کلوکورتولون Clocortolone


کلوکورتولون یک استروئید است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند.

کلوکورتولون موضعی (برای پوست) برای درمان التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس ، اگزما یا بیماری های پوستی که به داروهای استروئیدی پاسخ می دهند , استفاده می شود.

مکانیسم اثر

کورتیکواستروئیدهای موضعی که  دارای آثار ضد التهابی ، ضد خارش و انقباض عروقی هستند.

مکانیسم فعالیت ضد التهابی کورتیکواستروئیدهای موضعی مشخص نیست.روش های آزمایشگاهی متنوعی شامل برای مقایسه و پیش بینی قدرت  یا اثرات بالینی داروهای کورتیکواستروئیدی موضعی  استفاده می شود. برخی شواهد نشان می دهد که همبستگی قابل تشخیصی بین قدرت انقباض عروق و اثر درمانی در انسان وجود دارد.

فارماکوکینتیک

میزان جذب از راه پوست کورتیکواستروئیدهای موضعی توسط بسیاری از عوامل از جمله حامل دارو ، یکپارچگی سد پوستی و استفاده از پانسمان های انسداد تعیین می شود.

. کورتیکواستروئیدهای موضعی میتوانند توسط پوست سالم جذب شوند التهاب و یا سایر  بیماری های پوستی  جذب از طریق پوست را افزایش می دهد. پانسمان های انسدادی به طور قابل توجهی جذب  پوستی کورتیکواستروئیدهای موضعی را افزایش می دهند. بنابراین ، پانسمان های انسدادی ممکن است یک مکمل درمانی با ارزش برای درمان درماتوزهای مقاوم باشد.

کورتیکواستروئیدهای موضعی پس از جذب از طریق پوست ، از طریق مسیرهای  مشابه کورتیکواستروئیدهای تجویز شده سیستمیک کنترل می شوند. کورتیکواستروئیدها در درجات مختلف به پروتئین های پلاسما متصل می شوند. کورتیکواستروئیدها اساساً در کبد متابولیزه می شوند و سپس از طریق کلیه دفع می شوند. برخی از کورتیکواستروئیدهای موضعی و متابولیت های آنها نیز از طریق صفرا دفع می شوند.

موارد مصرف کلوکورتولون

برای تسکین التهاب و خارش درماتوزهای پاسخ دهنده به کورتیکواستروئیدها به کار میروند.

مقدار مصرف کلوکورتولون

دوز معمول بزرگسالان برای درماتیت:

سه بار در روز با کمترین ضخامت به مناطق آسیب دیده بمالید و به آرامی بمالید

نظرات:

ممکن است از پانسمان های انسدادی استفاده شود. با این حال ، اگر عفونت ایجاد شود ، استفاده از پانسمان های انسدادی باید قطع شود و درمان ضد میکروبی آغاز شود.

دوز معمول کودکان در درماتیت:

سه بار در روز با کمترین ضخامت ممکن به مناطق آسیب دیده استفاده کنید و به آرامی مالش دهید.

دوز معمول کودکان برای اگزما:

سه بار در روز با ضخامت به مناطق آسیب دیده استفاده کنید و به آرامی مالش دهید

موارد منع مصرف

داروهای کورتیکواستروئید موضعی در بیمارانی که سابقه حساسیت بیش از حد به هر یک از اجزای فرمولاسیون را دارند منع مصرف ندارند.

عوارض جانبی کلوکورتولون

هشدار / احتیاط: هر چند که ممکن است نادر باشد ،اما بعضی از افراد هنگام مصرف دارو ممکن است عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی. کهیر؛ خارش؛ پوست قرمز ، متورم ، تاول زده یا لایه برداری شده همراه با تب یا بدون تب ؛ خس خس سینه ,تنگی در قفسه سینه یا گلو ؛ مشکل در تنفس ، بلع یا تکلم. گرفتگی غیرعادی صدا.تورم در دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
  • علائم قند خون بالا مانند گیجی ، احساس خواب آلودگی ،افزایش تشنگی  ، افزایش گرسنگی، دفع ادرار بیشتر ، گرگرفتگی ، تنفس سریع یا نفس که بوی میوه می دهد.
  • علائم ضعف درغدد فوق کلیوی مانند ناراحتی معده بیش از حد ، سرگیجه بسیار بد ، ضعف عضلانی ، احساس خستگی زیاد ، تغییرات خلقی ، بی اشتهایی یا کاهش وزن.
  • علائم بیماری کوشینگ مانند افزایش وزن در قسمت فوقانی کمر یا شکم ، صورت ماه گونه( moon face) ، سردرد بسیار بد یا کاهش سرعت بهبودی .
  • تغییرات پوستی (جوش ، علائم کشش ، بهبودی آهسته ، رویش مو).
  • تحریک در جایی که این دارو استفاده می شود.
  • تجزیه پوست در جایی که این دارو استفاده می شود.

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد هیچ گونه عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی زیر یا هرگونه عارضه جانبی دیگرکه آزار دهنده یا ادامه دار است رخ دهد, با پزشک خود تماس بگیرید یا از کمک پزشکی استفاده کنید:

  • پوست خشک.
  • خارش.
  • سوزش.

