8 اشتباهی که افراد هنگام ابتلا به بیماری انجام میدهند

8 اشتباهی که افراد هنگام ابتلا به بیماری انجام میدهند


هنگامیکه بیمار می شوید ، میخواهید هر چه سریعتر بهبود یابید اما برخی عادات ممکن است باعث تشدید علائم بیماری شود، از این اشتباهات رایج در زمان ابتلا به سرماخوردگی و انفولانزا اجتناب کنید تا سریعتر بتوانید بهبود پیدا کنید .

1- سعی می کنید خود را قوی نشان دهید

روند زندگی رزمره تان را تغییر دهید. بدن شما به انرژی برای مقابله با ویروس سرماخوردگی و انفولانزا احتیاج دارد . استراحت را در اولویت قرار دهید . برنامه های کاری و درسی خود را کنسل کنید و در منزل به استراحت بپردازید. با انجام این کار به بدن خود کمک کرده اید که بهبود یابد و همچنین از انتشار میکروب و ویروس به محیط اطراف جلوگیری می کنید .

2- علائم بیماری را نادیده می گیرید

شما معمولا برای یک سرماخوردگی معمولی نیاز به مراجعه به پزشک ندارید اما اگر علائم انفولانزا از قبیل تب ، بدن درد و خستگی دارید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای شما داروهای ضد ویروس از قبیل اسلتامیویر (تامیفلو) یا زانامیویر(رلنزا) تجویز کند. اگر یک قرص در 48 ساعت ابتدای بیماری میل کنید، می تواند علائم بیماری را کاهش داده و بیماری را ظرف مدت یک یا دو روز پشت سر بگذارید  .

3- کمبود خواب دارید 

نداشتن خواب کافی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و مبارزه با بیماری برای بدن سخت می شود. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که در شبانه روز کمتر از 6 ساعت می خوابند ، چهار برابر بیشتر از کسانیکه حداقل 7 ساعت در شبانه روز می خوابند احتمال ابتلا به بیماری را دارند.

 ایا علائم بیماری موجب اختلال در خواب شما می شود؟ سرفه های شبانه را با خوردن کمی عسل آرام کنید و از دستگاه بخور برای کمک به تنفس بهتر استفاده کنید.

4- از پزشک خود برای عدم تجویز آنتی بیوتیک ایراد میگیرید

تجویز آنتی بیوتیک تاثیری در بهبودی شما ندارد. آنتی بیوتیک ها تنها باکتری ها را از بین می برند در صورتی که سرماخوردگی و انفولانزا در اثر ویروس ایجاد می شود . تقریبا نزدیک به یک سوم تجویزهای آنتی بیوتیک غیر ضروری هستند و می تواند احتمال عوارض جانبی از قبیل اسهال و واکنش های حساسیتی را افزایش دهد. این مساله همچنین در ایجاد یک مشکل بزرگ بهداشت جهانی بنام مقاومت آنتی بیوتیکی نقش دارد. مقاومت آنتی بیوتیکی هنگامی ایجاد می شود که باکتری ها به داروها عادت میکنند و بنابراین تاثیر آنتی بیوتیک از بین می رود .

5- به اندازه کافی مایعات مصرف نمی کنید 

زمانیکه گلودرد دارید، بلع مایعات خیلی آسان نیست اما هنگامیکه هیدراته شوید ( آب کافی به بدن برسانید) باعث می شود که خلط رقیق شده و احتقان و گرفتگی از بین برود.

این کار همچنین باعث بهبود سردرد می شود. مطمئن شوید که آب زیاد می نوشید. برای تسکین بیشتر یک نوشیدنی گرم مانند چای گیاهی یا آب گوشت را به آرامی بنوشید. تحقیقات نشان می دهد که این کار باعث کاهش علائمی از قبیل خستگی و گلودرد می شود.

6- وعده های غذایی و میان وعده ها را میل نمی کنید

ممکن است زیاد اشتها به غذا خوردن نداشته باشید اما مهم است که حتما چیزی میل کنید. کالری و مواد مغذی، سلول های ایمنی بدن را قوت می بخشند تا بتوانند به ویروس های سرماخوردگی و انفولانزا حمله کنند. در نتیجه سریعتر بهبود می یابید. سعی کنید یک کاسه سوپ مرغ میل کنید . تحقیقات نشان می دهد که این غذای سنتی می تواند برخی از علائم بیماری را از بین ببرد .

7- مصرف دخانیات

سیگار کشیدن باعث آسیب به ریه ها و تحریک گلو می شود. این کار باعث بدتر شدن علائم سرماخوردگی می شود . بنابراین سیگار را کنار بگذارید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز بپرهیزید.

8- استرس دارید

هورمونی که بدن هنگام استرس تولید میکند برای سیستم ایمنی سنگین است. استرس همچنین باعث افزایش التهاب می شود که گرفتگی بینی را حتی شدیدتر نیز می کند. تلاش کنید تمرکزتان روی آرامش و بهبودی باشد تا سریعتر بهبود یابید.

موسسه خدمات دارویی رضوی | بانک اطلاعات دارویی و مطالب پزشکی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.