داروخانه امام رضا (ع) ، مرجع کامل دارویی در مشهد

داروخانه امام رضا (ع) ، مرجع کامل دارویی در مشهد

 داروخانه امام رضا (ع) را همگان می‌شناسند؛ چه پزشک باشی، چه پرستار و حتی می‌خواهی زائری باشی که از راهی دور و به نیت شفا گرفتن از هشتمین امام خود به این دیار آمده باشی، مطمئن خواهی بود که آن‌چه به دنبالش هستی را همین جا و در همین نزدیکی امام رضا(ع) در میدانی به نام مبارکش خواهی یافت. دارویی که مدتی است به دنبالش همه جا را زیر پا گذاشته‌ای... نگرانی هم ندارد، اگر مسافری و دیرت شده هم در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانی به این مأمن پناه بیاوری و با خیالی آسوده داروی مورد نیازت را دریافت کنی؛ این‌جا، داروخانه امام رضا(ع)...
از تاریخچه تأسیس این داروخانه بزرگ باید گفت که مؤسسه خدمات دارویی رضوی در اسفند 1362 راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون با تلاش هماهنگ و دلسوزانه‌ی داروسازان و کارکنان توانسته به زائران و مجاوران در طول سال و در تمام اوقات شبانه‌روز خدمات دارویی و بهداشتی شایان توجهی را ارائه کند.
داروخانه مرکزی امام رضا(ع) با دارا بودن بیش از 3 هزار قلم دارو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین داروخانه‌های سطح شهر مشهد مطرح است و می‌توان گفت که تقریباً تمام داروهای موجود در بازار ایران و داروهای خارجی دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این داروخانه یافت می‌شود.
بخش داروهای شیمیایی داروخانه مرکزی امام رضا(ع) پاسخ‌گوی روزانه بیش از یک‌هزار و 500 نفر مراجعه‌کننده است که گاه در آن‌ها پاسخ رایگان به نیازمندان نیز وجود دارد. این مؤسسه در راستای رسالت خود حجم زیادی از خدماتش را در حد توان و امکانات به افراد نیازمند اختصاص می‌دهد.
مؤسسه دارویی رضوی، برای بهبود عملکرد داروخانه و تکریم ارباب رجوع اقدام به بازسازی و گسترش فضای داروخانه در چهارم اردیبهشت ماه سال 90 کرده و در فضایی مطلوب‌تر ارائه‌ی خدمات می‌کند و به‌منظور بهبود روند نسخه‌پیچی و کاهش زمان معطلی بیمار از سیستم اتوماسیون جدید بدین منظور استفاده کرده است.
در این داروخانه سعی شده به منظور ارائه‌ی خدمات مطلوب به مراجعان از همکاری مجرب‌ترین کارکنان نسخه‌پیچ و مسئولان فنی استفاده شود.
هم‌چنین این داروخانه به‌عنوان یک داروخانه‌ی آموزشی مطرح است. دانشجویان و کارورزان رشته‌ی داروسازی در کنار اساتید خود از نحوه‌ی عملکرد داروخانه آگاهی می‌یابند.
این مؤسسه دارای آزمایشگاه مجهز است که در آن ساخت داروهای ترکیبی نسخ پزشکان توسط دکتر داروساز انجام می‌گیرد. این آزمایشگاه دارای تجهیزات کامل آزمایشگاهی اعم از دستگاه‌های بن‌ماری، ترازوی دیجیتال و انواع ظروف شیشه‌ای در کنار انواع گسترده‌ی مواد اولیه است.

طب سنتی و طب مدرن؛ در کنار هم
بیش‌تر مردم به طب سنّتی و گیاهان دارویی علاقه‌ی بیش‌تری دارند اما قیمت بالای داروهای گیاهی، حمایت کم این داروها از سوی وزارت بهداشت و بیمه باعث شده که تبلیغات برای روی آوردن مردم به گیاهان دارویی و طب سنّتی در حد شعار باقی بماند.
بخش گیاهان دارویی مؤسسه با هدف ارائه‌ گیاهان دارویی، با کیفیت مناسب و البته با تأیید صحت و سقم نوع گیاه عرضه شده راه‌اندازی شده است. این بخش نیز زیر نظر دکتر داروساز و توسط کارشناسان گیاهان دارویی ارائه خدمات می‌دهد.
ارائه‌ی بیش از 100 نوع گیاه دارویی به صورت بسته‌بندی همراه با بروشور راهنمای مصرف حاوی اطلاعاتی شامل نام علمی گیاه، دسته دارویی، نحوه‌ی مصرف، تداخلات، موارد منع مصرف و...، ارائه‌ی حدود 600 نوع فرآورده گیاهی از جمله انواع مختلف قرص، شربت و عرقیات از گونه‌های درمانی با کیفیت و خلوص بالا، فرمولاسیون و ساخت داروهای ترکیبی گیاهی شامل پودر، پماد و کرم و ارائه‌ کتب و جزوات راهنما و اطلاعات دارویی در زمینه‌های گیاه درمانی، طب سنّتی و دیگر علوم مرتبط با گیاه درمانی، از جمله خدمات ارائه شده در بخش گیاهان دارویی است.

داروخانه مرجع در کشور
آن‌طور که از گفته‌های مسئولین این داروخانه امام برمی‌آید، در حال حاضر،90 درصد از داروهای داروخانه مرکزی امام رضا(ع) داروهای تولید داخل کشور است؛ داروهای خارجی از لحاظ ریالی داروهایی گران‌بها هستند. در حالی که مواد اولیه داروهای داخلی و خارجی با یک‌دیگر تفاوتی نداشته اما در بین مردم این تفکر شکل گرفته است که داروهای خارجی اثرگذاری بیش‌تری دارند.
مشهد در بحث شیمی‌درمانی در شرق کشور مرکزیت دارد و به همین دلیل داروخانه امام رضا(ع) علاوه بر مراجعان استان‌های شرقی کشور هم‌چون گلستان، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌های کشور و حتی خوزستان نیز مراجعه کننده دارد.

اهتمام به کیفیت؛ نصیب داروخانه امام رضا(ع)
در تازه‌ترین رده‌بندی انجام شده توسط وزارت بهداشت و درمان کشور، مؤسسه خدمات دارویی رضوی توانست جزو 10 داروخانه برتر ایران قرار بگیرد و جایزه ملی کیفیت حوزه سلامت را نصیب خود کند.
امسال برای نخستین بار، جایزه ملی کیفیت حوزه سلامت به چند داروخانه برتر ایران اختصاص یافت. این جایزه به داروخانه‌هایی اعطا شد که در زمینه روش‌های مدیریت کیفیت محصولات یا خدمات سلامت محور خود تلاش کرده‌اند و به مدل‌های معتبر بین‌المللی ورود یافته‌‎اند که داروخانه امام رضا(ع) توانست با افتخار جزو این رده‌بندی قرار گرفته و این جایزه را اخذ کند.
این لوح در حضور وزیر بهداشت و درمان و توسط دکتر دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، به دکتر سالاری، نماینده مؤسسه خدمات دارویی رضوی در تهران اعطاء شد و خدمت صادقانه‌ دیگری را سپاس گفت.

وبسایت داروخانه مرکزی امام رضا (ع)، بانک جامع اطلاعات دارویی

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.