربه این وضعیت در طولانی مدت یا به شکل شدید، موضوع را پزشک خود در میان بگذارید.

    با آرزوی سلامتی


  • حمید | 1402/05/31

    سلام خسته نباشید قرص سرتاآلین با پرپرانول 10 تداخل دارد ؟چون پزشک گفته سرتالین صبح ها یدونه وپروپرانول هم صبح هم عصر ولی توی یکی از سایت ها نوشته باهم تداخل دارند به نظر شما من باید چیکارکنم میشه سر تالین بعداز صبحانه بخورم وپروپرانول دو ساعت بعداز آن آیا تداخل ایجاد میکندباتشکر اگه راهنمایی کنید

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخلی ندارد


  • زیبا | 1402/05/30

    من هفته ای دوبار داستینکس مصرف میکنم آیا با مکمل امگا۳ تداخل دارد؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخلی ندارد


  • گلزری بزرگیانزاده | 1402/05/29

    من قر الوینتا اسسیتالوپرام و ترانکوپین میخورم جواب نمده میگرنم خیلی شدیده میشه قرص رهاکین هم مصرف کنمدرضمن ۵۶ سالمه

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر بدون تجویز متخصص معالجتان نمی توانید داروی جدید مصرف کنید


  • جایدری | 1402/05/27

    وقت بخیر من دکتر برام سفیکسیم۲۰۰ و برم هگزیم و کلرفنیرامین تجویز کرده با چه فاصله باید مصرف کنم چون خوندم برم هگزین میزان انتی بیوتیک را افزایش میدهد

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • سید مصطفی | 1402/05/27

    سلام آیا مصرف قرص فلووکسامین و کلوبازام با فاصله از هم تداخل دارد.

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تحت نظر متخصص مشکلی ندارد


  • danid | 1402/05/18

    سلام وقتتون بخیر،من دوشب پیش کلونازپام مصرف کردم وتصمیم گرفتم قطعش کنم،حالا واسه بیخوابی میخام کتوتیفن بخورم مشکلی نداره؟!

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام قطع کلونازپام بعد از دوشب و مصرف کتوتیفن برای چند شب مشکلی ایجاد نمی کند ولی به هر حال شما برای درمان بی خوابی حتما باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید


  • ملی | 1402/05/17

    سلام وقتتون بخیر من قرص اورژانسی و قرص زینک پلاس رو به فاصله ی ۱۰ ساعت مصرف کردم ایا اثر قرص اورژانسی کم شده؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر مشکلی ندارد


  • مسیحا | 1402/05/15

    ببخشید قرص هایی ک میتونن تداخل داشته باشن مثلا مسکن ها با فلوکستین من داخل سایتی دیدم ک گفته بودن تداخل میتوننداشته باشن این دو رو با چ فاصله ای میشه مصرف کرد ک خطر زا نباشه

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام لطفا اسامی داروهای مورد استفاده را ذکر کنید


  • سپیده | 1402/04/07

    سلام وقت بخیر من به تازگی دچار بیماری میگرن شدم نوپاکین ،جانسن،توپپیرامات،لوتیراستام برام تجویز شده من قرص ضد بارداری هم مصرف میکنم میشه بفرمایید که تداخل داره یا نه؟ اگه داره چطور باید مصرف بشه که تداخل نداشته باشه؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام داروهای اعصابی که شما مصرف می کنید باعث کاهش اثر قرص ضدبارداری می شوند و احتمال بارداری بالا می رود
    باید روش پیشگیری از بارداری را تغییر دهید


  • قنبری | 1402/04/02

    سلام وقتتون بخیر جسارتا مصرف فلوکستین و کلردیازپوکساید باهم تداخل دارند؟ البته صبح فلوکستین و شبها کلردیازپوکساید مصرف میکنم

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند می توانید استفاده کنید


  • پگاه | 1402/03/01

    سلام من به تجویز پزشک به پسر 2ونیم سالم، باید نئوتادین و آزیترومایسین بدم، اگه با فاصله 2 ساعت بدم، مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام این دو دارو باهم تداخل ندارند


  • علی | 1402/02/11

    با سلام واحترام من قرص لوزار 2.5وکنکور2.5(بیزوفار)صبح و عصر مصرف می کنم آیا با قرص افلوکساسین 200 تعارض دارویی دارد حتی اگر با فاصله زمانی 4ساعته یعنی ظهر مصرف شود با تشکر

