درمان اسکار قلب با دارویی برپایه سلول های بنیادی

محققان انگلیسی دارویی را بر پایه سلول های بنیادی یک اهداکننده سالم ابداع کرده اند که می تواند بافت اسکار (بافت همبند در محل زخم) را که بعد از حملات قلبی در این اندام تشکیل می شود، کوچک کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف، حملات قلبی شدید سبب تشکیل بافت اسکار در قلب می شوند که ظرفیت این اندام را کاهش می دهد. 
محققان یک شرکت زیست پزشکی در 'وارویک شایر' در انگلیس دارویی به نام 'هارت سل' (Heartcel) ابداع کرده اند که سلول های بنیادی را با یک تزریق وارد قلب کرده و موجب بازسازی بافت قلب و در نتیجه بازسازی عملکرد این اندام می شود.
این دارو از سلول های بنیادی مغز استخوان یک اهدا کننده سالم که به هیچ مشکل قلبی مبتلا نیست، ساخته می شود.
در فرآیند تولید، داروی یاد شده تحت مهندسی ژنتیکی قرار می گیرد تا بدون ایجاد یک واکنش ایمنی به آنتی ژن ها مقاوم شود. بدین معنی که این دارو از لحاظ بیولوژیکی برای تمامی دریافت کننده ها قابل قبول است و هیچ بدنی این دارو را پس نمی زند.
افراد زیادی هر سال به حملات قلبی مبتلا می شوند، وضعیتی که باعث می شود این اندام دچار اسکار شود و نتواند خون را به خوبی به سراسر بدن پمپاژ کند؛ به همین خاطر شمار زیادی از این افراد با نارسایی قلبی زندگی می کنند که برای آن درمانی وجود ندارد.
Heartcel در سال های 2012 و 2013 روی 11 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی در یونان آزمایش شد، افرادی که تا پیش از آن انتظار نمی رفت بیش از دو سال زنده بمانند.
نتایج بعدی آزمایش روی داوطلبان نشان داد که سلول های بنیادی، 78 درصد قلب را فاقد بافت اسکار کرد، بدین معنی که تمامی این 11 بیمار هنوز زنده و فعال تر از قبل هستند.
به گفته محققان، یک ویژگی مهم در این دارو این است که سلول های بنیادی از یک اهدا کننده سالم گرفته می شود و به یک دریافت کننده بیمار ارائه می شود در حالی که پیش از این بیماران با استفاده از سلول های بنیادی خود تحت آزمایش قرار می گرفتند.
این دارو اخیرا به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رسید.

وبسایت داروخانه امام (ع) | بانک اطلاعات دارویی ، اخبار دارویی و مطالب پزشکی
به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.