دی سولفیرام Disulfiram


دی سولفیرام برای درمان کمکی ترک وابستگی به الکل استفاده می شود. دی سولفیرام بطور غیرقابل برگشت آنزیم آلدئید دهیدروژناز را مهار کرده متعاقبا در صورت مصرف الکل استالدئید در بدن تجمع یافته و اثرات ناخوشایند برای مصرف کننده درپی خواهد داشت. اعتیاد به الکل

مکانیسم اثر

دی سولفیرام بطور غیرقابل برگشت آنزیم آلدئید دهیدروژناز ، مسئول متابولیسم استالدئید ناشی از متابولیسم اتانول را مهار کرده متعاقبا در صورت مصرف الکل استالدئید در بدن تجمع یافته و اثرات ناخوشایند برای مصرف کننده درپی خواهد داشت.
دی سولفیرام مانع اکسیداسیون الکل در مرحله استالدئید می شود.بدنبال مصرف دی سولفیرام ،در زمان متابولیسم الکل غلظت استالدئید تجمع یافته در خون 5 تا 10 برابر بیشتراز زمان مصرف مقدار مشابه الکل به تنهایی می باشد.تجمع یافتن استالدئید در خون باعث بروز اثرات ناخوشایند برای مصرف کننده می شود .
این اثرات تا زمانیکه الکل متابولیزه شود ادامه می یابد و شدت آن به مقدار مصرف الکل و دی سولفیرام هر دو بستگی دارد. دی سولفیرام تاثیری بر روی سرعت دفع الکل از بدن ندارد.

فارماکودینامیک

دی سولفیرام سبب ایجاد حساسیت به الکل می شود .حتی مصرف مقادیر بسیار کم الکل حین درمان با دی سولفیرام منجر به بروز واکنشهای ناخوشایند می گردد.

فارماکوکینتیک

جذب گوارشی دی سولفیرام آهسته می باشد و پس از مصرف خوراکی حدود 80-90% آن جذب می گردد. دی سولفیرام در کبد متابولیزه شده و متابولیت ها و داروی تغییر نیافته (5-20%) از طریق ادرار دفع می گردد.
دفع دی سولفیرام نیز به آهستگی صورت می پذیرد . اثر دی سولفیرام 1-2 ساعت پس از مصرف خوراکی شروع شده و ممکن است تا 14 روز پس از قطع مصرف نیز ادامه پیدا کند.

مقدار مصرف دی سولفیرام

مقدار مصرف معمول برای وابستگی به الکل:بزرگسالان:
مقدار اولیه:500 mg خوراکی یکبار در روز ( این مقدار عموما بمدت یک تا دو هفته اول ادامه می یابد)
مقدار نگهدارنده: 250 mg خوراکی یکبار در روز( 125-500 mg یکبار در روز)
حداکثر مقدار مجاز:500 mg یکبار در روز
طول مدت درمان: بسته به خصوصیات فردی درمان ممکن است ماهها و حتی سالها بطول انجامد.

هشدارها

1-به بیمار و همراهان بیمار باید توصیه گردد که از 24 ساعت قبل از شروع مصرف دی سولفیرام ،در حین درمان و تا 14 روز پس از قطع مصرف از مصرف هرگونه فرآورده حاوی الکل خودداری کنند و مصرف دی سولفیرام حتما با آگاهی کامل بیمار از مصرف آن صورت پذیرد.
2-مصرف دی سولفیرام در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس،کم کاری تیروئید،صرع ،آسیب مغزی ،نفریت حاد و مزمن، نارسایی یا سیروز کبدی با احتیاط فراوان صورت پذیرد.

نکات قابل توصیه

1-آزمایشات خون و بررسی عملکرد کبد قبل از شروع درمان و در حین درمان با دی سولفیرام توصیه می گردد.
2-از مصرف الکل و هرگونه فرآورده حاوی الکل 24 ساعت قبل از شروع درمان ،در حین درمان و تا 14 روز پس از قطع مصرف دی سولفیرام خودداری کنید.
3-معمولا مصرف دی سولفیرام در صبح توصیه می شود ولی در صورت بروز خواب آلودگی می توان آن را شب ها مصرف کرد. دی سولفیرام را بدون توجه به زمان صرف غذا می توان میل نمود.
4-مصرف دی سولفیرام باید همراه با سایر روش های درمانی شامل روان درمانی و درمانهای حمایتی باشد.
5-در صورت داشتن سابقه حساسیت به مصرف دی سولفیرام ،حشره کش ها و قارچ کش ها مراتب را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف در بارداری

در صورت صلاح دید پزشک مصرف شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • @hossein@gmil,com | 1400/03/26

      سلام چندماه هست دکتررفتم براترک الکل دی سولفیرام نوشت گیرنمیادخواهش میکنم بگین کجابگیرم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام متاسفانه در داروخانه مرکزی امام موجود نمی باشد