دیکلونین Dyclonine


دیکلونین یک بی حس کننده خوراکی است که ماده موثره Sucrets ، قرص گلو بدون نسخه پزشک است. همچنین در برخی از انواع اسپری گلودرد Cepacol یافت می شود. این یک بی حس کننده موضعی است که به صورت موضعی به عنوان نمک هیدروکلراید استفاده می شود.

مکانیسم اثر

داروهای بی حسی موضعی با کاهش نفوذپذیری غشا سلولعصبی به یون های سدیم مانع از شروع و هدایت تکانه های عصبی می شوند. این امر به طور برگشت پذیر غشا را تثبیت کرده و از دپلاریزاسیون جلوگیری می کند ، و در نتیجه پتانسیل عمل انتشار  بعدی از کار می افتد.

فارماکودینامیک

دیکلونین یک بی حس کننده موضعی خوراکی است. اگر مقادیر قابل توجهی از بی حس کننده های موضعی از طریق مخاط جذب شود ، اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی (CNS) ممکن است باعث تحریک CNS و / یا مهار CNS شود. اثر بر سیستم قلبی عروقی ممکن است باعث مهاردر هدایت قلبی و تحریک پذیری شود و با برخی از این عوامل ، گشاد شدن عروق محیطی اتفاق می افتد.

فارماکوکینتیک

: جذب
به راحتی از طریق غشاهای مخاطی در گردش خون سیستمیک جذب می شود. جذب از مخاط
گلو یا دستگاه تنفسی ممکن است سریع باشد.

: نیمه عمر: تقریباً 30 تا 60 دقیقه

موارد مصرف دیکلونین

این دارو برای استفاده موضعی به عنوان بی حس کننده در معاینه ، آندوسکوپی  ، یا سایر روش های جراحی در مری ، حنجره ، دهان ، حلق یا گلو ، مجاری تنفسی یا نای ، مجاری ادراری یا واژن استفاده می شود. همچنین برای سرکوب رفلکس گگ و یا سایر رفلکس های حنجره و مری برای تسهیل معاینه دندان یا اقداماتی از جمله جراحی دهان ، آندوسکوپی یا لوله گذاری استفاده می شود. همچنین برای تسکین زخم های شانکر یا تاول ناشی از تب استفاده می شود.

موارد منع مصرف

حساسیت نسبت به خود دارو یا فراورده های جانبی موجود در آن

عوارض جانبی دیکلونین

علائم واکنش آلرژیک ، مانند بثورات پوستی ؛ خارش؛ قرمزی پوست ، تورم، تاول  ؛ خس خس سینه تنگی در قفسه سینه یا گلو ؛ مشکل تنفس ، بلع یا صحبت کردن. گرفتگی غیرمعمول صدا یا تورم دهان ، صورت ، لب ها ، زبان یا گلو.
تحریک شدید موضعی در دهان.

هشدارها

در صورت حساسیت به دیکلونین یا هر ماده ای که در این دارو وجود دارد ، از مصرف آن اجتناب کنید.
قرص های مکیدنی در کودکان خردسال خطر خفگی دارد.
اگر گلودرد شدید است ، بیش از 2 روز طول می کشد ، همراه با تب ، سردرد ، بثورات پوستی ، تهوع یا استفراغ بوده ، به بیماران توصیه کنید که مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کند.
اگر علائم درد در دهان بیش از 7 روز طول کشید ، یا تحریک ، درد یا قرمزی ادامه یافت یا بدتر شد ، به بیماران توصیه کنید که دارو را قطع کنند.
اگر به تارتازین حساسیت دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از محصولات دارای تارتازین هستند.
اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از دیکلونین در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.
در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد هر گونه خطری برای کودک خود مطلع باشید.

مصرف در بارداری

اگر فواید آن بیشتر از خطرات است ، در دوران بارداری با احتیاط از دیکلونین استفاده کنید. مطالعات حیوانی خطر را نشان می دهد و مطالعات انسانی در دسترس نیست.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.