راهنمای جامع سرطان سینه

راهنمای جامع سرطان سینه

● سرطان سینه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سینه دچار جهش می‌شوند و شروع به تقسیم و تکثیر می‌کنند. افراد ممکن است ابتدا متوجه یک توده در سینه، تغییر رنگ، تغییر بافت یا علائم دیگر شوند.

سرطان سینه چیست؟

● سرطان زمانی رخ می‌دهد که تغییراتی به نام جهش در ژن‌هایی که رشد سلولی را تنظیم می‌کنند، رخ دهد. جهش‌ها باعث تقسیم و تکثیر سلول‌ها به روشی کنترل نشده می‌شوند.

 

● سرطان سینه سرطانی است که در سلول‌های سینه ایجاد می‌شود. به طور معمول، سرطان در لوبول‌ها یا مجاری پستان تشکیل می‌شود.

 

● لوبول‌ها غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند و مجاری، مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک پستان می‌رسانند. سرطان همچنین می‌تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری سینه ایجاد شود.

 

● سلول‌های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت‌های سالم پستان حمله می‌کنند و می‌توانند به غدد لنفاوی زیر بازوها بروند. هنگامی که سرطان وارد غدد لنفاوی می‌شود، به مسیری برای حرکت به سایر قسمت‌های بدن دسترسی پیدا می‌کند.

علائم و نشانه‌های سرطان سینه

سرطان سینه

● سرطان سینه در مراحل اولیه خود ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد، تومور ممکن است خیلی کوچک باشد به طوری که قابل احساس نباشد، اما این ناهنجاری در ماموگرافی قابل مشاهده است.

 

● اگر بتوان تومور را احساس کرد، اولین علامت معمولاً یک توده در پستان است که قبلاً وجود نداشته. با این حال، همه توده‌ها سرطانی نیستند.

 

● هر نوع سرطان سینه می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. بسیاری از این علائم مشابه هستند، اما برخی می‌توانند متفاوت باشند. علائم شایع‌ترین سرطان سینه عبارتند از:

  • ○ وجود توده یا ضخیم شدن بافت سینه که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد و جدید است
  • ○ درد سینه
  • ○ پوست قرمز یا بی‌رنگ و حفره‌دار روی سینه
  • ○ تورم در تمام یا بخشی از سینه
  • ○ ترشح از نوک پستان غیر از شیر مادر
  • ○ ترشح خونی از نوک پستان
  • ○ پوسته‌پوسته شدن روی نوک پستان یا سینه
  • ○ تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه سینه
  • ○ فرورفتن نوک پستان
  • ○ تغییر در ظاهر پوست روی سینه
  • ○ توده یا تورم زیر بازو

 

● اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان سینه دارید. به عنوان مثال، درد در سینه یا توده سینه می‌تواند ناشی از یک کیست خوش خیم باشد.

 

● با این حال، اگر توده‌ای در سینه خود احساس کردید یا علائم دیگری دارید، برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

انواع سرطان سینه

سرطان سینه

● انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد و به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: تهاجمی و غیرتهاجمی. سرطان پستان غیرتهاجمی به عنوان سرطان سینه در محل نیز شناخته می‌شود.

 

● در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری یا غدد پستان به قسمت‌های دیگر پستان گسترش یافته است، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی تجاوز نمی‌کند.

 

● این دو دسته برای توصیف رایج‌ترین انواع سرطان سینه استفاده می‌شوند که عبارتند از:

○ کارسینوم مجرای در محل. کارسینوم مجرای در محل (DCIS) یک بیماری غیرتهاجمی است. با DCIS، سلول‌های سرطانی به مجاری سینه محدود می‌شوند و به بافت اطراف سینه حمله نکرده‌اند.

 

○ کارسینوم لوبولار در محل. کارسینوم لوبولار در محل (LCIS) سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر پستان رشد می‌کند. مانند DCIS، سلول‌های سرطانی به بافت اطراف حمله نکرده‌اند.

 

○ کارسینوم مجرای مهاجم. کارسینوم مجرای مهاجم (IDC) شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. این نوع سرطان سینه از مجاری شیر شروع می‌شود و سپس به بافت مجاور سینه حمله می‌کند. هنگامی که سرطان سینه به بافت خارج از مجاری شیر گسترش یابد، می‌تواند شروع به انتشار در سایر اندام‌ها و بافت‌های مجاور کند.

