گاسترودین Gastrodin


قرص گاسترودین ضدالتهاب سیستم های گوارشی ، گاستریت های حاد و مزمن می باشد و جهت برطرف کردن التهاب و درد ناشی از اولسرپپتیک معده و اثنی عشر و افزایش مقاومت مخاطی و التیام زخم معده و اثنی عشر استفاده می شود.
هر قرص حاوی ترکیبات زیر می باشد:
شیرین بیان: 400 میلی گرم،عصاره گل همیشه بهار: 50 میلی گرم، پودر ریشه ختمی: 50 میلی گرم.
مواد موثر :گلیسیریزین و گلیسیریتنیک اسید، فلاونویید گلیکوزیدهایی نظیر لیکویی رتین، ایزولیکوئی رتین و رامنولیکوئی رتین و مشتقات کومارین (هرنیارین) فلاونویید، فیتوسترول و موسیلاژ.

مکانیسم اثر

بررسی های اخیر نشان داده است که عصاره شیرین بیان، عصاره کالاندولا، Althaea Officinalis حاوی ترکیبات مؤثردر درمان گاستریت و اولسرهای پپتیک معده واثنی عشر می باشد که مهمترین آنها فلاوونوئیدها، ساپونوزیدها وموسیلاژهای آن است.
مکانیسم اثر گاسترودین، مجموعه مکانیسمهای مواد موثره آنست. اثر ضد ترشح شیره معده و اثر ضد اولسر عصاره شیرین بیان ممکن است مربوط به متوقف کردن عمل بین گیرنده­های موکوزال و آزاد شدن استیل کولین اعصاب واگ باشد.
بعلاوه با تاثیر برترکیب شیمیائی موکوس معده، سدموکوسی رانسبت به تاثیر اسید معده تقویت میکند. مکانیسم اثر فلاوونوئیدهای شیرین بیان وکالاندولا نیز براساس اثرات ضدالتهاب فلاوونوئیدها بیان می شود که می توانند از آزاد شدن هیستامین جلوگیری نمایند و بعلاوه برای آنها اثرات دیگری نظیر تثبیت غشاء لیزوزمی وتاثیر بر نفوذ پذیری ومقاومت مویرگی قائل هستند.
موسیلاژ ختمی نیز دارای اثرات محافظت کنندگی مخاط سیستم گوارش می باشد .

فارماکودینامیک

گاسترودین ضدالتهاب سیستم های گوارشی ، گاستریت های حاد و مزمن می باشد

مقدار مصرف گاسترودین

با رعایت رژیم غذایی، یک یا دو قرص 3 بار در روز قبل از غذا، به مدت 4 تا 6 هفته. این مقدار را می توان با نظر پزشک تا 12 قرص در روز افزایش داد.

هشدارها

عصاره تام شیرین بیان به علت داشتن اثرات مینرالوکورتیکوییدی سبب احتباس برگشت پذیر آب و سدیم شده، دفع پتاسیم را افزایش می دهد و توصیه می گردد داروی گاسترودین  در افرادی که مشکلات قلبی - عروقی و یا فشار خون بالا دارند با احتیاط مصرف شود.

نکات قابل توصیه

در جای خشک و دور از گرما نگهداری شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.