کشف عامل مقابله با ویروس اچ آی وی در جنین

محققان دریافتند نوعی سلول لنفوسیت تنظیم کننده موسوم به سلول های Treg قادرند از جنین درون رحم در برابر انتقال آلودگی ویروس HIV از مادر به فرزند، محافظت کنند.
به گزارش اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، لنفوسیت ها سلول هایی هستند که با ویروس ها و باکتری ها مقابله کرده و بدن را در برابر آن ها محافظت می کنند. سلول های Treg یک خودبازبینی مهم در سیستم ایمنی بدن هستند که مانع واکنش های مضر سیستم ایمنی نسبت به بافت های بدن می شوند. 
از مدت ها قبل این مساله ذهن محققان را مشغول کرده است که چرا تعداد کمی از کودکان متولد شده از مادران مبتلا به HIV، این ویروس را از مادر خود دریافت می کنند. اکنون محققان دریافتند که در خون نوزادانی که توسط مادران مبتلا به HIV متولد شده اما فاقد این ویروس هستند، میزان سلول های Treg بیش از نوزادانی است که آلوده به ویروس HIV متولد می شوند.
در این تحقیقات 64 نوزاد فاقد HIV و 28 نوزاد آلوده به HIV که همگی از مادران آلوده به HIV متولد شده اند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و معلوم شد در هنگام تولد، میزان سلول های Treg در نوزادان فاقد HIV بیش از سایرین است. در مقابل در بدن نوزادان آلوده به HIV سایر انواع لنفوسیت ها فعال تر و پرتعدادتر بودند. ویروس HIV تنها سلول های فعال را آلوده می کند به همین علت محققان معتقدند سلول های Treg با جلوگیری از فعال شدن سایر لنفوسیت ها، با HIV مقابله می کند. 
نتایج این تحقیقات راه را برای تولید واکسن های HIV و سایر روش های درمانی مبتنی بر سیستم ایمنی هموار می کند.

بیماری ایدز
ایدز (Acquired Immune Deficiency Syndrome) نوعی بیماری کشنده است که در همه کشورهای جهان، در گروه های سنی متفاوت و نژادهای مختلف، در هر دو جنس، مشاهده شده است. و در واقع ایدز یک مشکل جهانی است و به کشور و گروه خاصی اختصاص ندارد.
عامل بیماری نوعی ویروس است که مبداء اولیه آن کاملاً مشخص نیست .
راه های عمده سرایت ایدز عبارت اند از :
- تماس های جنسی با افراد آلوده
- تزریق خون و فراوردهای آلوده آن، استفاده از سرنگ های مشترک ، بخصوص در بین معتادان تزریقی و بکار بردن ابزار و وسایل آلوده
- انتقال از مادر آلوده به جنین

وبسایت داروخانه امام (ع) | بانک اطلاعات دارویی ، اخبار دارویی و مطالب پزشکی
به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.