 

○ کارسینوم لوبولار مهاجم (ILC). ابتدا در لوبول‌های سینه ایجاد می‌شود و به بافت مجاور حمله می‌کند.

 

● انواع دیگر سرطان سینه که کمتر شایع هستند عبارتند از:

○ بیماری پاژه نوک پستان. این نوع سرطان سینه از مجاری نوک پستان شروع می‌شود، اما با رشد آن، شروع به تأثیر بر پوست و آرئول نوک سینه می‌کند.

 

○ تومور فیلود. این نوع بسیار نادر سرطان سینه در بافت همبند سینه رشد می‌کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند، اما برخی سرطانی‌اند.

 

○ آنژیوسارکوم. این سرطانی است که روی رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی سینه رشد می‌کند.

 

● نوع سرطانی که دارید به انتخاب گزینه‌های درمانی و نتیجه آن در طولانی مدت کمک می‌کند.

سرطان سینه التهابی

سرطان سینه

● سرطان سینه التهابی (IBC) یک نوع سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. با توجه به مؤسسه ملی سرطان (NCI)، IBC تنها 1 تا 5 درصد همه موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

 

● در این شرایط، سلول‌ها غدد لنفاوی نزدیک سینه را مسدود می‌کنند، بنابراین رگ‌های لنفاوی سینه نمی‌توانند به درستی تخلیه شوند. IBC به جای ایجاد تومور باعث تورم، قرمزی و احساس گرمای شدید سینه در می‌شود. سینه ممکن است حفره‌دار و ضخیم به نظر برسد، مانند پوست پرتقال.

 

● IBC می‌تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل، مهم است که در صورت مشاهده علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سرطان سینه سه گانه منفی

● سرطان سینه سه گانه منفی یکی دیگر از انواع بیماری نادر است. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS) تنها 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

● برای تشخیص سرطان سینه سه گانه منفی، تومور باید هر سه ویژگی زیر را داشته باشد:

○ فاقد گیرنده‌های استروژن است. اینها گیرنده‌هایی روی سلول‌ها هستند که به هورمون استروژن متصل می‌شوند. اگر تومور دارای گیرنده‌های استروژن باشد، استروژن می‌تواند سرطان را تحریک کند تا رشد کند.

 

○ فاقد گیرنده‌های پروژسترون است. این گیرنده‌ها سلول‌هایی هستند که به هورمون پروژسترون متصل می‌شوند. اگر یک تومور دارای گیرنده‌های پروژسترون باشد، پروژسترون می‌تواند سرطان را تحریک کند تا رشد کند.

 

○ این پروتئین گیرنده، فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 (HER2) اضافی روی سطح خود ندارد. HER2 پروتئینی است که به رشد سرطان سینه کمک می‌کند.

 

● اگر تومور این سه معیار را داشته باشد، به آن سرطان سینه سه گانه منفی می‌گویند. این نوع سرطان سینه نسبت به انواع دیگر سرطان سینه تمایل به رشد و گسترش سریع‌تری دارد.

 

● درمان سرطان سینه سه گانه منفی دشوار است زیرا درمان هورمونی برای سرطان سینه مؤثر نیست.

مراحل سرطان سینه

سرطان سینه

● پزشکان سرطان سینه را بر اساس اندازه تومور و میزان گسترش آن به مراحل مختلف تقسیم بندی می‌کنند.

 

● سرطان‌هایی که بزرگ‌اند یا به بافت‌ها یا اندام‌های مجاور حمله کرده‌اند در مرحله بالاتری نسبت به سرطان‌هایی که کوچک یا هنوز در سینه وجود دارند هستند. برای مرحله بندی سرطان سینه، پزشکان باید بدانند:

  • ○ اگر سرطان مهاجم یا غیرتهاجمی است
  • ○ تومور چقدر بزرگ است
  • ○ آیا غدد لنفاوی درگیر هستند
  • ○ آیا سرطان به بافت یا اندام‌های مجاور گسترش یافته است

 

● سرطان سینه دارای پنج مرحله اصلی است: مراحل 0 تا 4.

