بیوتین ویتامین زیبایی از  گروه ویتامین های ب

بیوتین ویتامین زیبایی از گروه ویتامین های ب

ویتامین ها نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارند. کمبود ویتامینعلائمی دارد که در صورتیکه جبران نشود، می تواند عوارضی جدی بر سلامت بدن داشته باشد. بیوتین یکی از آنهاست که هم به شکل قرص بیوتین و هم به میزان کمی در غذاها وجود دارد. این دارو از گروه ویتامین های B می باشد.برای حفظ سلامت پوست و موی خود ، بهتر است مصرف این ویتامین را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

ویتامین زیبایی چیست؟

«بیوتین» یکی از ویتامین های محلول در آب از گروه ویتامین های B (ب کمپلکس) است که گاهی با نام های ویتامین B۷ یا ویتامین H نیز شناخته میشود. بیوتین جزو ویتامین های گروه B و محلول در آب است. ویتامین بیوتین در متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و تولید انرژی در بدن تاثیر بسزایی دارد. این ویتامین در مواد غذایی گوناگون، هم به شکل بیوتین و هم به شکل نوعی ترکیب پروتئینی یافت میشود. میزان دسترسی بدن به بیوتین و جذب آن از انواع غذاها متفاوت میباشد.

نقش بیوتین در بدن

مصرف همزمان ویتامین بیوتین و کروم به کنترل قندخون در افراد دیابتی کمک میکند. خصوصاً گروهی از دیابتی هایی که قند خونشان به سختی با دارو کنترل میشود. بیوتین میتواند تا حدی گزگز شدن اندام ها (اصطلاحاً سوزن سوزن شدن)در افراد دیابتی را بهبود بخشد.
**در مطالعاتی که انجام شده چنین به نظر میرسد که استفاده همزمان بیوتین ورویمیتواند منجر به کاهش ریزش مو شود. درواقع دریافت کافی ویتامین بیوتین به سلامت پوست، مو و ناخن کمک میکند. به گونه ای که گاها با مصرفقرص بیوتینبهبود مشخصی در سلامت آنها ایجاد می شود. پزشکان در درمان برخی از موارد ریزش مو از قرص بیوتین استفاده میکنند. در مشکلاتی مثلالتهاب روده،روده تحریک پذیرو یا اسهال مزمن، بنا به دستور پزشک متخصص میتوان از قرص بیوتین استفاده کرد.
این ویتامین در حفظ سلامت بافت عضلات ، مغز استخوان و سیستم عصبی نیز موثر میباشد. دریافت مقدار مناسب بیوتین به کنترل وزن بدن، سلامت قلب و کاهش کلسترول خون کمک میکند.
استفاده از قرص بیوتین میتواند میزان شکنندگی ناخن های دست و پا را در افرادی که ناخن های شکننده دارند، کاهش دهد.

علائم کمبود بیوتین در بدن

از آنجایی که بیوتینبطور گسترده در اکثر مواد غذایی یافت میشود، شاید بروز علائم کمبود آن به ندرت دیده شود، با این حال نشانه های کمبود بیوتین اغلب در کسانی که به مدت طولانی مبتلا به سوءتغذیه بوده اند و یا بیمارانی که مدت زمان طولانی تحت تغذیه وریدی (تزریقی) میباشند و مبتلایان بهاختلالات گوارشییا سوءجذب مشاهده میشود.
گاهی کمبود دیگر ویتامین های گروه B نیز میتواند در کاهش دسترسی بدن به بیوتین نقش داشته باشد. استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها میتواند میزان بیوتین تولیدی در بدن را کاهش دهد. گاهی اوقات در مادران باردار نیز کمبود بیوتین مشاهده میگردد که لازم است با دریافت کافی منابع غذایی یامکمل های داروییاز بروز کمبود و اختلال در رشد جنین پیشگیری کنند . علامت هایی مثل درماتیت، خشکی پوست، التهاب زبان، خستگی، افسردگی، درد در عضلات،کم خونی، ریزش مو، کاهش رشد در نوزادان و کودکان و … در کمبود بیوتین مشاهده می شود .

نشانه های متداول کمبود بیوتین در بدن عبارتند از:

- نازک شدن موها (اغلب با تغییر یافتن رنگ مو)
- حلقه های قرمز رنگ پوست، دور چشم ها، بینی و دهان
- علائم عصبی از قبیل افسردگی، بیحالی و توهم
- احساس خارش در بازوها و پاها

توجه: معمولاً آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن وجود ندارد و آن را اغلب از روی علائم کمبود، شناسایی میکنند.

منابع طبیعی تامین بیوتین در بدن

بیوتین در خیلی از خوراکی ها به صورت طبیعی وجود دارد. غلات سبوس دار، نان سبوس دار، تخم مرغ، لبنیات،آجیل، ماهی سالمون و مرغ سرشار از بیوتین هستند. همچنین جگر، قلوه، شیر، برنج قهوه ای، حبوبات، مغزها (گردو، بادام، فندق و…)، اسفناج، براکلی، گل کلم و … از منابع غنی و خوب بیوتین محسوب میشوند. بیوتین درون غذا معمولا به پروتئین جسیبده است و جذب پایینی دارد.
معمولاً یک تخم مرغ پخته 13 تا 25 میکروگرم و هر 90 گرم جگر پخته حدود 27 تا 35 میکروگرم بیوتین دارد.

چگونه از تامین بیوتین مورد نیاز بدن اطمینان یابیم ؟

در تمامی گروه های سنی، با استفاده درست و بهینه از تمام گروه های اصلی غذایی شامل گروه نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، گوشت و تخم مرغ، شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه، میتوان از تامین کافی این ویتامین مطمئن شد و نیازی به استفاده ازقرص بیوتین نمیباشد.

عوارض مصرف قرص بیوتین

به نظر میرسد که قرص بیوتین حتی در مقادیر مصرف بالا مکملی بی خطر میباشد. با این حال اگر باردار هستید و یا شیر می دهید باید قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

برچسب ها: ویتامین

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
  • SMN | 1399/06/04

    ببخشید امروز متخصص پوست برام آمپول بیوتین و بپاتین نوشتند ولی من یادم رفت بهشون بگم بخاطر آسم اسپری فاستر استفاده میکنم. مصرف همزمانشون تداخل داره؟ میشه با هم استفاده کرد؟

    پاسخ خانم دکتر مشیری:

    با سلام
    مشکلی ندارد.