خطر تداخلات دارویی با گریپ فروت

خطر تداخلات دارویی با گریپ فروت

● گریپ فروت و خویشاوندان نزدیک آن می توانند سطوح خونی برخی داروها را افزایش داده و عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

 

● گریپ فروت جزو مرکبات خوشمزه با فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. با این حال، می تواند با برخی از داروهای رایج تداخل داشته باشد و اثر آنها را بر بدن تغییر دهد.

 

● اگر در مورد خطر مصرف گریپ فروت با بسیاری از داروها کنجکاو هستید، این مقاله اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

● در ادامه نگاهی دقیق تر به 31 داروی رایجی که ممکن است تداخل خطرناکی با گریپ فروت داشته باشند و همچنین برخی از داروهای جایگزین انداخته ایم.

○ مطالعه بیشتر: اطلاعات دارویی گریپ فروت
 

 توجه: این مقاله حاوی اطلاعات عمومی است - نه توصیه های پزشکی خاص. قبل از تغییر در استفاده از هر دارویی با پزشک خود صحبت کنید.

گریپ فروت چگونه با داروها تداخل ایجاد می کند؟

● داروها در کبد و روده کوچک توسط گروهی از پروتئین ها به نام سیتوکروم P450 (CYPs) پردازش می شوند.

 

● CYP ها داروها را تجزیه می کنند و سطح موجود در خون بسیاری از آنها را کاهش می دهند.

 

● گریپ فروت و تعدادی از مرکبات دیگر مانند پرتقال سویا، تانگلوس، پوملو و مینیولا حاوی دسته ای از مواد شیمیایی به نام فورانوکومارین هستند.

 

تداخل دارویی با گریپ فروت

● فورانوکومارین ها عملکرد طبیعی CYP ها را مختل می کنند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که آنها سطح خونی بیش از 85 دارو را افزایش می دهند.

 

● گریپ فروت با کند کردن روشی که CYP ها معمولاً داروها را در روده و کبد تجزیه می کنند، می تواند عوارض جانبی این داروها را افزایش دهد.

 

● سه دلیلی که باید بدانید، چگونه می توانید گریپ فروت را با این داروها با خیال راحت مصرف کنید یا خیر:

 

  1. 1. یک گریپ فروت کامل یا یک لیوان آب گریپ فروت برای تغییر تأثیر داروها کافی است.
  2. 2. توانایی گریپ فروت در اثرگذاری بر دارو به مدت 1 تا 3 روز ادامه دارد. تنها مصرف دارو با فاصله چند ساعته از آن کافی نیست.
  3. 3. در تعداد کمی از داروها، اثرات گریپ فروت می تواند جدی باشد.

 

● با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه اطلاعات دقیقی در مورد 32 داروی رایجی که ممکن است با گریپ فروت تداخل داشته باشند، ارائه شده است که بر اساس نوع استفاده طبقه بندی شده اند.

برخی از داروهای کلسترول

● برخی از داروهای کلسترول به نام استاتین تحت تأثیر گریپ فروت قرار می گیرند.

 

● استاتین ها با محدود کردن تولید طبیعی کلسترول عمل می کنند. این کار باعث بهبود پروفایل لیپوپروتئین ها در خون و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی می شود.

 

● استاتین ها می توانند باعث رابدومیولیز یا تجزیه بافت عضلانی شوند. این حالت منجر به ضعف عضلانی، درد و گاهی اوقات آسیب کلیه می شود.

 

● گریپ فروت، سطح سه استاتین رایج در خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و خطر ابتلا به رابدومیولیز را افزایش می دهد:

  1. 1. آتورواستاتین
  2. 2. لوواستاتین
  3. 3. سیمواستاتین

 

● یک مطالعه نشان داد که نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت با سیمواستاتین یا لوواستاتین باعث افزایش 260 درصدی سطح این استاتین ها در خون می شود.

 

● جایگزین ها: پراواستاتین، روزوواستاتین و فلوواستاتین با گریپ فروت تداخل ندارند.

برخی از داروهای فشار خون

● بیشتر انواع داروهای فشار خون تحت تأثیر گریپ فروت قرار نمی گیرند.

 

● با این حال، چهار داروی فشار خون زیر باید با احتیاط مصرف شوند:

  1. 1. فلودیپین
  2. 2. نیفدیپین
  3. 3. لوزارتان
  4. 4. اپلرنون

 

● دو داروی اول این لیست به عنوان مسدود کننده های کانال کلسیم شناخته می شوند. آنها با تغییر روشی که رگ‌های خونی از کلسیم استفاده می‌کنند، رگ‌ها را شل می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند.

 

● دو داروی آخر این لیست با کاهش فعالیت هورمونی به نام آنژیوتانسین 2 که به طور طبیعی فشار خون را افزایش می دهد، کار می کنند.

 

● یک مطالعه نشان داد که سطوح خونی نیفدیپین زمانی که با حدود 2 فنجان (500 میلی لیتر) آب گریپ فروت مصرف شود، در مقایسه با بدون آب میوه، به طور چشمگیری افزایش می یابد. این اتفاق منجر به کاهش سریع فشار خون می شود که در صورت عدم نظارت می تواند خطرناک باشد.

