سوکسیمر Succimer


سوکسیمر یک مرکاپتو دی کربوکسیلیک اسید است که به عنوان پادزهر برای مسمومیت با فلزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا چلات های قوی با آن ها تشکیل می دهد.

مکانیسم اثر

داروی سوکسیمر چلاتور فلزات سنگین است. 2 گروه سولفیدریل قادر به تشکیل کمپلکس با سرب، آن را محلول در آب می کنند. با اختصاصیت بالا به یون های سرب در خون متصل می شود تا کمپلکس محلول در آبی را ایجاد کند که از طریق کلیه دفع خواهد شد. سوکسیمر همچنین می تواند با جیوه، کادمیوم و آرسنیک هم چلات شود.

فارماکودینامیک

سوکسیمر داروی خوراکی فعال و چلات کننده فلزات سنگین است. چلات های محلول در آب تشکیل می دهد و در نتیجه، دفع ادراری سرب را افزایش می دهد.
سوکسیمر نباید برای پیشگیری از مسمومیت با سرب در محیط حاوی سرب استفاده شود. علاوه بر این، استفاده از سوکسیمر باید همیشه همراه با شناسایی و حذف منبع مواجهه با سرب باشد.

فارماکوکینتیک

- جذب: سریع اما ناقص

- اتصال به پروتئین: به آلبومین بسیار متصل می شود.

- دفع: مدفوع (39٪)، ادرار (9٪)

- زمان رسیدن به حداکثر غلظت: 1-2 ساعت (سرم)

- نیمه عمر حذف: 2 روز

- متابولیسم: شدیدا به سوکسیمر سیستئین سولفید متابولیزه می شود.

مقدار مصرف سوکسیمر

مسمومیت با سرب (آف لیبل)

10 میلی گرم بر کیلوگرم خوراکی هر 8 ساعت به مدت 5 روز؛ سپس 10 میلی گرم بر کیلوگرم در هر دوز هر 12 ساعت به مدت 14 روز؛ بیش از 500 میلی گرم / دوز نشود.

مسمومیت با آرسنیک (آف لیبل)

300 میلی گرم خوراکی هر 6 ساعت به مدت 3 روز

نقطه پایان: آرسنیک ادراری <50 میکروگرم در لیتر

کودکان

مسمومیت سرب

<1 سال: ایمنی و اثربخشی ثابت نشده است.

1 سال یا بیشتر: سطح سرب خون بالاتر از 45 میکروگرم در دسی لیتر ، 10 میلی گرم بر کیلوگرم یا 350 میلی گرم در متر مربع هر 8 ساعت برای 5 روز، سپس 10 میلی گرم در کیلوگرم یا 350 میلی گرم در متر مربع هر 12 ساعت برای 14 روز

هشدارها

تجربه بالینی با محصول محدود است؛ بیماران باید در طول درمان نظارت شوند.

دور از دسترس بیماران کودک قرار دهید؛ محصول جایگزین برای کاهش مواجهه با سرب نیست.

نوتروپنی خفیف تا متوسط گزارش شده است؛ در حالی که رابطه علی با دارو به طور قطعی ثابت نشده است، نوتروپنی با داروهای دیگر در دسته شیمیایی مشابه گزارش شده است؛ شمارش گلبولهای قرمز خون، شمارش افتراقی گلبول های سفید و شمارش مستقیم پلاکت ها را قبل و به صورت هفتگی در طول درمان بررسی کنید. در صورتی که تعداد نوتروفیل مطلق (ANC) کمتر از 1200 / میکرولیتر است درمان را تعلیق یا قطع کنید و بیمار را برای بهبودی ANC به بالاتر از 1500 / میکرولیتر یا تعداد نوتروفیل های پایه بیمار پیگیری کنید.
تجربیات محدودی در رابطه با درمان مجدد در بیماران مبتلا شده به نوتروپنی وجود دارد. چنین بیمارانی باید تنها در صورتی که مزایای درمان به وضوح بیشتر از خطرات احتمالی اپیزود دیگری از نوتروپنی است مجددا با این دارو درمان و با دقت نظارت شوند. بیماران درمان شده با محصول باید آموزش داده شوند تا هرگونه نشانه ای از عفونت را به سرعت گزارش دهند. اگر عفونت مشکوک بود، آزمايشات مذکور بايد بلافاصله انجام شود.