مرحله 0 سرطان سینه

○ مرحله 0: کارسینوم مجرای در محل. سلول‌های سرطانی در DCIS محدود به مجاری پستان می‌مانند و به بافت مجاور گسترش پیدا نکرده‌اند.

مرحله 1 سرطان سینه

○ مرحله 1A. عرض تومور اولیه 2 سانتی‌متر یا کمتر است. غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

 

○ مرحله 1B. سرطان در غدد لنفاوی مجاور یافت می‌شود. یا تومور در سینه وجود ندارد یا تومور کوچک‌تر از 2 سانتی‌متر است.

مرحله 2 سرطان سینه

○ مرحله 2A. تومور کوچک‌تر از 2 سانتی‌متر است و به 1 تا 3 غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است، یا بین 2 تا 5 سانتی‌متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.

 

○ مرحله 2B. تومور بین 2 تا 5 سانتی‌متر است و به 1 تا 3 غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است یا بزرگ‌تر از 5 سانتی‌متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله 3 سرطان سینه

○ مرحله 3A.

  • ● سرطان به 4 تا 9 غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته یا غدد لنفاوی پستانی داخلی را بزرگ کرده است. تومور اولیه می‌تواند هر اندازه‌ای باشد.
  • ● تومورها بزرگ‌تر از 5 سانتی‌متر هستند. سرطان به 1 تا 3 غدد لنفاوی زیر بغل یا هر غدد استخوان سینه گسترش یافته است.

 

○ مرحله 3B. یک تومور به دیواره قفسه سینه یا پوست حمله کرده است و ممکن است تا 9 غدد لنفاوی را مورد حمله قرار داده باشد یا نداشته باشد.

 

○ مرحله 3C. سرطان در 10 یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل، غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا گره‌های پستانی داخلی یافت می‌شود.

مرحله 4 سرطان سینه (سرطان متاستاتیک پستان)

● مرحله 4 سرطان سینه می‌تواند تومور با هر اندازه‌ای داشته باشد. سلول‌های سرطانی آن به غدد لنفاوی نزدیک و دور و همچنین اندام‌های دورتر گسترش یافته‌اند.

 

● آزمایشی که پزشک انجام می‌دهد مرحله سرطان سینه را مشخص می‌کند که بر نحوه درمان تأثیر می‌گذارد.

سرطان سینه در مردانه

سرطان سینه

● اگر چه مردان کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، اما مانند زنان دارای بافت سینه هستند. این نوع سرطان در مردان بسیار نادرتر است.

 

● بر اساس ACS، سرطان سینه در مردان سیاه پوست 70 برابر کمتر از زنان سیاه پوست است. در مردان سفیدپوست 100 برابر کمتر از زنان سفیدپوست است.

 

● گفته می‌شود، سرطان سینه در مردان به همان اندازه سرطان سینه ای است که زنان به آن مبتلا می‌شوند. همچنین علائم مشابهی دارند. اگر مرد هستید، دستورالعمل‌های نظارتی مشابه زنان را دنبال کنید و هرگونه تغییر در بافت سینه یا توده‌های جدید را به پزشک گزارش دهید.

میزان بقای سرطان سینه

● میزان بقای سرطان پستان بر اساس عوامل بسیاری متفاوت است.

● دو مورد از مهم‌ترین عوامل، نوع سرطان و مرحله سرطان در زمان تشخیص است. عوامل دیگری که ممکن است نقش داشته باشند که عبارتند از:

○ تحقیقات انجام شده در سال 2021 نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در افراد رنگین پوست مبتلا به سرطان سینه در مقایسه با افراد سفیدپوست بیشتر است. یکی از دلایل این امر ممکن است نابرابری‌های بهداشتی باشد.

 

● خبر خوب این است که میزان بقای سرطان سینه در حال بهبود است.

 

● با توجه به ACS، در سال 1975، میزان بقای 5 ساله سرطان سینه در زنان 75.2 درصد بود. اما برای زنانی که بین سال‌های 2008 تا 2014 تشخیص داده شدند، 90.6 درصد بود.

