گذری بر امکانات داروخانه‌های تحت پوشش آستان قدس رضوی

گذری بر امکانات داروخانه‌های تحت پوشش آستان قدس رضوی

زائران دور و نزدیک با قلبی مالامال از عشق به امام مهربانی‌ها میهمان صحن و سرای رضوی می‌شوند. میهمانانی که گاه با بیماری و درد و به نیت شفا قدم به مشهدالرضا(ع) می‌گذارند و نیاز مبرم به خدمات درمانی و دارویی دارند. داروخانه دارالشفاء امام رضا(ع) به پشتوانه فعالیت مؤسسه خدمات دارویی رضوی در جوار حرم مطهر رضوی آماده ارائه خدمات شبانه‌روزی دارویی به این بیماران است. همچنین داروخانه مرکزی امام(ع) در بخش‌های گوناگون در جوار بیمارستان امام رضا(ع) پذیرای زائران و مجاوران این آستان ملکوتی است. در این مجال با خدمات مؤسسه خدمات دارویی رضوی و داروخانه‌های تحت پوشش آن بیشتر آشنا می‌شویم. داروخانه‌هایی که در مسیر الگویی برتر در حوزه مدیریت دارویی کشور گام برمی‌دارند.

کمک به بیماران کم‌بضاعت

داروخانه مرکزی امام(ع) با توجه به نیاز مبرم شهر مشهد به یک داروخانه جامع و کامل در دوران جنگ تحمیلی به‌ویژه تأمین و توزیع داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال 1362 تأسیس شد. مدیرعامل مؤسسه خدمات دارویی رضوی ابراز می‌کند: «این داروخانه در سال 1384 موفق به کسب گواهینامه ISO9001-2000  شده است. همچنین در سال 1395 توانست گواهی‌نامه «اهتمام کیفیت» را در ششمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران کسب کند و در مجموع ده داروخانه برتر ایران قرار بگیرد».
البته این مؤسسه‌ علاوه بر مدیریت داروخانه مرکزی امام(ع) و داروخانه دارالشفاء امام رضا(ع)، در حال حاضر 9 داروخانه دیگر در مشهد و تهران را تحت پوشش خود دارد و کلیه داروهای موجود در بازار ایران و همچنین داروهای خارجی دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور این داروخانه‌ها را تأمین می‌کند. دکتر سیدمهدی هاشمی‌نژاد می‌افزاید: «یکی از افتخارات این مؤسسه کمک به بیماران محروم است. در این راستا، مؤسسه با برخی مراکز خیریه همکاری می‌کند و به بعضی از بیماران خاص و کم‌بضاعت پس از بررسی عدم استطاعت مالی آنان، تخفیفاتی در هزینه دارو می‌دهد. در مجموع، این مؤسسه دارویی حدود یک درصد سود سالانه فروش خود را به این امر اختصاص داده است».

عرضه دارو در پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر

مؤسسه خدمات دارویی رضوی به‌عنوان یکی از مراکز مهم دارویی کشور در کنار تأمین داروهای شیمیایی داروخانه‌های تحت مدیریت خود و پخش استانی دارو توجه ویژه‌ای نیز به طب سنتی یا طب مکمل دارد. این مؤسسه با راه‌اندازی واحد گیاهان دارویی در سال 1383 در داروخانه مرکزی امام(ع) توانست نام این داروخانه را به‌عنوان اولین داروخانه گیاهی کشور که زیر نظر دکتر داروساز فعالیت می‌کند، ثبت کند. دکتر هاشمی‌نژاد می‌گوید: «این واحد با هدف ارائه خدمات مشاوره گیاهان دارویی و عرضه گیاهان دارویی با قیمت و کیفیت مناسب تأسیس شده است و در حال حاضر حدود 120 گیاه مفرده و 40 فرآورده گیاهی همراه با بروشور راهنمای مصرف در این واحد به مراجعان عرضه می‌شود. این خدمات در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دو شعبه جدید گیاهان دارویی رضوی در ورودی باب الجواد(ع) و ورودی شیخ طوسی حرم مطهر رضوی رشد چشمگیری پیدا کرد».
همچنین این مؤسسه دارویی با بهره‌گیری از بخش واردات خود با هدف تأمین داروهای کسری بازار دارو با موافقت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اقدام به واردات داروهای مورد نیاز از کشورهای معتبر جهان با کمترین قیمت ممکن می‌کند. این مؤسسه توجه خاصی نیز به حفظ محیط زیست دارد و از معدود داروخانه‌های کشور به‌شمار می‌رود که از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر برای عرضه محصولات دارویی استفاده می‌کند.

دسترسی به اطلاعات 2200 دارو

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد رشد ارائه خدمات در بخش‌های مختلف حوزه سلامت کشور هستیم. مؤسسه خدمات دارویی رضوی نیز با بهره‌گیری از سیستم‌های جامع مالی و اتوماسیون RPSI از سال 1391 در داروخانه‌های تحت پوشش خود توانسته در کنار صرفه‌جویی در نیروی انسانی، با دقت بالاتری به تحلیل عملکرد این داروخانه‌ها در کنار هم بپردازد. هاشمی‌نژاد تصریح می‌کند: «این سیستم‌ها در سال جاری به موتور پردازش صوتی نیز مجهز شد و توانایی شناسایی فرمان‌های کاربر را از طریق پیام‌های صوتی با صرف زمان کمتری دارد. به‌طور مثال نسخه‌های بیماران را با فرمان صوتی و بدون تایپ دستی می‌توان در این سیستم‌ها وارد کرد».
همچنین 11 داروخانه تحت پوشش این مؤسسه کار نسخه‌پیچی خود را با بهره‌گیری از دستگاهی به نام «PDA» انجام می‌دهد. از این‌رو، اگر نوع دوز و برند دارویی متفاوت باشد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با درصد خطایی درحد صفر، دارویی مطابق نسخه به بیمار ارائه می‌شود. ارائه خدمات دارویی به برخی بیماران خاص نیز با استفاده از پیک دارو و غیرحضوری انجام می‌شود. در حال حاضر وب‌سایت مؤسسه خدمات دارویی رضوی نیز به‌عنوان «بانک جامع مقالات و اطلاعات دارویی و پزشکی» توانسته اطلاعات بیش از دو هزار و 200 دارو را در دسترس کاربران قرار دهد چنانکه قابلیت‌های این وب‌سایت موجب شده تا در زمره برترین سایت‌های حوزه پزشکی و سلامت کشور قرار گیرد. علاقه‌مندان برای دسترسی به این اطلاعات می‌توانند به نشانی www.rpsi.ir مراجعه کنند.

 

گزارشگر: آرزو مستأجر حقیقی

به اشتراک گذاری: