کوپانلیسیب Copanlisib


کوپانلیسیب یک مهارکننده انتخابی زیرگروه 1 فسفواینوتیزید 3-کیناز (PI3K/فسفاتیدیل اینوزیتول-1و5-بی فسفات3-کیناز/فسفاتیدیل اینوزیتید 3-کیناز) است. این دارو آنزیمی را هدف قرار می دهد که در تنظیم رشد سلول و بقا نقش دارد.

مکانیسم اثر

لنفوم فولیکولار یک لنفوم سلول B است که یکی از رایج ترین نوع لنفوم غیر هوجکین (NHL) است. این شامل رشد و تکثیر تنظیم نشده لنفوسیت ها است که در نهایت ممکن است به اندام های دیگر از جمله گره های لنفاوی، طحال و مغز استخوان حرکت کند و تومور تشکیل دهد.
فسفاتیدیل اینوزیتول 3-کیناز (PI3K) مسیرهایی که در پیش برد تکثیر و تمایز بقای سلولی نقش دارد را میانجی گری می کند اگرچه ، فعالیت نابجای این مسیر ممکن است منجر به تومورزایی شود.
داروی کوپانلیسیب عملکرد مهاری بر ایزوفرم های p110α و p110δ فسفاتیدیل اینوزیتول 3-کیناز (PI3K) که در سلول های بدخیم B بیان می شود دارد.
این باعث مرگ سلول های توموری از طریق آپوپتوز و جلوگیری از تکثیر سلول های اولیه بدخیم B است. کوپانلیسیب چندین مسیر سیگنالینگ کلیدی سلول، از جمله سیگنال گیرنده سلول (B (BCR، کموتاکسی سلول های بدخیم B با واسطه CXCR12 و سیگنالینگ NFκB در رده های سلولی لنفوم را مهار می کند.

فارماکودینامیک

در آزمایشات بالینی، 59 درصد از بیماران دریافت کننده داروی کوپانلیسیب تومورهایشان پس از میانگین 12.2 ماه کاهش تومور کامل یا نسبی داشتند. سطوح سیستمیک بالاتر کوپانلیسیب با افزایش سطح گلوکز پلاسما همراه است.

فارماکوکینتیک

حداکثر غلظت پلاسمایی: 463 نانوگرم در میلی لیتر

سطح زیرمنحنی (0-25):  1570 نانوگرم ساعت در میلی لیتر

اتصال به پروتئین: 84.2٪ (عمدتا آلبومین)

حجم توزیع: 871 لیتر

متابولیسم توسط (CYP3A (~ 90٪ و (CYP1A1 (<10% انجام می شود.

نیمه عمر: 39.1 ساعت

کلیرانس: 17.9 لیتر / ساعت

~ 50٪ به صورت ترکیب بدون تغییر و 50٪ به صورت متابولیت ها حذف شده است

دفع، ترکیب بدون تغییر: مدفوع (30٪)، ادرار (15٪)

مقدار مصرف کوپانلیسیب

بزرگسالان

لنفوم فولیکولار

برای بیماران لنفوم فولیکولار عودکننده (FL) که حداقل 2 درمان سیستمیک قبلی داشته اند

60 میلی گرم وریدی در روزهای 1، 8 و 15 یک دوره 28 روزه درمان به صورت 21 روز دارو و 7 روز بدون دارو

کودکان

ایمنی و کارایی ثابت نشده است

هشدارها

عفونتهای جدی، گاهی کشنده ممکن است رخ دهد؛ شایعترین عفونت جدی پنومونی بود؛ بیماران را برای علائم / نشانه های عفونت نظارت کنید و درمان را در عفونت درجه 3 و بالاتر متوقف کنید

هایپرگلیسمی درجه 3 یا 4 (گلوکز خون 250 میلی گرم / دسی لیتر یا بیشتر) گزارش شده است؛ قبل از شروع هر تزریق، کنترل قند خون بهینه را به دست آورید؛ بر اساس شدت و بقای هایپرگلایسمی درمان را متوقف یا دوز را کاهش دهید.

