فشارخون بالا چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند ؟

فشارخون بالا چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند ؟

آسیب شریانی ناشی از فشار خون بالا

عروق خونی باید قوی، قابل ارتجاع و صاف باشند تا بتوانند خون را به آسانی از ریه ها و قلب (محل دریافت اکسیژن اندام ها و سایر بافت ها)  به حرکت در بیاورد. فشار خون بالا ، فشار زیادی به دیواره های عروقی وارد میکند . این عمل باعث آسیب به دیواره داخلی عروق و تجمع چربی یا "پلاک" می شود . این پلاک ها عروق را غیرقابل انعطاف (سفت) و باریک می کند و باعث می شود که شریان ها نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند .

آنوریسم 

آنوریسم زمانی رخ می دهد که فشار خون بخشی از دیواره شریان را به بیرون هل میدهد و آن را ضعیف می کند. اگر این برآمدگی از هم گسسته شود ، می تواند منجر به خونریزی داخلی بدن شده که اتفاقی بسیار جدی و خطرناک است.

آنوریسم ممکن است در هر شریانی رخ دهد، اما در آئورت ( شاهرگ) ، که در میانه ی بدن است ،  بیشتر رایج است . در صورتی که یک شریان آسیب دیده داشته باشید ، حتی اگر فشار خون بالا هم نداشته باشید ممکن است به آنوریسم دچار شوید.

بیماری عروق کرونر  (CAD)

بیماری عروق کرونر زمانی رخ می دهد که پلاک در شریان های نزدیک به قلب ایجاد شود. این اتفاق جریان خون را کند می کند که می تواند درد در قفسه سینه یا ریتم قلبی غیر طبیعی (به نام آریتمی) ایجاد کند . انسداد کامل می تواند منجر به حمله ی قلبی شود .

حمله ی قلبی ناشی از فشارخون بالا

هنگامی که ساخت پلاک به میزان کافی پیشرفت داشته باشد یا لخته ای از آن رها شود ، به طور کامل یک شریان منتهی به قلب را مسدود می کند ، این اتفاق می تواند منجر به حمله قلبی شود . این انسداد، عضله قلب را از دریافت اکسیژن و مواد مغذی محروم می کند  که می تواند منجر به صدمه یا نابودی آن شود .

معمولا این درد یا فشار در قفسه سینه احساس می شود، اما گاهی اوقات درد در بازو، گردن یا فک نیز احساس می شود. در اینصورت ممكن است سخت نفس بكشيد و سرگيجه يا تهوع داشته باشید .

اگر هر یک از این علائم هشدار دهنده را داشتید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

(بیماری عروق محیطی PAD)

بیماری عروق محیطی نیز مشابه بیماری عروق کرونر CAD است، اما در عروق خونی که از قلب دورتر هستند، مانند رگهای دست ها و پاها ، سر و یا معده اتقاق می افتد .در این حالت اغلب ممکن است احساس درد یا گرفتگی عضلات پاها در هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها داشته باشید.

همچنین می تواند باعث احساس خستگی شود . درد ممکن است در زمان استراحت از بین برود و هنگام فعالیت دوباره بازگردد. عدم درمان بیماری عروق محیطی PAD می تواند منجر به مشکلات جدی مانند سکته مغزی ، زخم معده ، و عدم گردش خون در پاها (که ممکن است باعث قطع عضو شود )، گردد .

نارسایی قلبی

فشار خون بالا می تواند موجب باریک شدن شریان ها شود. با گذشت زمان، این عارضه می تواند باعث شود قلب با سختی بیشتری کار کند و ضعیف تر شود . در نهایت، آنقدر ضعیف می شود که نمی تواند خون کافی برای سایر اندام های بدن فراهم کند. این پدیده نارسایی قلبی نامیده میشود .

بزرگ شدن قلب

همانطور که قلب برای انتقال خون در سراسر بدن سخت تر کار می کند، عضله قلب ضعیف تر می شود. در نتیجه، کل قلب بزرگتر خواهد شد. هرچقدر قلب بزرگتر شود، از عملکرد آن نیز کاسته می شود ، به این معنی که بافت های بدن ممکن است اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازشان را دریافت نکنند.

سکته مغزی در اثر فشار خون بالا

فشار خون بالا عامل اصلی سکته مغزی است. دو نوع سکته ی مغزی وجود دارد:

- سکته مغزی هموراژيک: پاره شدن عروق خونی تضعيف شده در مغز .

- سکته مغزی ایسکمیک: عدم خونرسانی به سلول های مغزی به دلیل رهایش یک لخته یا  توده ی پلاک

بخشی از مغز زمانی که خون کافی دریافت نمیکند شروع به مردن می کند. این عارضه به توانایی در تفکر ، تحرک، صحبت کردن، و بینایی لطمه میزند .

برای تشخیص علائم، زمان هایی که روزه هستید را بیاد آورید :  

خستگی چهره - ضعف بازوها -  مشکلات گفتاری

در صورت مشاهده ی این علائم با اورژانس تماس بگیرید .

زوال عقل

HBP فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان هایی که مغز را تغذیه میکنند ، شود . انسداد این شریان ها می تواند موجب کاهش خون رسانی به سایر نقاط بدن گردد . زمانیکه این امر منجر به تغییر عملکرد مغز شود ، اصطلاحا  آن را "دمانس عروقی" می نامیم .

دمانس عروقی یا زوال عقل ممکن است بر روی نحوه ی تفکر ، صحبت کردن، دیدن و به یاد آوردن، تاثیر منفی بگذارد . این اتفاق معمولا در طول زمان و به آرامی رخ می دهد . اما اگر فرد سابقه ی سکته مغزی داشته باشد ، ممکن است علائم بسیار سریع روی دهد .

نارسایی کلیه

فشار خون بالا دومین علت نارسایی کلیه است. فشار خون بالا، عروق خونی که کلیه ها از آن برای کمک به حذف ضایعات و مایعات اضافی بدن استفاده می کنند، را سخت و باریک می کند . در اثر این بیماری فیلترهای خاصی که نفرون نامیده می شوند ، از دریافت خون و مواد مغذی کافی محروم می مانند. این امر در نهایت باعث اختلال در عملکرد کلیه ها می شود .

مشکلات چشمی ناشی از فشار خون بالا

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند باعث کاهش خونرسانی به شبکیه ، لایه حساس به نور در پشت مردمک چشم، می شود. این بیماری همچنین می تواند سبب کاهش خونرسانی به عصب بینایی ، که کمک به ارسال سیگنال های مغزی میکند ، گردد . در هر دو صورت ممکن است دید شما تار شود یا در بعضی موارد بینایی از بین برود. فشار خون بالا همچنین ممکن است باعث تشکیل مایعی در زیر شبکیه ی چشم  شود که می تواند  با تخریب بافت موجب از بین رفتن بینایی شود .

مشکلات جنسی در مردان

فشار خون بالا می تواند جریان خون را در هر جایی از بدن کاهش دهد. عدم خون رسانی کافی به آلت تناسلی ، ممکن است مشکلاتی برای ایجاد یا ماندگاری نعوظ ایجاد کند . اگر فکر می کنید که قبلا سالم بوده اید و این مشکل به تازگی ایجاد شده است ، این موضوع می تواند نشانه ای از فشار خون بالا باشد . در اینصورت لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا فشارخون شما را بررسی کرده و از مشکلات احتمالی مربوطه پیشگیری کند .

مشکلات جنسی در زنان

بدن شما ممکن است به خونرسانی ضعیف به واژن در قبل یا در طول رابطه جنسی واکنش های متفاوتی نشان دهد. ممکن است در زمانی که می خواهید تحریک نشوید و یا سخت تر به ارگاسم برسید . فشار خون بالا همچنین می تواند باعث خستگی شده که ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود .

آسیب به استخوان ها

افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب کلسیم بیشتری از طریق ادرار خود دفع می کنند . فشارخون بالا سبب می شود که بدن این ماده معدنی که برای قوی شدن استخوان ها، بسیار مورد نیاز است را دفع کند . که این اتفاق می تواند منجر به شکستگی های استخوان ، به ویژه در زنان مسن شود .

موسسه خدمات دارویی رضوی | داروخانه امام ، بانک اطلاعات دارویی ، اخبار و مقالات پزشکی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

شروع ورزش برای کاهش فشار خون
شروع ورزش برای کاهش فشار خون

ورزش یکی از راه های اصلی برای کاهش فشار خون می باشد. اگر دچار فشار خون بالا هستید، انجام تمرینات ورزشی می تواند موجب افز...

نحوه تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به کبد چرب
نحوه تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به کبد چرب

درمان طبیعی برای بیماران کبد چرب الکلی و یا غیر الکلی ، دستیابی به وزن سالم و ایده آل از طریق ورزش و رژیم غذایی است . در...

تمام داروهای موردنیاز تا ۳ سال دیگر در کشور تامین می‌شود
تمام داروهای موردنیاز تا ۳ سال دیگر در کشور تامین می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمینه دارو، ۹۷ درصد نیاز دارویی در داخل کشور تولید می شود، با استفاده از ۱۲۰۰ ش...

روزه داری با تغییر شکل میکروبیوتای روده ، فشار خون را کاهش می دهد
روزه داری با تغییر شکل میکروبیوتای روده ، فشار خون را کاهش می دهد

روزه داری هم یکی از عوامل اصلی ترکیب میکروبیوتای روده است و هم مروج اثرات قلبی عروقی مفید است. با این حال ، این مطالعات ...

داروی فشارخون خطر سرطان پوست را افزایش می دهد.
داروی فشارخون خطر سرطان پوست را افزایش می دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که داروهای رایجی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود ممکن است خطر ابتلا به سرطان پو...

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.