درمان جدید آکنه منشا گرفته از داروی ایزوترتینوئین

درمان جدید آکنه منشا گرفته از داروی ایزوترتینوئین

مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان میدهد که داروهای قدیمی درمان آکنه ممکن است کلیدی برای ایجاد درمانی جدید و ایمن تر باشند .

به گزارش واحد خبر سلامت موسسه خدمات دارویی رضوی به نقل از وبسایت پزشکی تخصصی Drugs ، داروی ایزوترتینوئین (Myorisan که با برند Accutane شناخته می شود)، فرمی از ویتامین آ می باشد که بمدت ده ها سال برای درمان آکنه تجویز شده است. این دارو با کاهش چربی در پوست عمل میکند، در نتیجه در جلوگیری از ایجاد آکنه موثر است.

یکی از مزایای استفاده از این دارو اخیرا مشخص شده است؛ محققان گزارش می دهند این دارو باکتری های سطح پوست بیماران مبتلا به آکنه را طوری تغییر میدهد که شبیه به پوست افراد بدون آکنه به نظر برسد.

میتروا مکدونکا ، سرپرست محققان و استاد دانشکده ی پزشکی و دکتر ویلیام مک کوی، متخصص پوست و استاد دانشکده پزشکی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس اظهار داشتند این کشف ممکن است منجر به ایجاد درمان هایی بر پایه ی باکتری شود.

محققان توضیح دادند اگر چه ایزوترتینوئین موثر است، اما می تواند منجر به نقایص جدی جنینی شود، بنابراین استفاده از این دارو برای زنان در سن باروری خطرناک است، به همین دلیل نیازمند یک داروی جایگزین هستیم.

آنتی بیوتیک ها اغلب برای هدف قرار دادن باکتریهایی که Cutibacterium acnesنامیده می شوند، تجویز می شوند. این داروها، با اینحال ، به افزایش سویه های مقاوم از باکتری کمک می کند و می توانند میکروب های بالقوه سودمند را از بین ببرد.

ایزوترتینوئین یک آنتی بیوتیک نیست. اعتقاد بر این است که درمان آکنه با خشک کردن پوست، موجب می شود که پوست ، دیگر محل مناسبی برای رشد میکروب های آکنه نباشد .محققان اظهار داشتند این تنها درمانی است که به طور قابل توجهی آکنه را در طولانی مدت از بین می برد.

برای تحقیق ، محققان از باکتری پوست 17 بیمار درمان شده با داروی ایزوترتینوئین نمونه برداری کردند. آنها این باکتری را با نمونه هایی از هشت فرد که درمانی با ایزوترتینوئین نداشتند، مقایسه کردند – چهار نفر از این افراد پوست طبیعی داشتند و چهار نفر مبتلا به آکنه بودند.

در بیماران مصرف کننده ی ایزوترتینوئین، افزایش تنوع میکروب بر روی پوست دیده می شود. توالی DNA، چهار نوع باکتری را شناسایی کرد که در اثر مصرف ایزوترتینوئین بوجود آمده بودند. هیچ کدام از این باکتری هاقبل از بهبودی آکنه وجود نداشتند . با مصرف ایزوترتینوئین، مقدار کمی از باکتری های پروپیونی باکتریوم آکنه نیز مشاهده شد، با اینکه تنوع باکتری ها افزایش یافت .

دانشمندان می گویند که با درک چگونگی عملکرد ایزوترتینوئین، ممکن است بتواند داروی مشابهی تولید کنند که موثرتر باشد و عوارض جانبی نداشته باشد.

McCoy در یک نشریه دانشگاهی گفت: "اکثر زنان در دوران حاملگی برای درمان آکنه اقدامی نمیکنند زیرا درمان هایی که کاملا برای حاملگی بی خطر باشد وجود ندارد .

مک کوی گفت: "زنان حامله نیاز به گزینه های درمانی دیگری دارند. مطالعه ما نشان می دهد که می توان راهی برای ارائه برخی از انواع کودهای میکروبی یا آفت کش ها بر روی پوست، جهت کمک به رشد میکروب های مفید ارائه داد." وی افزود: ما در حال انجام مطالعات وسیعتری برای پاسخ به این سوالات هستیم ."

این گزارش اخیرا در مجله تحقیقاتی درماتولوژی منتشر شده است.

متن انگلیسی خبر

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: اخبار دارویی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.