 

● مصرف لوزارتان با گریپ فروت، اثرات آن را کاهش می دهد و به طور بالقوه توانایی آن را در کنترل فشار خون محدود می کند.

 

● اپلرنون مشابه لوزارتان عمل می کند، اما سطح آن با مصرف گریپ فروت افزایش می یابد. سطوح بیش از حد اپلرنون می تواند باعث پتاسیم بیش از حد در خون شود که می تواند در ریتم قلب اختلال ایجاد کند.

 

● داروهای جایگزین: اسپیرونولاکتون، دارویی مشابه لوزارتان و اپلرنون، با گریپ فروت تداخلی ندارد. آملودیپین یک مسدود کننده کانال کلسیم مانند فلودیپین و نیفدیپین است که همچنین با گریپ فروت تداخلی ندارد.

چند داروی ضربان قلب

● گریپ فروت بر روی تعدادی از داروهایی که ریتم غیرطبیعی قلب را درمان می کنند، تأثیر می گذارد.

 

● این فعل و انفعالات می توانند و داروها عبارتند از:

  1. 1. آمیودارون
  2. 2. دروندارون

 

● در مطالعه ای به 11 مردی که آمیودارون مصرف می کردند یک لیوان آب گریپ فروت (حدود 300 میلی لیتر) داده شد. سطح دارو تا 84 درصد در مقایسه با افرادی که آبمیوه مصرف نکردند افزایش یافت.

 

● این دو دارو نقش مهمی در مدیریت سلامت بیماران مبتلا به اختلالات ریتم قلب دارند. تغییرات مرتبط با گریپ فروت در سطوح این داروها گهگاه باعث تغییر خطرناک ریتم قلب شده است.

برخی از داروهای ضد عفونت

● داروهای ضد عفونت که مجموعاً ضد میکروبی نامیده می شوند، از نظر عملکرد و تجزیه در بدن بسیار متفاوت هستند.

 

● اگرچه ضد میکروبی ها یکی از متنوع ترین دسته های دارویی هستند، اما تنها چند دارو با گریپ فروت تداخل دارند:

  1. 1. اریترومایسین
  2. 2. ریلپیویرین و داروهای مرتبط با HIV
  3. 3. پریماکین و داروهای ضد مالاریا مرتبط
  4. 4. آلبندازول

 

● اریترومایسین برای درمان انواع مختلفی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. مطالعه ای که آب گریپ فروت را با آب در بیمارانی که اریترومایسین مصرف می کردند، نشان داد که این آب سطح خونی دارو را تا 84 درصد افزایش می دهد.

 

● سطوح بیش از حد این دارو می تواند ریتم قلب را مختل کند.

 

● گریپ فروت علاوه بر داروهای ضد مالاریا مرتبط با پریماکین، سطوح داروهای HIV و ریلپیویرین و ماراویروک را نیز افزایش می دهد. این تداخل ممکن است بر ریتم یا عملکرد قلب هم تأثیر بگذارد.

 

● از آنجایی که داروهای ضد میکروبی معمولاً برای مدت زمان محدودی مصرف می شوند، شاید ساده ترین کار این باشد که در حین مصرف این داروها به سادگی از مصرف گریپ فروت اجتناب کنید.

 

● داروهای جایگزین: کلاریترومایسین دارویی در همان کلاس اریترومایسین است که با گریپ فروت تداخلی ندارد. داکسی سایکلین هم یک داروی آنتی بیوتیک و هم ضد مالاریا است که با آن تداخل ندارد.

داروهای مرتبط خلق و خو

● اکثر داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب برای استفاده با گریپ فروت بی خطر هستند.

 

● با این حال، چندین داروی خلقی با آن تداخل دارند، از جمله:

  1. 1. کوئتیاپین
  2. 2. لورازیدون
  3. 3. زیپراسیدون
  4. 4. بوسپیرون
  5. 5. دیازپام
  6. 6. میدازولام
  7. 7. تریازولام

 

● داروهایی مانند کوتیاپین و لورازیدون برای درمان اختلالات خلقی و رفتاری استفاده می شوند. افزایش سطح این داروها می تواند باعث تغییرات ریتم قلب یا خواب آلودگی شود.

 

● علاوه بر این، دیازپام، میدازولام و تریازولام آرام‌بخش‌هایی هستند که گاهی برای حملات پانیک یا سایر اشکال اضطراب استفاده می‌شوند.

 

● مطالعه ای برخی از این داروها را در 9 بیمار که برخی از آنها گریپ فروت مصرف می کردند، مقایسه کرد. نشان داد که گریپ فروت می تواند اثرات این داروها را افزایش داده و منجر به خواب آلودگی مفرط شود.