فشار خون بالا درجه 3 (سیستولیک 160 میلی متر جیوه یا بیشتر یا دیاستولیک 100 میلی متر جیوه یا بیشتر) ممکن است رخ دهد؛ قبل از شروع هر تزریق، باید کنترل فشارخون مطلوب به دست آید. نظارت بر فشارخون قبل از تزریق و پس از تزریق انجام شود؛ بسته به شدت و تداوم پرفشاری خون، دوز را کاهش دهید، یا دارو را متوقف کنید

پنومونی غیر عفونی گزارش شده؛ توقف درمان و انجام معاینه تشخیصی بیمارانی که علائم ریوی را تجربه می کنند (مانند سرفه، گلودرد، هایپوکسی، انفیلتراسیون بینابینی) یا معاینه رادیولوژیک؛ بسته به شدت و پایداری پنومونیت غیر عفونی دوز را کاهش دهید یا درمان را قطع کنید.

نوتروپنی درجه 3 یا 4 ممکن است رخ دهد؛ بسته به شدت و تداوم نوتروپنی، کاهش دوز، یا قطع مصرف دارو را انجام دهید

حوادث واکنش های شدید پوستی (به عنوان مثال، درماتیت اکسفولیاتیو، راش اکسفولیاتیو، خارش و راش [از جمله راش ماکولوپاپولار] ممکن است رخ دهد؛ بسته به شدت و تداوم واکنش های شدید پوستی، کاهش دوز، یا قطع درمان را لحاظ کنید

نکات قابل توصیه

ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت داشته باشید. دست ها را اغلب بشویید. از افراد مبتلا به عفونت، سرماخوردگی یا آنفولانزا دوری کنید. برخی از عفونت ها بسیار بد و حتی مرگبار بوده است.

  • - شما ممکن است به راحتی خونریزی کنید مراقب باشید و از آسیب دوری کنید. از یک مسواک نرم و لوازم اصلاح برقی استفاده کنید.
  • - اگر قند خون بالا دارید (دیابت)، با پزشک خود صحبت کنید. این دارو ممکن است قند خون را افزایش دهد.
  • - قند خون خود را طبق دستور پزشک بررسی کنید.
  • - فشار خون بالا با داروهایی مانند این اتفاق افتاده است. فشار خون خود را را طبق دستور پزشک بررسی کنید.
  • - از گریپ فروت و آب گریپ فروت اجتناب کنید.
  • بیشتر بخوانید : تداخلات دارویی با گریپ فروت

قبل از تزریق هر واکسن، با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از داروی کوپانلیسیب ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را بالا ببرد یا اینکه واکسن کار نکند.

  • - این دارو ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد. مشکلات باروری ممکن است منجر به عدم توانایی بارداری یا پدر شدن شود. با پزشک صحبت کنید.
  • - اگر شما یک مرد هستید و رابطه جنسی با زنانی دارید که می توانند باردار شوند، از بارداری وی حین درمان تا یک ماه پس از پایان آن محافظت کنید. از روش های ضدبارداری مطمئن استفاده کنید.در صورت وقوع بارداری فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • - مصرف این دارو در حین بارداری به جنین آسیب می رساند.
  • - اگر می توانید باردار شوید، آزمایش حاملگی برای نشان دادن اینکه قبل از شروع دارو، باردار نیستید انجام می شود. با پزشک خود صحبت کنید.
  • - از روش ضدبارداری مطمئن حین مصرف داروی کوپانلیسیب و تا یک ماه پس از پایان درمان استفاده کنید.
  • - اگر در حین مصرف کوپانلیسیب یا در عرض 1 ماه پس از آخرین دوز باردار شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
• - از روش های ضدبارداری مطمئن حین درمان تا یک ماه پس از پایان آن استفاده کنید.در صورت وقوع بارداری فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در بارداری

نامشخص

براساس مطالعات حیوانی و مکانیسم عمل، کوپانلیسیب می تواند سبب آسیب به جنین  شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.