 

● میزان بقای 5 ساله سرطان سینه بسته به مرحله تشخیص متفاوت است. آنها از 99 درصد برای سرطان‌های مرحله اولیه موضعی تا 27 درصد برای سرطان‌های متاستاتیک پیشرفته متغیر هستند.

تشخیص سرطان سینه

● برای تعیین اینکه آیا علائمتان ناشی از سرطان سینه یا یک وضعیت خوش خیم پستان است، پزشک علاوه بر معاینه پستان، یک معاینه فیزیکی کامل نیز انجام می‌دهد. همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را درخواست کند تا بفهمد چه چیزی باعث علائم شما شده است.

 

● آزمایشاتی که می‌تواند به پزشک در تشخیص سرطان سینه کمک کند عبارتند از:

ماموگرافی.

سرطان سینه

 

● رایج‌ترین راه برای دیدن زیر سطح سینه، آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان 40 ساله و بالاتر ماموگرافی سالانه برای بررسی سرطان سینه انجام می‌دهند. اگر پزشک مشکوک به وجود تومور یا نقطه مشکوک باشد، ماموگرافی درخواست می‌کند. اگر ناحیه غیر معمولی در ماموگرافی تان دیده شود، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری تجویز کند.

 

سونوگرافی.

سرطان سینه

● سونوگرافی سینه از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت‌های عمیق در سینه استفاده می‌کند. سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند تا توده جامد مانند تومور و کیست خوش خیم را تشخیص دهد.

 

● پزشک همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند MRI یا بیوپسی پستان را پیشنهاد کند.

بیوپسی سینه

● اگر پزشک بر اساس آزمایشاتی مانند ماموگرافی یا سونوگرافی به سرطان سینه مشکوک شود، ممکن است آزمایشی به نام بیوپسی سینه انجام دهد.

 

● در طول این آزمایش، پزشک یک نمونه بافت را از ناحیه مشکوک خارج می‌کند تا آن را آزمایش کند.

 

● انواع مختلفی از بیوپسی سینه وجود دارد. با برخی از این آزمایش‌ها، پزشک از یک سوزن برای گرفتن نمونه بافت استفاده می‌کند. در روش‌های دیگر، برشی در سینه ایجاد می‌کنند و سپس نمونه را خارج می‌کنند.

 

● پزشک نمونه بافت را به آزمایشگاه می‌فرستد. اگر آزمایش نمونه برای سرطان مثبت باشد، آزمایشگاه می‌تواند آن را بیشتر آزمایش کند تا به پزشک بگوید چه نوع سرطانی دارید.

درمان سرطان سینه

● مرحله سرطان سینه، میزان تهاجم آن (در صورت وجود) و میزان بزرگی تومور، همه نقش مهمی در تعیین نوع درمان دارند.

 

● برای شروع، پزشک اندازه، مرحله و درجه سرطان را تعیین می‌کند. درجه سرطان میزان احتمال رشد و گسترش آن را توصیف می‌کند. پس از آن، می‌توانید در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید.

 

● جراحی رایج‌ترین درمان سرطان سینه است. بسیاری از افراد درمان‌های اضافی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی یا هورمون درمانی هم دارند.

جراحی

سرطان سینه

● انواع مختلفی از جراحی ممکن است برای برداشتن سرطان سینه استفاده شود، از جمله:

○ لامپکتومی. در این روش تومور و برخی از بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شود و بقیه پستان دست نخورده باقی می‌ماند.

 

○ ماستکتومی. در این روش، جراح کل سینه را برمی دارد. در ماستکتومی دوبل، هر دو سینه را برمی دارند.

 

○ بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان. این جراحی تعدادی از غدد لنفاوی را که از تومور تخلیه می‌شوند، حذف می‌کند. این غدد لنفاوی آزمایش خواهند شد. اگر سرطان نداشته باشند، ممکن است نیازی به جراحی اضافی برای برداشتن غدد لنفاوی بیشتری نداشته باشید.

 

○ تشریح غدد لنفاوی زیر بغل. اگر غدد لنفاوی برداشته شده در طول بیوپسی غدد نگهبان حاوی سلول‌های سرطانی باشد، پزشک ممکن است غدد لنفاوی اضافی را خارج کند.

