انزالوتامید Enzalutamide


انزالوتامید یک داروی ضد آندروژن می باشد که با مهار آندروژن (هورمون مردانه) در بدن عمل می کند. انزالوتامید در درمان سرطان پروستات متاستاز داده مقاوم به درمان که قبلا تحت درمان با داروی دوسه تاکسل بوده باشند بکار می رود.

مکانیسم اثر

انزالوتامید یک مهارکننده رقابتی گیرنده آندروژن می باشد.انزالوتامید بر روی مراحل مختلف مسیر ارسال سیگنال موثر می باشد. انزالوتامید می تواند سبب مهار اتصال آندروژن به گیرنده های خود شود ، گیرنده آندروژن هسته ای ومتعاقبا با DNA تداخل ایجاد می کند.در نتیجه تکثیر سلولهای سرطانی پروستات کاهش می یابد در نهایت منجر به آپوپتوز و کاهش حجم تومور می شود.

فارماکودینامیک

انزالوتامید یک مهارکننده رقابتی گیرنده آندروژن می باشد.

فارماکوکینتیک

بدنبال مصرف خوراکی انزالوتامید حداکثر غلظت پلاسما پس از یکساعت بدست می آید.انزالوتامید 97-98% با پروتئینهای پلاسما و بطورعمده با آلبومین پیوند می یابد.انزالوتامید در کبد توسط CYP2C8 و CYP3A4 تحت متابولیسم قرار می گیرد.نیمه عمر انزالوتامید 5.8 روز می باشد.انزالوتامید 71% از طریق ادرار و 14% از طریق مدفوع دفع می گردد.

مقدار مصرف انزالوتامید

--مقدار معمول برای سرطان پروستات:بزرگسالان: 160 mg ( چهار کپسول 40 mg ) ، خوراکی ، یکبار در روز

هشدارها

1-انزالوتامید در دوران بارداری منع مصرف دارد و سبب آسیب جدی به جنین می شود لذا حین مصرف انزالوتامید از راه جلوگیری مطمئن استفاده نمایید و در صورت بارداری پزشک معالج خود را آگاه نمایید.
2-امنیت مصرف انزالوتامید برای بیماران دارای عوامل مستعد کننده برای تشنج (شامل سابقه تشنج،آسیب مغزی زمینه ای با از دست دادن هوشیاری، حمله‌ ایسکمیک‌ گذرا طی 12 ماه گذشته، حوادث عروق مغزی،متاستاز مغز، ناهنجاریهاى شریانى وریدى داخل نخاعى، مصرف همزمان داروهای پایین آورنده آستانه تحریک) هنوز به اثبات نرسیده است.

نکات قابل توصیه

1-انزالوتامید را هر روز سر ساعت معینی مصرف نمایید.
2-بعلت احتمال تشنج و سرگیجه در حین درمان با انزالوتامید از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.
3-حین درمان با انزالوتامید برای مصرف دیگر داروها اعم از نسخه ای ( شامل داروهای پایین آورنده آستانه تشنج) ویا داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • شایان | 1399/08/27

      اقای دکتر بابای من نیاز به داروی ازلوتامید داره از هیچ جایی نمیتپنیم پیدا کنیم لطفا اگه در موسسه دارویی رضوی یا هر جای دیگری که میتونیم پیدا کتیم ما رو راهنمایی کنید با تشکر

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      جهت مشاوره دارویی بصورت تلفنی و اطلاع از موجودی داروها ، می توانید در ساعات (7 الی 22)  با شماره ی 31908 -051  داخلی های 228 و 229 تماس حاصل نمایید