راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری دارو در کشور/حمایت صندوق در ثبت 38 اختراع در خارج از کشور

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه اولین مرکز نوآوری در بخش دارو، راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: از طریق این مراکز، پژوهشگرانی که صاحب ایده خلاقانه باشند، می‌توانند در کنار یک صاحب صنعت، ایده خود را تبدیل به تولید محصول کنند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر نصرت اله ضرغام در جمع اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و فردوسی، با اشاره به تعیین اولویتهای پژوهشی در تمامی حوزه های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: فعالیتهای پژوهشی در کشور باید بر اساس اولویتهای تعیین شده و مورد نیاز کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به بحث توسعه کمی آموزش در کشور توجه بیشتری نسبت به پژوهش شده است و در حال حاضر بیش از 4.5 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: توسعه کمی آموزش بر کیفیت و گسترش طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی تاثیر گذاشته و موجب کاهش توسعه علمی در کشور می‌شود.

برنامه ریزی‌ها باید به سمت توسعه کیفی آموزش پیش برود

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه توسعه علمی هر کشور وابسته به رونق و انجام تحقیقات به صورت اصولی است، تصریح کرد: برنامه ریزی باید به سمت توسعه کیفی آموزش و بر اساس ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و مهارتی کشور صورت گیرد و پذیرش و تربیت دانشجو در مراکز علمی و دانشگاهی باید به گونه ای باشد که در زمان دانش آموختگی بتوانند در مسیر علم و پژوهش، خدمتی به کشور داشته باشند.

دبیر بنیاد نخبگان کشور با اشاره به اینکه در حال تدوین سیاستهایی مبتنی بر ظرفیت سازی اساسی و بنیادی برای توسعه پژوهش های کاربردی در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در دستیابی به این اهداف علاوه بر استفاده از پتانسیل‌های داخلی، از ظرفیت دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز استفاده می شود و توجه ویژه‌ای به این افراد شده است.

وی با اشاره به اینکه ثروت اصلی کشور، منابع انسانی و فرزندان این مملکت است، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان براساس اساسنامه و برنامه ریزی انجام شده، شناسایی استعداد، پرورش و رشد استعدادها و در نهایت بهره برداری از استعدادها و ظرفیت های علمی کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر ضرغام با اشاره به اینکه ثروت اصلی هر کشور سوختهای فسیلی و نفت نیست بلکه نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است، خاطرنشان کرد: درآمدهای حاصل از نفت همیشه تحت تاثیر نوسانات اقتصادی و سیاسی جهان بوده است و امروز ما باید به دنبال ثروتی باشیم که ثبات و پایداری داشته باشد و تولید ناخالص ملی را افزایش دهد و توسعه و حمایت از پژوهش بهترین راهکار در این زمینه به شمار می رود.

نخستین مرکز نوآوری در بخش دارو، راه اندازی می‌شود

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به اینکه اینکه اولین مرکز نوآوری در بخش دارو، راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: از طریق مراکز نوآوری ، پژوهشگرانی که صاحب یافته پژوهشی و یا ایده خلاقانه باشند، می توانند در کنار یک صاحب صنعت، یافته یا ایده خود را تبدیل به تولید محصول کنند.

دکتر ضرغام با اشاره به اینکه این روش برای توسعه علمی و همچنین اشتغال دانش آموختگان کشور راهگشا خواهد بود، اظهارداشت: از طریق صاحبان ایده، نودها یا پشتیبانان، مراکز علمی و شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر از یافتههای علمی و ایده های خلاقانه حمایت خواهد شد.

دبیر شورای نخبگان کشور در عین حال تاکید کرد که در حال تدوین آئین نامه مالکیت فکری در کشور نیز هستیم تا حمایت از تحقیقات بنیادی بهتر و بیشتر انجام بشود.

ارتباط صندوق حمایت از پژوهشگران با 33 هزار عضو هیات علمی

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران، گفت: هم اکنون این صندوق ، از 62 هزار هیات علمی کشور، با 33 هزار عضو هیات علمی مراکز علمی و دانشگاههای معتبر کشور، ارتباط دارد و از توان علمی آنان به عنوان پژوهشگر، داور و ناظر استفاده می کند و در نظر دارد تا از اساتید دانشگاههای سراسر کشور در این جایگاهها استفاده کند.

وی افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران با اعطای کرسی های پژوهشی، گرنت و پسا دکترا، از فعالیت‌های پژوهشی اساتید و محققان حمایت می کند.

وی ادامه داد: با کرسی پژوهشی، استادان بنام و دانشمندان ایرانی در داخل و خارج از کشور که به لحاظ علمی شناخته شده باشند و نگاه راهبردی به تحقیقات خود داشته باشند، به مدت ده سال مورد حمایت مالی قرار می گیرند که تاکنون 21 کرسی پژوهشی از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران به تیم های تحقیقاتی و یا دانشمندان ایرانی مقیم داخل و خارج از کشور اعطا شده است.

حمایت صندوق در ثبت 38 اختراع در خارج از کشور

وی همچنین به " ثبت اختراع "، به عنوان بخش دیگری از فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و اظهارداشت: با حمایت این صندوق تاکنون 38 اختراع در خارج از کشور و عمدتا در آمریکا به ثبت رسیده که هشت اختراع به مرحله فروش رسیده و 54 اختراع نیز تائید شده و در حال انجام مراحل مربوطه می باشد.

دکتر ضرغام در بخش دیگری از سخنانش افزود: صندوق حمایت از پژوهشگران، تاکنون طرح های پیشنهاد شده پژوهشگران و محققان کشورمان را پس از بررسی و تصویب در کمیته های تخصصی ، مورد حمایت های مالی قرار می داد اما هم اکنون علاوه براین رویه، براساس سیاست جدید صندوق و استفاده بیشتر از ظرفیت های علمی، نسبت به سفارش تحقیقات به دانشمندان اقدام می کند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دارو

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.