برخی از داروهای رقیق کننده خون

● رقیق کننده های خون برای درمان یا پیشگیری از لخته شدن خون استفاده می شوند. برخی از آنها تحت تأثیر گریپ فروت قرار می گیرند، از جمله:

  1. 1. آپیکسابان
  2. 2. ریواروکسابان
  3. 3. کلوپیدوگرل
  4. 4. تیکاگرلور

 

● کلوپیدوگرل به CYP ها - پروتئین هایی که گریپ فروت محدود می کند - بستگی دارد. بنابراین، وقتی با گریپ فروت مخلوط می شود، فعالیت آن کمتر می شود.

 

● مطالعه‌ای روی 7 بیمار که کلوپیدوگرل را با 200 میلی‌لیتر آب گریپ فروت یا آب مصرف می‌کردند، نشان داد که دارو با آب کمتر فعال می‌شود. با این حال، توانایی آن برای درمان لخته های خون تحت تأثیر قرار نگرفت.

 

● برعکس، گریپ فروت سطح خونی سایر داروهای موجود در این لیست را افزایش می دهد که می تواند منجر به خونریزی شود.

 

● جایگزین ها: وارفارین برای اهدافی مشابه اپیکسابان و ریواروکسابان استفاده می شود. در حالی که وارفارین به غذاهای حاوی ویتامین K حساس است، فعالیت آن تحت تأثیر گریپ فروت قرار نمی گیرد.

داروهای ضد درد

● چندین داروی ضد درد تحت تأثیر گریپ فروت قرار می گیرند:

  1. 1. فنتانیل
  2. 2. اکسی کدون
  3. 3. کلشی سین

 

● فنتانیل و اکسی کدون مسکن های مخدر هستند. اگرچه سطوح خونی آنها فقط کمی تحت تأثیر مقادیر کمی گریپ فروت است، ممکن است مدت زمان ماندن آنها در بدن را تغییر دهد.

 

● کلشی سین یک داروی قدیمی است که برای درمان نقرس استفاده می شود. این دارو توسط CYP ها پردازش می شود و می تواند با گریپ فروت تداخل داشته باشد. با این وجود، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که نوشیدن 240 میلی لیتر آب گریپ فروت تنها تأثیر حداقلی بر سطح آن دارد.

 

● جایگزین ها: مورفین و دیلائودید یا هیدرومورفون مسکن های مخدری هستند که گریپ فروت بر آنها تأثیر نمی گذارد.

چند داروی اختلال نعوظ و پروستات

● برخی از داروهای اختلال نعوظ و پروستات با گریپ فروت تداخل دارند:

  1. 1. سیلدنافیل
  2. 2. تادالافیل
  3. 3. تامسولوسین
  4. 4. سیلودوسین

 

● داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل و تادالافیل با شل کردن رگ‌های خونی عمل می‌کنند که باعث افزایش جریان خون در نعوظ می‌شود.

 

● از آنجا که سایر رگ های خونی نیز با این داروها شل می شوند، افزایش سطح خونی این داروها ناشی از گریپ فروت می تواند فشار خون را کاهش دهد.

 

● علاوه بر این، داروهای بزرگ کننده پروستات مانند تامسولوسین نیز می توانند باعث افزایش سرگیجه و فشار خون پایین در هنگام مصرف با گریپ فروت شوند.

 

● روش های جایگزین: دسته دیگری از داروهای التهاب پروستات، که شامل فیناستراید و دوتاستراید است، به طور قابل توجهی تحت تأثیر گریپ فروت قرار نمی گیرند.

آیا باید مصرف گریپ فروت را کنار بگذارید؟

تداخل دارویی با گریپ فروت

● در حالی که این مقاله 31 داروی رایجی را که با گریپ فروت تداخل دارند فهرست کرده، اما فهرست کاملی نیست.

 

● مهم است که به یاد داشته باشید که فقط یک گریپ فروت کامل یا حدودا یک لیوان بزرگ آب آن برای تغییر سطح خونی بسیاری از داروها کافی است و برخی از این داروها ممکن است هنگام تداخل با گریپ فروت عوارض جانبی جدی داشته باشند.

 

● اگر در حال حاضر داروهایی با تداخلات گریپ فروت مصرف می کنید، حتما با پزشک مصرف کنید.

○ مطالعه بیشتر: 9 راه برای جلوگیری از تداخلات دارویی مرگبار

سخن آخر

● گریپ فروت با پروتئین های روده کوچک و کبد که به طور معمول بسیاری از داروها را تجزیه می کنند تداخل دارد.

 

● خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت در حین مصرف این داروها می تواند منجر به سطوح بالاتر آنها در خون و عوارض جانبی بیشتر شود.

 

● با برخی داروها، حتی با مقادیر کم گریپ فروت می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند. بنابراین، باید از ترکیب آن اجتناب شود.

 

● مطمئن شوید که پزشکتان از مصرف منظم گریپ فروت شما مطلع هستند. آنها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا مصرف آن در حین مصرف برخی داروها بی خطر است یا خیر.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
  • بهجت | 1399/10/17

    سلام رابطه آب گریپ فروت با قرص دپاکین چگونه است با تشکر

    پاسخ خانم دکتر دنیایی:

    با سلام تداخل دارند و بیمار مصرف کننده ی والپروات سدیم نباید آب گریپ فروت در طول روز مصرف کند