 

○ ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل. حتی اگر سرطان سینه فقط در یک پستان وجود داشته باشد، برخی افراد ترجیح می‌دهند ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل را انجام دهند. این جراحی سینه سالم را برمی دارد تا خطر ابتلای مجدد به سرطان سینه را کاهش دهد.

پرتو درمانی

● با پرتودرمانی، پرتوهای پرقدرت برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. اکثر پرتودرمانی‌ها از پرتوهای خارجی استفاده می‌کنند. این تکنیک از یک دستگاه بزرگ در قسمت بیرونی بدن استفاده می‌کند.

 

● پیشرفت‌ها در درمان سرطان، پزشکان را قادر می‌سازد تا سرطان را از داخل بدن پرتوتاب کنند. به گزارش Breastcancer.org، این نوع پرتودرمانی براکی تراپی نامیده می‌شود.

 

● برای انجام براکی تراپی، جراحان دانه‌های رادیواکتیو یا گلوله‌ها را در داخل بدن در نزدیکی محل تومور قرار می‌دهند. دانه‌ها برای مدت کوتاهی در آنجا می‌مانند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

شیمی درمانی

سرطان سینه

● شیمی درمانی یک درمان دارویی است که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برخی از افراد ممکن است به تنهایی تحت شیمی درمانی قرار گیرند، اما این نوع درمان اغلب همراه با سایر درمان‌ها، به ویژه جراحی استفاده می‌شود.

 

● برخی از افراد ابتدا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و سپس درمان‌های دیگری مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی انجام می‌شود. این حالت نوعی درمان کمکی نامیده می‌شود. برخی دیگر ممکن است ابتدا شیمی درمانی را برای کوچک کردن سرطان انجام دهند که درمان نئوادجوانت (neoadjuvant) نامیده می‌شود و سپس جراحی می‌کنند.

 

● در برخی موارد، پزشکان ترجیح می‌دهند قبل از جراحی شیمی درمانی انجام دهند. امید این است که درمان تومور را کوچک کند و سپس نیازی به جراخی تهاجمی نداشته باشد.

 

● شیمی درمانی عوارض جانبی ناخواسته زیادی دارد، بنابراین قبل از شروع درمان نگرانی‌های خود را با پزشک در میان بگذارید.

هورمون درمانی

● اگر نوع سرطان سینه شما به هورمون‌ها حساس است، ممکن است پزشک هورمون درمانی را شروع کند. استروژن و پروژسترون، دو هورمون زنانه، می‌توانند رشد تومورهای سرطان سینه را تحریک کنند.

 

● هورمون درمانی با مسدود کردن تولید این هورمون‌ها در بدن یا مسدود کردن گیرنده‌های هورمونی روی سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. این عمل می‌تواند به کاهش و احتمالاً توقف رشد سرطان کمک کند.

داروهای اضافی

● درمان‌های خاصی برای حمله به بی نظمی‌ها یا جهش‌های خاص در سلول‌های سرطانی طراحی شده اند.

 

● به عنوان مثال، هرسپتین (تراستوزوماب) می‌تواند تولید پروتئین HER2 در بدن را مسدود کند. HER2 به رشد سلول‌های سرطان سینه کمک می‌کند، بنابراین مصرف دارویی برای کند کردن تولید این پروتئین ممکن است به کند کردن رشد سرطان کمک کند.

 

● پزشک در مورد درمان خاصی که برایتان توصیه می‌کند بیشتر به شما خواهد داد.

عکس سرطان سینه

سرطان سینه

● سرطان سینه می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند و این علائم در افراد مختلف می‌تواند متفاوت ظاهر شود.

 

● اگر نگران یک نقطه یا تغییر در سینه خود هستید، دانستن اینکه مشکلات پستانی که در واقع سرطان هستند چگونه به نظر می‌رسند می‌تواند مفید باشد.

مراقبت از سرطان سینه

● اگر یک توده یا لکه غیرمعمول را در سینه خود تشخیص دادید یا علائم دیگری از سرطان سینه دارید، به پزشک مراجعه کنید.

 

● این احتمال وجود دارد که سرطان سینه نباشد. به عنوان مثال، بسیاری از دلایل بالقوه دیگر برای توده‌های سینه وجود دارد.

