علائم بیماری های چشمی

علائم بیماری های چشمی

همه ی ما در طول زندگی بارها با مشکلات چشمی مواجه شده ایم . مشکلاتی از قبیل اشک ریزی ، قرمزی چشم ، خشکی و سوزش چشم ، قی کردن چشم ها ، خارش ، چشم های پف کرده ، گل مژه و بیماری هایی مانند انحراف چشم و مردمک های غیر قرینه ، زردی چشم و  ...  و تمامی این مشکلات چشمی در واقع علائمی هستند که گاهی با نادیده گرفتن آنها ممکن است به مشکلات و عارضه های وخیم تری دچار شویم .


علائم بیماری های چشمی / قرمزی یا خونریزی در چشم

رگ های خونی کوچک چشم ممکن است در اثر تحریک یا عفونت ، گسترش یابند. این اتفاق بسیار شایع است و اغلب بدون درمان برطرف می شود. آسیب چشمی، گلوکوم، و بریدگی ، خراش و زخم های قرنیه می توانند جدی تر باشند. اگر چشم شما صدمه دیده است یا اینکه در طی یک یا دو روز بهبود نیافت ، یا اگر مشکل بینایی پیدا کردید ، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید .

 سوزش چشم

سوزش چشم اغلب نشانه ای از تحریک یا خستگی چشم است که ممکن است در اثر تب بالا ، گرد و غبار و یا دود ایجاد شود. همچنین می تواند نشانه ای از بلفاریت باشد، ساختاری از باکتری ها که باعث ایجاد تکه های شوره مانند روی پلک ها می شوند و نیز ممکن است سوزش چشم در اثر خشکی چشم ایجاد شود ؛ خشکی چشم به علت ساخته نشدن اشک های با کیفیت یا کافی نبود میزان اشک بوجود می آید . و  یک مشکل جدی تر قرنیه ملتهب است که به نام کراتیت نیز شناخته می شود.

قی کردن چشم ها

هنگامی که اشک و روغن خشک می شوند ، می توانند یک لایه ی چسبناک را بر روی پلک ها یا مژه ها ایجاد کنند .مقدار کمی از این ترشحات زمانی که از خواب بیدار می شوید، طبیعی است، اما  اگر مقدارش بیش از حد معمول بود و یا به رنگ زرد یا متمایل به سبز بود و یا با علائم دیگری همراه بود ، در اینصورت باید به پزشک مراجعه کنید . انسداد مجرای اشکی می تواند باعث ایجاد اشک و مایعات در چشم شما شود. بلافریت ممکن است مشکلاتی در غدد چربی ایجاد کند.

 خشکی یا خارش چشم

اغلب تحریک شدن چشم ها به علت آلرژی و حساسیت ، مصرف دارو، استفاده از لنزهای تماسی، پیری، بیماری هایی مانند آرتریت و خستگی چشم بعلت استفاده زیاد از کامپیوتر ایجاد می شود. قطره های چشمی می تواند کمک کند . از قطره هایی استفاده کنید که مرطوب کننده ی چشم باشند .از قطره برای برطرف کرن قرمزی چشم استفاده نکنید . راه دیگر تسکین حساسیت چشم ها استفاده از کمپرس سرد است . هرگز چشمی را که خارش دارد نمالید . اگر خارش چشم رفع نشد به چشم پزشک مراجعه کنید . وی می تواند به شما کمک کند که علت خارش را درمان کنید نه فقط علائم آن .

علائم بیماری های چشمی / چشم های پف کرده


اغلب به راحتی می توان فهمید که چه چیزی باعث ایجاد پف چشم می شود – می تواند در اثر آلرژی، ورم ملتحمه، یا یک عفونت دیگر و یا در اثر التهاب پلک ها، زخم های قرنیه و یا سیاهی چشم ها باشد. در موارد نادر، ممکن است علت آن مشکلات تیروئیدی باشد. اغلب تورم به خودی خود از بین می رود. اگر بیشتر از 24 ساعت طول بکشد یا اگر مشکلات بینایی پیدا کردید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم بیماری های چشمی / چشم های اشک الود

اشک چیز خوبی است ، چشم ها را مرطوب نگه می دارند، و آنها را از مواد زائد شستشو می دهد . در صورتی که اکثر مواقع چشمهایتان مرطوب است ، بدین معنی است که چشم اشک زیادی تولید می کند و یا اینکه اشک بصورت طبیعی خشک نمی شود . این اشک الود بودن چشم ممکن است بدلیل پاکسازی جسم اضافی در چشم باشد ، و یا ممکن است یک عفونت، جراحت و یا انسداد مجاری اشکی باشد . اگر چشمانتان صدمه دیده باشد، مشکل بینایی و یا احساس وجود جسم خارجی در چشم داشته باشید ، در اینصورت لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید .

