ویلداگلیپتین vildagliptin


ویلداگلیپتین، که قبلاً با نام LAF237 شناخته می شد، یک داروی خوراکی ضد قند خون جدید (داروی ضد دیابت) از گروه داروهای جدید مهار کننده دیپپتیدیل پپتیداز 4 (DPP-4) است. ویداگلیپتین متعاقباً با مهار غیرفعال کردن پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1) و پلی پپتید مهارکننده معده (GIP) توسط DPP-4 عمل می کند.
این فعالیت مهاری در نهایت منجر به یک عمل دو برابری می شود جایی که GLP-1 و GIP برای تقویت ترشح انسولین توسط سلولهای بتا و سرکوب ترشح گلوکاگون توسط سلولهای آلفا در جزایر لانگرهانس در پانکراس وجود دارد. در حال حاضر در ایالات متحده در حال آزمایشات بالینی است و نشان داده شده است که باعث کاهش قند خون در دیابت نوع 2 می شود.
در حالی که این دارو هنوز برای استفاده در ایالات متحده تأیید نشده است، اما در فوریه 2008 توسط آژانس دارویی اروپا برای استفاده در اتحادیه اروپا تأیید شد و با محدودیت های خاصی در PBS استرالیا ذکر شده است.

مکانیسم اثر

دیابت نوع 2 بیماری است که در آن پانکراس انسولین کافی برای کنترل سطح گلوکز (قند) در خون تولید نمی کند یا هنگامی که بدن قادر به استفاده موثر از انسولین نیست. ماده فعال موجود در گالووس، ویلداگلیپتین، یک مهار کننده دیپپتیدیل-پپتیداز4 (DPP-4) است. این ماده با جلوگیری از تجزیه هورمون های "اینکرتین" در بدن کار می کند.
این هورمون ها بعد از غذا ترشح می شوند و پانکراس را تحریک می کنند تا انسولین تولید کند. با افزایش سطح هورمونهای اینکرتین در خون، ویلداگلیپتین باعث تحریک پانکراس در تولید انسولین بیشتر در هنگام بالا رفتن سطح گلوکز خون می شود. وقتی گلوکز خون پایین باشد، ویلداگلیپتین عمل نمی کند.
ویلداگلیپتین همچنین با افزایش سطح انسولین و کاهش سطح هورمون گلوکاگون ، مقدار گلوکز ساخته شده توسط کبد را کاهش می دهد. این فرآیندها در کنار هم سطح گلوکز خون را کاهش می دهند و به کنترل دیابت نوع 2 کمک می کنند.

فارماکوکینتیک

جذب
به دنبال تجویز خوراکی با فراهمی زیستی خوراکی بیش از 90٪ به سرعت جذب می شود.
نیمه عمر
نیمه عمر حذف تقریباً 90 دقیقه است.

موارد مصرف ویلداگلیپتین

ویلداگلیپتین در درمان دیابت نوع 2 در بزرگسالان به کار میرود.

مقدار مصرف ویلداگلیپتین

یک قرص در صبح و قرص دیگر در شب (100 میلی گرم در روز)، در صورت استفاده به تنهایی، با متفورمین، با تیازولیدیندیون، با متفورمین به همراه یک سولفونیل اوره، یا با انسولین (با یا بدون متفورمین).
یک قرص صبح (50 میلی گرم در روز) هنگام مصرف با سولفونیل اوره. همچنین ممکن است برای کاهش خطر هیپوگلیسمی (سطح پایین گلوکز خون) دوز کمتری از سولفونیل اوره در نظر گرفته شود.
دوز روزانه نباید بیش از دو قرص (100 میلی گرم) باشد. در بیماران با مشکلات متوسط یا شدید کلیوی، دوز توصیه شده 50 میلی گرم یک بار در روز است.

نکات قابل توصیه

1-شایعترین عارضه جانبی با گالووس (در 100 بیمار بین 1 تا 10 بیمار دیده می شود) سرگیجه است. برای لیست کامل تمام عوارض جانبی گزارش شده با Galvus، از جمله عوارض جانبی رخ داده در هنگام مصرف Galvus با سایر داروهای ضد دیابت، به بروشور مربوطه مراجعه کنید.
2-Galvus در افرادی که نسبت به ویلداگلیپتین یا سایر مواد تشکیل دهنده دارو حساسیت بیش از حد دارند نباید استفاده شود.
3-از آنجا که ویلداگلیپتین با مشکلات کبدی همراه است، بیماران باید آزمایشاتی برای بررسی عملکرد کبد خود قبل از درمان با گالووس و در فواصل منظم در طول درمان انجام دهند.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • علیرضا | 1402/12/18

      با سلام جناب دکتر من از قرص گلاوس استفاده میکنم و حس میکنم روی سکس و نعوظ من خیلی تاثیر گذاشته

      پاسخ دکتر طهورا رضائی:

      با سلام.داروی ویلداگلیپتین تاثیری بر نعوظ ندارد.