 

● اما اگر مشخص شد که مشکل شما سرطان است، به خاطر داشته باشید که درمان زودهنگام کلید اصلی است. سرطان سینه در مراحل اولیه اغلب قابل درمان است. هر چه سرطان سینه بیشتر رشد کند، درمان دشوارتر می‌شود.

سرطان سینه چقدر شایع است؟

● بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سرطان سینه دومین سرطان شایع در زنان است.

 

● در ایالات متحده در سال 2021، حدود 281550 مورد جدید سرطان سینه مهاجم در زنان و 2650 مورد در مردان تشخیص داده شد. 49290 مورد دیگر DCIS در زنان تشخیص داده شد. تخمین زده می‌شود که در سال 2021، 44130 مورد مرگ ناشی از سرطان سینه، از جمله 43،600 زن و 530 مرد، رخ داده است.

عوامل خطر سرطان سینه

سرطان سینه

● چندین عامل خطر وجود دارد که شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با این حال، داشتن هر یک از اینها به این معنی نیست که شما قطعاً به این بیماری مبتلا خواهید شد.

 

● برخی از عوامل خطر را نمی‌توان اجتناب کرد، مانند سابقه خانوادگی. می‌توانید سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن را قطع کنید. عوامل خطر سرطان سینه عبارتند از:

○ سن. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیشتر سرطان‌های تهاجمی سینه در زنان بالای 55 سال دیده می‌شود.

 

○ نوشیدن الکل. اختلال مصرف الکل خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

 

○ داشتن بافت سینه متراکم. بافت متراکم سینه خواندن ماموگرافی را سخت می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

 

○ جنسیت. زنان سفیدپوست 100 برابر بیشتر از مردان سفیدپوست در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند و زنان سیاه پوست 70 برابر بیشتر از مردان سیاه پوست در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

 

○ ژن‌ها. افرادی که دارای جهش‌های ژن BRCA1 و BRCA2 هستند، نسبت به افرادی که ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. سایر جهش‌های ژنی نیز ممکن است بر خطر ابتلا تأثیر بگذارند.

 

○ قاعدگی زودرس. اگر اولین قاعدگی خود را قبل از 12 سالگی داشته اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می‌یابد.

 

○ زایمان در سنین بالاتر. افرادی که اولین فرزند خود را بعد از 35 سالگی به دنیا می‌آورند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

 

○ هورمون درمانی. افرادی که پس از یائسگی داروهای استروژن و پروژسترون را برای کمک به کاهش علائم یائسگی خود مصرف کرده و یا مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

 

○ وراثت. اگر یکی از اقوام نزدیک زن مبتلا به سرطان سینه باشد، خطر ابتلا در آن افزایش می‌یابد. شامل مادر، مادربزرگ، خواهر یا دختر هم می‌شود. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه نداشته باشید، همچنان می‌توانید به سرطان سینه مبتلا شوید. در واقع، اکثر افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، هیچ سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند.

 

○ شروع یائسگی دیررس. افرادی که بعد از 55 سالگی یائسه می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

 

○ هیچگاه باردار نشدن. احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که هرگز باردار نشده اند یا بارداری را تا پایان انجام نداده اند بیشتر است.

 

○ سرطان سینه قبلی. اگر قبلاً سرطان سینه در یک پستان داشته اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در سینه دیگر یا در ناحیه دیگری از سینه ای که قبلاً آسیب دیده در شما افزایش می‌یابد.

پیشگیری از سرطان سینه

● در حالی که عوامل خطری وجود دارند که نمی‌توانید آنها را کنترل کنید، پیروی از یک سبک زندگی سالم، انجام غربالگری‌های منظم و انجام هر گونه اقدامات پیشگیرانه ای که پزشک توصیه کند می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

سرطان سینه

عوامل سبک زندگی

● عوامل سبک زندگی می‌توانند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارد.

 

● به عنوان مثال، افرادی که چاق هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. حفظ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و انجام ورزش منظم تا حد امکان می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر کمک کند.

 

● به گفته انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، سوء مصرف الکل نیز خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. مانند نوشیدن بیش از دو نوشیدنی در روز یا پرنوشی.

 

● اگر الکل می‌نوشید، با پزشک در مورد مقداری که برایتان توصیه می‌کند صحبت کنید.

