زهرهای کشنده، برگ برنده پیشرفت‌های پزشکی

زهرهای کشنده، برگ برنده پیشرفت‌های پزشکی

با وجود تحقیقات و مطالعات مختلف هنوز بسیاری از بیماری‌ها هستند که درمانی برای آن‌ها پیدا نشده است. در بررسی که اخیرا نتایج آن منتشر شده به مطالعه تاثیر زهر و سموم در کمک به ابداع روش‌های درمانی جدید پرداخته شده است.

در طبیعت گیاهان و حیوانات سمی و زهردار بسیار زیادی وجود دارد که طبق بررسی‌های انجام شده ۱۵ درصد تنوع زیستی جهان را در بر گرفته اند. از کرم‌ها تا مارمولک‌ها و از عنکبوتیان تا پستانداران، سم این موجودات می‌تواند در بقا و ادامه حیات انسان نقش مهمی داشته باشند .

زهر به قدری تاثیرگذار است که در انواع گونه‌ها به طور مستقل پرورش داده می شوند، اما آیا می‌توان از زهر به نفع خود و در جهت سلامتی بهره گرفت؟

پیش از این جمع‌آوری این سموم و ارزیابی آنها  در سطح مولکولی بسیار سخت بوده است. به طور مثال بسیاری از حیوانات سمی جثه کوچکی دارند که همین امر جمع‌آوری سم آنها را مشکل می‌سازد.محققان آمریکایی در تحقیقی که اخیرا انجام داده‌اند مشاهده کردند حیوانات سمی دربردارنده نشانه‌هایی در درمان بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، بیماری‌های خود ایمنی و دردهای مزمن هستند.

در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا شش داروی تهیه شده از زهر را به تایید رسانیده است. به علت تنوع بالای زهر و سموم طبیعی می‌توان از آن‌ها برای تولید دارو استفاده کرد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در بررسی اخیر به نمونه‌هایی اشاره شده که حاکی از مفید بودن زهر در درمان برخی بیماری‌هاست. به طور مثال، پپتیدهای گرفته شده از شقایق دریایی سمی از طریق هدف قرار دادن کانال‌های یون در سلول‌های T به درمان بیماری‌های خود ایمنی کمک می‌کند. همچنین، نوروتوکسین‌های گرفته شده از گونه‌ای حلزون دریایی درمان موثری برای دردهای مزمن است که اعتیادآور نیست.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.