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند


  • میلاد | 1402/01/23

    سلام خسته نباشید . ببخشید بین داروهای بدنسازی لاغری و داروهای جنسی تداخل دارویی وجود دارد؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام لطفا اسم داروها را ذکر کنید


  • معصومه جنگی | 1401/12/24

    آيا خوردن کپسول ونلافاکسین سی و هفت و نیم یکبار درروزباقرص سرتالین ۵۰که هر هشت ساعت یکبار مصرف میکم تداخل دارویی دارد

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام تداخل دارنند و نباید به این شکل مصرف شوند


  • ناشناس | 1401/12/24

    سلام اگر قرص آموکسی سیلین و قرص سرماخوردگی با فاصله ۲۸ ساعت از قرص اورژانسی مصرف کرده باشم آیا اثر قرص اورژانسی از بین برده ؟

    پاسخ خانم دکتر حسن پور:

    با سلام خیر مشکلی ندارد.


  • مهسا مقدم | 1401/01/11

    سلام ببخشيد سفكسين با كلونازپام تداخل دارويى داره؟ به فاصله ى ٣ ساعت از هم مصرف كردم ولى الان از استرس دارم ميميرم

    پاسخ خانم دکتر حسن پور:

    با سلام خیر تداخلی بین داروهای فوق وجود ندارد.


  • سعید عدالت | 1400/12/24

    با سلام لطفا راهنمایی بفرمایید من حدودا سه سال و نیمه زولپیدوم مصدف می کنم و الان هم با مشکل روده تحریک پذیر مواجه شدم و دکتر برام کلیندیوم سی تجویز کرده روزی سه بار و من هم هر شب تا زولپیدوم نخورم خوابم نمی بره آیا مشکلی پیش نمیاد هر دو شو بخورم با چه فاصله زمانی میشه هر دو شو مصرف کرد . قبلا از حسن توجه کمال تشکر رو دارم

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام از آنجا که مصرف این دو با هم ممکن است باعث افزایش عوارضی مثل گیجی، خواب آلودگی، سرگیجه ، مشکل در تمرکز شود مخصوصا در سنین بالا بهتر است به روانپزشکتان در خصوص مصرف این دو با هم اطلاع دهید


  • نیما | 1400/11/22

    سلام ببخشید لووتیروکسین سدیم با دیونتین استنشاقی و لوفلوکساسین۵۰۰تداخل داره؟ممنون میشم راهنمایی کنید چگونه مصرف شود

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام لوو تیروکسین را با فاصله یک ساعته قبل صبحانه مصرف کنید لووفلوکساسین 500 را با فاصله 2 تا 3 ساعت یعد صبحانه مصرف کنید. اسپری هم که مهم نیست


  • رحی | 1400/10/29

    سلام ببخشید ونلا فاکسین با قرص تیرویید تداخل داره. اگر فاصله اشون ۱۲ ساعت باشه بازمتداخل دارویی محسوب میشه؟

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام خیر تداخل ندارند و می توانید لووتیروکسین را صبح ناشتا و ونلافاکسین را ظهر به بعد مصرف کنید


  • مرضیه کریمی | 1400/10/05

    من روزی یک‌قرص،وارفارین میخورم دکتر هم‌هفته ای،یک استئوسوس ۷۰وروزی ا عدد کپسول اواسوی برام‌تجویز کرده ایا باید بخورم یا نه

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام با داروی گیاهی شما تداخل متوسط دارد و احتمال کاهش INR وجود دارد. بااستئوفوس تداخل ندارد


  • مرتظی | 1400/06/14

    سلام خسته نباشید کلونازپام با b۲ تداخل دارویی دارد؟ اگه b۲ مصرف کنیم باید چند ساعت فاصله زمانی داشته باشه؟ تا مشکلی نداشته باشه

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام بدون مشورت با پزشکتان این دو را باهم مصرف نکنید


  • جلال | 1398/06/10

    آیا مصرف قرص سنالاکس ملین با قرصهای در ارتباط با داروهای قلبی frusmid,40,Atrovastatin20 , carvidilol 6,25 , losartan 25, pentomid 40, asprin80 و finprost , با ملین سنا لاکس تداخل دارویی دارد ؟ لطفاً راهنمایی نمایید . چه مدت زمان باید بین دارو وقت گذاشت

    پاسخ خانم دکتر اسکناطی:

    سنالاکس با داروهای فوق تداخل مهمی ندارد. 
    البته توصیه می شود هرگز دارو ها را همزمان با هم مصرف نکنید و حداقل بین مصرف دو دارو نیم ساعت فاصله باشد.