هالازپام halazepam


هالازپام جزء بنزودیازپین‌ هاست که دارای اثرات ضد درد ، ضد تشنج ، آرام بخش و آرامش بخش عضلانی است وبرای از بین بردن اضطراب، نگرانی و تنش در ارتباط با اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود.. نشان داده شده است که نسبت به کلردیازپوکسید یا دیازپام کمتر سمی است.

مکانیسم اثر

بنزودیازپین ها به طور غیر اختصاصی به گیرنده های بنزودیازپین BNZ1 ، که واسطه خواب است و BNZ2 ، که بر روی آرامش ماهیچه ها ، فعالیت ضد تشنج ، هماهنگی حرکتی و حافظه تأثیر می گذارد متصل میشوند.
همانطور که تصور می شود گیرنده های بنزودیازپین با گیرنده های اسید گاما آمینوبوتیریک اسید- A (GABAA) همراه هستند ، که با افزایش میل ترکیبی گابا برای گیرنده گابا ، اثرات گابا را افزایش می دهد. اتصال GABA به محل ، کانال کلرید را باز می کند و در نتیجه یک غشای سلولی فشار خون بالا ایجاد می شود که از تحریک بیشتر سلول جلوگیری می کند.

موارد مصرف هالازپام

ضد درد ، ضد تشنج ، آرام بخش و آرامش بخش عضلانی است وبرای از بین بردن اضطراب، نگرانی و تنش در ارتباط با اختلالات اضطرابی استفاده می‌شود

مقدار مصرف هالازپام

دوز معمول بزرگسالان برای اضطراب:

دوز اولیه: 20 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز.

حداکثر دوز: 160 میلی گرم

دوز معمول سالخورده برای اضطراب:

دوز اولیه: 20 میلی گرم خوراکی دو بار در روز

موارد منع مصرف

اگر گلوکوم زاویه تنگ ( اب سیاه) دارید ، هالازپام مصرف نکنید. هالازپام ممکن است این وضعیت را بدتر کند.

بیماری کلیوی ، بیماری کبدی، آسم ، برونشیت ، آمفیزم یا بیماری تنفسی دیگری دارید یا  اگرافسرده هستید یا افکار خودکشی دارید.

عوارض جانبی هالازپام

خواب آلودگی / سردرگمی / سرگیجه / خشکی دهان / تهوع / افسردگی / استفراغ / اسهال یا یبوست / مشکل ادرار
سردرد / دهان خشک / کاهش میل جنسی / زخم‌ها در دهان یا گلو / زرد شدن پوست یا چشم‌ها / توهم یا سردرگمی ‌شدید و تغییر در دید.

تداخلات دارویی

تاپنتادول , پروکائین , اکسی مورفون , ات کلر وینول

Halazepam ممکن است اثرات داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند ، از جمله داروهای ضد افسردگی ، الکل ، آنتی هیستامین ها ، داروهای آرام بخش (که برای درمان بی خوابی استفاده می شود) ، تسکین دهنده درد ، داروهای اضطرابی ، داروهای تشنجی و شل کننده های عضلانی را افزایش دهد. در مورد تمام داروهای مصرفی به پزشک خود بگویید و بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید ، هیچ دارویی مصرف نکنید.

آنتی اسیدها ممکن است اثرات هالازپام را کاهش دهند. در صورت امکان دوزهای آنتی اسید و هالازپام را با فاصله زمانی مصرف کنید.

نکات قابل توصیه

هنگام رانندگی ، کار با ماشین آلات یا انجام سایر فعالیت های خطرناک از احتیاط استفاده کنید. هالازپام باعث خواب آلودگی می شود و ممکن است سرگیجه ایجاد کند. اگردچار خواب آلودگی یا سرگیجه شدید، از این فعالیت ها خودداری کنید.

در هنگام مصرف هالازپام از مصرف الکل خودداری کنید. الکل ممکن است خواب آلودگی و سرگیجه ناشی از هالازپام را افزایش دهد.

هر نوبت دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

هالازپام اعتیاد اور است. ممکن است از نظر جسمی و روانی به دارو وابسته شوید. بیشتر از مقدار تجویز شده دارو مصرف نکنید. اگر هالازپام به طور ناگهانی پس از چند هفته استفاده مداوم متوقف شود ، ممکن است اثرات  ترک دارو رخ دهد. پزشک شما کاهش تدریجی دوز را توصیه می کند.

مصرف در بارداری

D ( در این گروه از داروها، مطالعات و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که استفاده از دارو برای زنان باردار اجتناب ناپذیر است و خطرات احتمالی پذیرفته شده است، پزشک دارو را تجویز می کند. )

هالازپام توسط FDA به دسته بارداری D اختصاص یافته است. افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی در انسان با استفاده از بنزودیازپین های دیگر همراه است.

 معلوم نیست که آیا هالازپام سبب آسیب رساندن به یک نوزاد شود اما در صورت بارداری، بدون مشورت کردن با پزشک خود از این دارو استفاده نکنید.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. در صورت شیردهی، هالازپام را بدون صحبت کردن با پزشک خود در نظر نگیرید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.