سیر تحول بیوتکنولوژی، از فراگیری علم تا صادرات دارویی

سیر تحول بیوتکنولوژی، از فراگیری علم تا صادرات دارویی

تهران - ایرنا - رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: روزگاری نه چندان دور دانشمندان روسی را دعوت کردم تا علم بیوتکنولوژی را به ما بیاموزند اما در حال حاضر ما به این کشور صادرات دارویی داریم و در این زمینه از روسیه خیلی جلوتر هستیم.

دکتر سیروس زینلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد:  در زمینه بیوتکنولوژی کشور افتخارآفرین بوده و اتفاقات خیلی خوبی در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در این زمینه افتاده که مایه افتخار است.

وی با اشاره به اینکه ما چهارمین کشور در آسیا در حوزه بیوتکنولوژی هستیم، گفت: ژاپن، کره و هند رتبه های اول تا سوم را در این زمینه به خود اختصاص دادند و ما با چین رتبه چهارم را کسب کرده ایم و این موضوع برای ما که در شرایط تحریم ۴۰ ساله قرار داریم، افتخاری بزرگ است.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران بیان کرد: در موضوعات مختلف بیوتکتولوژی از جمله کیت های تشخیصی کشور از جایگاه خوبی در منطقه برخوردار است.

وی بر لزوم حفظ و حراست موفقیت های حوزه بیوتکنولوژی تاکید کرد و گفت: این موضوع در حوزه دارو خیلی مهم است، چون داروها ارزش افزوده بالایی دارند و دست اندرکاران باید بر حفظ و حراست این موفقیت ها بکوشند.

زینلی به تولید داروی بیماری اس ام ای که به بیماری آتروفی عضلانی نخاعی شناخته شده است، اشاره کرد و گفت: کودکان براثر ابتلا به این بیماری یا ظرف چند ماه اول زندگی فوت می کند یا در ۲ و ۳ سالگی فلج می شوند و پس از مدتی، جان خود را از دست می دادند.

زینلی با اشاره به اینکه درمان های جدید، بسیار  پرهزینه و با فناوری بالا هستند، ادامه داد: FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) خرداد ماه امسال دارویی در این زمینه تائید کرد که برای درمان یک بیمار با استفاده از این دارو ۲.۱ میلیون دلار هزینه می شود.

 

پیشرفت ایران در زمان تحریم خیره کننده است

وی با اشاره به اینکه پیشرفت ایران در زمان تحریم در حوزه بیوتکنولوژی خیره کننده است، افزود: در شرایط تحریم،  کشور در زمینه های مختلف از جمله دارویی، دچار التهاب نشده که این موضوع قابلیت نظام را نشان می دهد.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران بیان داشت: هزینه های شرکت های دارویی ما در این دوران چند برابر شده اما در عرض چهار سال گذشته، شرکت های تولید کننده دارویی تقریبا افزایش قیمت نداشتند اما در مقابل، واردکننده ها تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

وی به دستورالعمل قیمت دارویی که برای اولین بار وارد بازار می شوند، اشاره کرد و گفت: قیمت این داروها باید ۶۰ درصد داروی برند باشد، که این موضوع باید اصلاح شود.

زینلی بر لزوم حمایت همه جانبه از شرکت های دارویی داخلی، افزود: دست اندرکاران صنایع دارویی باید تلاش کنند تا این صنایع  به خصوص صنایع هایتک  پشتیبانی کنند تا آنها آسیب نبینند.

 

داروی داخلی با همان کیفیت خارجی تولید می شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا این ذهنیت به وجود آمده اغلب داروهای ایرانی کیفیت لازم را ندارند، گفت: این موضوع در اثر تبلغات کاذب به وجود آمده و داروهای داخلی از کیفیت مناسب برخوردار هستند.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران ادامه داد: اغلب موارد در این زمینه براثر تبلیغ مجموعه های وارداتی به وجود آمده است تا آنان به سود بیشتر برسند که مردم نباید فریب آنان را بخورند.

 

تمرکز سومین  همایش بیوتکنولوژی بر موضوعات دانش بنیان و کارآفرینی است

وی با اشاره به اینکه سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران ۱۰ تا ۱۲ شهریور ماه در سالن همایش های رازی برگزار می شود، گفت: تمرکز این همایش برروی موضوعات دانش بنیانی و کارآفرینی است.

زینلی به تعداد مقالات برگزیده این رویداد علمی اشاره کرد و گفت: حدود ۸۷۰ مقاله پذیرفته شده اند که از این تعداد حدود ۱۰۰ مقاله از محققان خارجی است که بیشتر انها در حوزه پزشکی، ژنتیک و میکروبی هستند.

وی، زیست فناوری پزشکی و دارویی، زیست فناوری گیاهی، زیست فناوری جانوری، زیست فناوری صنعت، معدن و محیط زیست، نانو زیست فناوری، بیو انفورماتیک و زیست سامانه ها و مباحث اخلاقی در زیست فناوری را از محورهای این همایش اعلام کرد و گفت: بیشتر مقالات پذیرفته شده در حوزه پزشکی است و بعد از آن هم در حوزه های گیاهی و کشاورزی می باشد.

وی به برگزاری ۲ نشست تخصصی در این همایش اشاره کرد و گفت: سیاست ها و چالش های داروهای بیولوژیک در جمهوری اسلامی ایران و سیاست ها و چالش های زیست فناوری کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران، عنوان ۲ نشست تخصصی است که در این همایش برگزار خواهد شد.

زینلی با اشاره به اینکه شاخه دانشجویی ما کارگاه آموزشی در مورد کارآفرینی برگزار می کند، افزود: تعدادی محقق خارجی دعوت شده اند که در این رویداد علمی حضور خواهند.

منبع : ایرنا

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.