غربالگری سرطان سینه

● انجام منظم ماموگرافی ممکن است از سرطان سینه جلوگیری نکند، اما می‌تواند به کاهش احتمال ناشناخته ماندن آن کمک کند.

 

● کالج پزشکان آمریکا (ACP) توصیه‌های کلی زیر را برای زنان در معرض خطر متوسط سرطان سینه ارائه داده است:

○ زنان 40 تا 49 ساله. ماموگرافی سالانه توصیه نمی‌شود، اما مراجعه به پزشک در فواصل زمانی مختلف داشته باشند.

○ زنان 50 تا 74 ساله. انجام ماموگرافی یک سال در میان توصیه می‌شود.

○ زنان 75 سال و بالاتر. ماموگرافی دیگر توصیه نمی‌شود.

 

● ACP همچنین برای زنان با امید به زندگی 10 سال یا کمتر انجام ماموگرافی را توصیه نمی‌کند.

 

● این موارد فقط دستورالعمل هستند.

 

● توصیه‌های ACS متفاوت است. طبق ACS، زنان باید:

  • ○ امکان دریافت غربالگری سالانه در سن 40 سالگی را دارند
  • ○ غربالگری سالانه را از 45 سالگی شروع کنید
  • ○ در 55 سالگی هر سال یکبار به غربالگری بروید

 

● توصیه‌های خاص برای ماموگرافی برای همه متفاوت است، بنابراین با پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا باید به طور منظم ماموگرافی انجام دهید یا خیر.

درمان پیشگیرانه

● ممکن است به دلیل عوامل ارثی، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش یابد.

 

● به عنوان مثال، اگر والدینتان دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 هستند، شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید. این حالت به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

 

● اگر در معرض خطر این جهش هستید، با پزشک در مورد گزینه‌های درمانی تشخیصی و پیشگیری کننده صحبت کنید. ممکن است بخواهید برای بررسی اینکه آیا جهش را دارید یا خیر، آزمایش شوید.

 

 اگر متوجه شدید که به آن مبتلا هستید، با پزشک در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید، صحبت کنید. این مراحل می‌تواند شامل ماستکتومی پیشگیرانه یا برداشتن سینه با جراحی باشد. همچنین ممکن است شیمی پروفیلاکسی یا مصرف داروهایی مانند تاموکسیفن را برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در نظر بگیرید.

 

● علاوه بر ماموگرافی، معاینه پستان روش دیگری برای مشاهده علائم سرطان سینه است.

خود معاینه

سرطان سینه

● بسیاری از افراد می‌توانند خودآزمایی پستان انجام دهند. بهتر است این کار را یک بار در ماه و در همان زمان هر ماه انجام دهید. معاینه می‌تواند به شما کمک کند تا با ظاهر و احساس سینه‌های خود آشنا و از تغییراتی که رخ می‌دهد آگاه شوید.

معاینه پستان توسط پزشک

● همان دستورالعمل‌های خودآزمایی ارائه شده در بالا برای معاینه پستان، توسط پزشک یا سایر متخصصان انجام می‌شود. پزشک می‌تواند در طول ویزیت سالانه معاینه پستان را انجام دهد.

 

● اگر علائمی دارید که شما را نگران کرده، خوب است که از پزشک بخواهید معاینه پستان انجام دهد. در طول معاینه، پزشک هر دو سینه را از نظر لکه‌های غیر طبیعی یا سایر علائم سرطان سینه بررسی می‌کند.

 

● پزشک ممکن است سایر قسمت‌های بدن را نیز بررسی کند تا ببیند آیا علائمی که دارید می‌تواند به بیماری دیگری مرتبط باشد یا خیر.

آگاهی از سرطان پستان

● مردم در سراسر جهان به طور فزاینده ای از مسائل مرتبط با سرطان سینه آگاه هستند.

 

● تلاش‌های آگاهی بخشی درباره سرطان سینه به افراد کمک کرده تا یاد بگیرند:

  • ○ عوامل خطر آنها چیست
  • ○ چگونه می‌توانند سطح ریسک را کاهش دهند
  • ○ چه علائمی را باید جستجو کنند
  • ○ چه نوع غربالگری را باید انجام دهند
 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.