سوفوسبوویر Sofosbuvir


سوفوسبوویر یک داروی ضدویروس است که از تکثیر ویروس هپاتیت C در بدن جلوگیری می کند. سوفوسبوویر در ترکیب با دیگر داروهای ضدویروس در درمان هپاتیت C مزمن در بزرگسالان استفاده می شود.
داروی سوفوسبوویر برخی اوقات در بیمارانی که همزمان مبتلا به ایدز یا سرطان کبد هستند و پیوند کبد را در پیش دارند نیز استفاده می شود. سوفوسبوویر درمان برای HIV یا ایدز نیست.

مکانیسم اثر

سوفوسبوویر RNA پلی مراز NS5Bوابسته به RNA ویروس هپاتیت C را مهار می کند که برای تکثیر ویروس ضروری است و بعنوان زنجیر نهایی عمل می کند.

فارماکودینامیک

داروی سوفوسبوویر یک عامل ضد ویروس است که بطور مستقیم برعلیه ویروس هپاتیت C عمل می کند و یک پیش داروست که با واسطه متابولیسم داخل سلولی به متابولیت فعال (GS-461203) تبدیل می شود.

فارماکوکینتیک

سوفوسبوویر دارای متابولیسم کبدی است . دفع سوفوسبوویر 80% از طریق ادرار می باشد.زمان لازم برای رسیدن حداکثر غلظت پلاسمایی 0.5 تا 2 ساعت می باشد.نیمه عمر حذفی سوفوسبوویر 0.4 ساعت است.
سوفوسبوویر حدود 61-65 % به پروتئینهای پلاسما متصل می گردد.

مقدار مصرف سوفوسبوویر

مقدار مصرف معمول برای هپاتیت C مزمن :بزرگسالان:

400 mg خوراکی یکبار در روز
رژیم و طول مدت درمان توصیه شده:
ژنوتیپ 1 و 4:سوفوسبوویر، پگ اینترفرون و ریباویرین: بمدت 12 هفته.
ژنوتیپ 3 : :سوفوسبوویر و ریباویرین:بمدت 24 هفته.

سرطان کبد در انتظار پیوند کبد:

سوفوسبوویر و ریباویرین: تا حداکثر 48 هفته یا تا عمل پیوند کبد ( هر کدام زودتر اتفاق افتاد).

هشدارها

1-مصرف همزمان سوفوسبوویر با ریباویرین در دوران بارداری ممنوع است.فاکتور خطر در دوران بارداری برای سوفوسبوویر B و برای ترکیب سوفوسبوویر با ریباویرین یا پگ اینترفرون و ریباویرین X می باشد.
2- داروی سوفوسبوویر برای تک درمانی مناسب نمی باشد . سوفوسبوویر تنها بعنوان بخشی از یک رژیم چند دارویی برای درمان هپاتیت C به کار می رود.

نکات قابل توصیه

1-سوفوسبوویر را می توان بدون در نظرگرفتن وعده غذایی مصرف نمود.
2- بیماران ممکن است سردرد،تهوع،بی خوابی را تجربه کنند.علائم مشکلات کبدی (ادرار تیره،خستگی مفرط،از دست دادن اشتها،تهوع،دل درد،مدفوع کمرنگ،استفراغ،زردی) و ازدست دادن شدید انرژی و توان را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • اتوسا بختیاری | 1400/04/20

      با سلام بیمار ما داروی سوفوسبوویر ۴۰۰ میلی گرم برای هپاتیت سی مصرف می کند، تاریخ مصرف تا پایان اگوست ۲۰۲۱ هست اما بیمار باید تا یک ماه بعد این قرص را مصرف کند، از طرفی این دارو به سختی پیدا می شود. آیا مصرف قرص که یک ماه از تاریخ انقضای آن گذشته مشکلی ندارد؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام در شرایط ایده آل داروی تاریخ گذشته نباید مصرف شود ولی با توجه به کمبود دارویی ، با صلاحدید پزشک معالج مصرف آن اشکالی ندارد البته اثر بخشی آن کمی ، کاهش خواهد داشت . دارو را در جای خشک و خنک نگه دارید