سطوح سرب خون افزایش یافته و علائم مرتبط با آن ممکن است پس از قطع درمان به علت توزیع مجدد سرب از دخایر استخوانی به بافت های نرم و خون، به سرعت برگردد. پس از درمان، بیماران را برای سطوح سرب خون بازگشتی با اندازه گیری حداقل یک بار در هفته سطوح سرب خون تا پایدار شدن نظارت کنید،؛ با این حال، شدت سم زدایی سرب (با اندازه گیری اولیه سطح سرب خون و سرعت و درجه بازگشت سرب خون) باید به عنوان راهنمایی برای نظارت بیشتر بر سرب خون استفاده شود.

تمام بیماران تحت درمان باید به میزان کافی هیدراته شوند؛ در بیماران مبتلا به نقص عملکرد کلیوی احتیاط کنید؛ داده های محدودی نشان می دهد که محصول قابل دیالیز است، اما چلات های سرب نیستند.

افزایش خفیف گذرا ترانس آمینازهای سرمی در 6 تا 10 درصد از بیماران طی دوره درمان مشاهده شد. بر ترانس آمیناز های سرم قبل از شروع درمان و حداقل هفتگی در طول درمان نظارت کنید؛ بر بیماران با سابقه بیماری کبدی نظارت کنید؛ در مورد متابولیسم دارو در بیماران کبدی اطلاعاتی وجود ندارد.

تجربه بالینی با دوره های مکرر محدود است؛ ایمنی دوز بدون وقفه بیش از سه هفته تایید و توصیه نمی شود.

امکان واکنش های پوستی مخاطی آلرژیک به دارو در تجویز مجدد در نظر گرفته شود (همچنین در دوره اولیه) ؛ بیماران نیازمند به دوره های مکرر درمانی باید در طول هر دوره درمانی نظارت شوند.

نکات قابل توصیه

  • - به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که داروی سوکسیمر را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • - عملکرد خونی را طبق دستور پزشک بررسی کنید. با پزشک خود صحبت کنید.
  • - این دارو ممکن است بر روی برخی از آزمایشات تاثیر بگذارد. به تمام متخصصان مراقبت های بهداشتی و کارکنان آزمایشگاه خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید .
  • - دارو را بیش از مدت زمان تجویز شده مصرف نکنید.
  • - در صورت بارداری یا قصد بارداری، به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در حین بارداری صحبت کنید.
  • - شما می توانید محتویات کپسول را با غذای نرم مخلوط کنید. محتویات ممکن است در یک قاشق قرار داده شود و پس از آن آبمیوه مصرف شود.
  • - در صورت عدم منع پزشک مقدار زیادی مایعات غیر کافئینه بنوشید.

- دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • محمد حسین محجلین | 1400/11/21

      سلام این کپسول سوکسومیر را باید چگونه تهیه کونم سطح سرب م به ۷۰ رسیده و بیمارستان هم نسخه بیمارستانی برایم نوشته ولی به هیچ عنوان در هیچ داروخانه ای موجود نمی باشد و اصلن نمی دانند که این دارو چیست و از نظر جسمی خیلی خیلی ‌اوضاع خوبی ندارم هر دو پایم بیحس و حالات توروپاتی پیدا کرده و درد شکمی بدی دارم و به تازگی هم دید چشم های تا ۱۰ درصد کم شده تار میبینم و حتی موقع خواب مشکل دارم تمام بدنم از پایین به بالا از درون تکان میخوره لطفا برسی کونید که چطور میشه کمک کونید ممنون م شیراز هستم

      پاسخ خانم دکتر حسن پور:

      با سلام متاسفانه دارو در داروخانه مرکزی امام موجود نیست لطفا ساعت اداری با شماره 190 تماس بگیرید.


    • مسعود صفدری | 1400/07/11

      سلام کپسول سوکسیمر چطوری میتونم تهیه کنم؟قیمت؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام متاسفانه در داروخانه مرکزی امام موجود نمی باشد