هشدارها

جذب سیستمیک کورتیکواستروئیدهای موضعی باعث سرکوب محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) به صورت برگشت پذیر ، تظاهرات سندرم کوشینگ ، افزایش قند خون ودفع  گلوکوز در ادراردر برخی از بیماران شده است.

شرایطی که جذب سیستمیک را افزایش می دهد شامل استفاده از استروئیدهای قوی تر ، استفاده در مناطق وسیع ، استفاده طولانی مدت و افزودن پانسمان های انسداد است.

بنابراین ، بیمارانی که دوز زیادی از یک استروئید موضعی قوی را که در یک سطح وسیع یا تحت پانسمان انسدادی استفاده می کنند, ، باید  به صورت دوره ای با استفاده از آزمایشات  کورتیزول آزاد ادراری وتست تحریک ACTH ، مورد ارزیابی قرار گیرند تا شواهد مربوط به سرکوب محور HPA وجود داشته باشد. اگر سرکوب محور HPA مورد توجه قرار گیرد ، باید تلاش شود که تعداد دفعات استفاده از دارو کاهش یابد یا یک استروئید ضعیفتر جایگزین شود.

بهبود عملکرد محور HPA با قطع مصرف دارو سریع و کامل است. به ندرت ، علائم و نشانه های ترک استروئید ممکن است رخ دهد ، که به کورتیکواستروئیدهای سیستمیک مکمل نیاز دارد.

کودکان ممکن است مقادیر نسبتاً بیشتری از کورتیکواستروئیدهای موضعی را جذب کنند و بنابراین بیشتر در معرض سمیت سیستمیک قرار می گیرند.

در صورت ایجاد تحریک ، کورتیکواستروئیدهای موضعی باید قطع شوند و درمان مناسب آغاز شود.

در صورت وجود عفونت های پوستی ، باید از یک ماده ضد قارچی یا ضد باکتری مناسب استفاده شود. در صورت عدم واکنش سریع به موقع ، کورتیکواستروئید باید تا زمان کنترل کافی عفونت قطع شود.

نکات قابل توصیه

قبل از مصرف این دارواگر به آن حساسیت دارید ، نباید از آن استفاده كنید.

در صورت وجود سابقه هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • هر نوع عفونت پوستی ؛
  • واکنش پوستی به هر داروی استروئیدی
  • اختلال  درغده فوق کلیه

داروهای استروئیدی می توانند سطح گلوکز (قند) را در خون یا ادرار شما افزایش دهند. اگر دیابت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا  کلوکورتولون موضعی به نوزاد متولد نشده آسیب ب رساند . اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده از این دارو در دوران شیردهی ممکن است بی خطر نباشد. اگر کلوکورتولون را روی سینه خود استفاده میکنید ، ازاستفاده مناطقی که ممکن است با دهان کودک تماس بگیرند خودداری کنید.

بدون توصیه پزشکی از این دارو برای کودک استفاده نکنید. کودکان می توانند مقادیر بیشتری از این دارو را از طریق پوست جذب کنند و ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشد.

از تماس دارو با مخاط دهان جلوگیری شود. داروی موضعی فقط برای استفاده روی پوست است. اگر این دارو با چشم یا دهان در تمای قرار گرفت با آب بشویید.

دستان خود را قبل و بعد از استفاده از کلوکورتولون بشویید ، مگر اینکه از این دارو برای درمان پوست دست استفاده میکنید.

اگر در حال درمان ناحیه پوشک هستید ، از شلوار پلاستیکی یا پوشک تنگ استفاده نکنید.

در صورت عدم بهبود علائم یا بدتر شدن با پزشک خود تماس بگیرید.

دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنیدد. دارو را فریز نکنید.

در صورت فراموشی دارو را در اسرع وقت استفاده کنید ، اما اگر نزدیک به نوبت دوز بعدی است دوز فراموش شده را حذف کنید. از دو نوبت همزمان استفاده نکنید.

دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت از موضعی کلوکورتولون می تواند منجر به نازک شدن پوست ، کبودی آسان ، تغییر در چربی بدن (به خصوص در صورت ، گردن ، پشت و کمر) ، افزایش آکنه یا رویش موهای زائد درصورت ، مشکلات قاعدگی ، ناتوانی جنسی یا از دست دادن یا کاهش علاقه به رابطه جنسی شود.

از مصرف موضعی کلوکورتولون در چشم ، دهان یا واژن خودداری کنید.

از کلوکورتولون موضعی برای درمان هرگونه بیماری پوستی که توسط پزشک بررسی نشده استفاده کنید.

شرایط نگهداری

در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) نگهداری کنید . دارو را از یخ زدگی محافظت کنید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

مصرف در شیردهی

احتیاط توصیه می شود.

دفع از طریق شیر انسان : ناشناخته است.

دفع در شیر حیوانات: اطلاعات موجود نیست.

نظرات: اثرات آن در نوزاد شیرخواره ناشناخته است.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.