علائم بیماری های چشمی / تحریکات حرکتی چشم

پلک زدن اشک را در سرتاسر چشم پخش می کند. حرکات کوچک و ناخواسته پلک معمولا شایع است و ممکن است هنگام استراحت و یا با کاهش مصرف کافئین متوقف شوند. زمانی که پلک های شما بی دلیل بسته می شوند (بلوفاسپاسم)، که ممکن است برای ساعت ها ادامه داشته باشد، و یا در یک طرف صورت افتادگی پلک دارید (اسپاسم همی فاسیال) ، به پزشک مراجعه کنید .

 توده ی روی پلک


هرگز توده را نترکانید .گل مژه ، توده ای قرمز رنگ و دردناک روی مژه ها یا زیر پلک چشم است که توسط باکتری ایجاد می شود. یک شالازیون معمولا یکغده ی متورم اشباع از چربیو بدون درد روی پلک است .

یک پارچه رادر آب گرم خیس کنید ، سپس آن را حدود 10 تا 15 دقیقه، سه تا پنج بار در روز روی چشم خود  نگه دارید. اگر این کار موثر نبود، به پزشک مراجعه کنید.

جسم خارجی در چشم

اگر احساس میکنید که جسمی خارجی در چشمتان است اصلا آنرا مالش ندهید ! اگر چشمانتان مرطوب نیست ، بیشتر پلک بزنید و یا استفاده از قطره ی مصنوعی می توان به پاک کردن مژه ها و خروج گرد و غبار کمک کند .

قرار دادن پارچه ی گرم و مرطوب روی چشم نیز میتواند تسکین دهنده باشد . اگر چشم در طی چند ساعت بهبود نیافت، به چشم پزشک مراجعه کنید . این آزردگی ممکن است عفونت چشم، خراشیدگی قرنیه ، و یا مساله ی دیگری باشد که احتیاج به کمک داشته باشید .

 زرد ی چشم

اگر سفیدی چشم تان زرد رنگ شده است ، می تواند نشانه ای از زردی یا یرقان باشد. این بیماری کبدی می تواند در اثر بیماری هپاتیت ، سوء مصرف الکل ، سنگ صفرا ، و در موارد نادر نشانه ی سرطان باشد . در اینصورت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید . نقطه های زرد در چشم که احتمال دارد گسترش پیدا کنند ، ناخنک یا پینگوکولا ( پروتئین ، چربی یا کلسیم ) نامیده شود  یا ممکن است پتریژیوم ( بافت گوشتی) باشد . معمولا احتیاج به درمان ندارند مگر اینکه باعث آزردگی شوند یا تداخل در دید شوند .

 مردمک های غیر قرینه

برای اکثر مردم ، حفره ی سیاه در مرکز چشم (مردمک چشم) جهت کنترل ورود نور به چشم ، تنگ یا گشاد می شود . اما گاهی بنظر می رسد که مردمک در وضعیت گشاد یا تنگ ثابت مانده است  و یا ممکن است در هر دو چشم قرینه و هم سایز نباشند . این مشکل می تواند در اثر عوامل بسیاری از قبیل آسیب عصب ، میگرن ، مصرف برخی داروها ، و یا جراحی چشم رخ دهد . چشم پزشک می تواند میزان وخامت مشکل را تشخیص دهد .

 انحراف چشم

زمانیکه چشم ها به یک نقطه اشاره نمی کند ، تصاویر متفاوتی را به مغز می فرستند . این مساله به مغز می آموزد که اطلاعات دریافتی از چشم ضعیف تر یا تنبل را نادیده بگیرد . لوچی یا دوبینی چشم ها ، در هر یک نفر از 25 نفر رخ می دهد . گاهی اوقات استفاده از عینک چشم ها را اصلاح کرده و کمک می کند که دید دو چشم متوازن شود ، هرچند ممکن است جهت اصلاح ناموزونی عضلات چشم ، جراحی چشم لازم باشد .

 افتادگی پلک

در اکثر مواقع پلک ها در طول زمان و به مرور دچار افتادگی می شوند و تا حد زیادی پایین می آیند . بخشی از ظاهر آن را می توان با جراحی زیبایی اصلاح کرد. زمانیکه افتادگی پلک نسبتا سریع اتفاق بیافتد، می تواند نشانه ای از سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری عضلانی، یا مشکلات عصب باشد. اگر این افتادگی پلک در عرض چند ساعت یا چند روز ایجاد شود ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.