نیلوتامید Nilutamide


نیلووتامید برای درمان سرطان پروستات که در قسمت های دیگر بدن گسترش یافته است ، استفاده می شود.

نیلووتامید برای مردانی است که تحت عمل جراحی کاستراسیون قرار گرفته اند.

مکانیسم اثر

نیلووتامید یک عامل هورمونی ضد پلاسما است که در درجه اول در درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. نیلووتامید یک آنتی آندروژن خالص و غیر استروئیدی با میل به گیرنده های آندروژن است (اما برای گیرنده های پروژستوژن ، استروژن یا گلوکوکورتیکوئیدها نیست).
در نتیجه ، نیلوتامید عملکرد آندروژن های منشاء آدرنال و بیضه را محاصره می کند و باعث تحریک رشد بافت طبیعی و بدخیم پروستات می شود. سرطان پروستات عمدتاً وابسته به آندروژن است و با استفاده از كاستراسیون شیمیایی می توان آن را درمان كرد. تا به امروز ، تک درمانی آنتی بادی به طور مداوم نشان داده نشده است که معادل گچ گیری است.

موارد مصرف نیلوتامید

نیلاندرون (نیلوتامید) برای درمان سرطان پروستات در مردان بکار میرود. این دارو معمولا به همراه برخی داروهای دیگر و پس از جراحی (خارج کردن بیضه ها) مصرف میشود. نیلاندرون متعلق به گروهی از داروهاست که به آنتی آندروژن ها (آنتی تستسترون) موسوم هستند. تستسترون یک هورمون طبیعی است که میتواند موجب رشد و گسترش سرطان پروستات شود. نیلوتامید با کاهش دادن اثربخشی و عملکرد تستسترون سبب آهسته تر شدن رشد و گسترش سرطان پروستات میشود.

مقدار مصرف نیلوتامید

این دارو میتواند همراه غذا یا بدون آن مصرف شود.

بدون توصیه پزشک مصرف نیلاندرون را متوقف نکنید.

نیلاندرون معمولا روزانه یک عدد مصرف میشود (در این مورد دستور پزشک اولویت دارد)

اگر تحت عمل جراحی قرار گرفته اید (خارج کردن بیضه)؛ معمولا از روز جراحی و یا یک روز بعد از جراحی باید شروع به مصرف نیلاندرون کنید.

معمولا 30 روز پس از مصرف دارو پزشک معالج اقدام به کاهش دادن دوز مصرفی میکند.

در صورتی که احساس میکنید در مصرف دارو زیاده روی کرده اید فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید. در چنین شرایطی احتمال بروز اووردوز وجود دارد.

عوارض جانبی نیلوتامید

در صورت داشتن هر یک از علایم زیر به مراکز درمانی یا پزشک مراجعه کنید:

  • علایم واکنش آلرژیک مانند دانه دانه شدن پوست، کهیر، سرخی، تورم، پوسته پوسته شدن و یا تاول زدن پوست که بعضا همراه با تب است؛ خس خس سینه، احساس تنگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل در تنفس و تکلم، ایجاد شدن تغییرات غیر معمول در صدا، تورم صورت، لب ها، زبان و گلو.
  • علایم فشار خون بالا مانند سردرد شدید، سرگیجه، غش و بروز تغییرات در وضعیت بینایی
  • علایم عفونت دستگاه دفع ادرار مانند وجود خون در ادرار، احساس سوزش یا درد هنگام دفع ادرار، احساس نیاز به انجام عمل دفع ادرار بصورت پی در پی و مکرر، تب، احساس درد در ناحیه تحتانی معده و درد لگن.
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه
  • تب
  • بروز تغییرات در وضعیت بینایی
  • احساس ضعف و خستگی
  • رنگ پریدگی
  • هر گونه کبودی و خونریزی غیر معمول
  • احساس ناخوشی و افسردگی
  • احساس گزگز و بی حسی
  • تورم بازو ها و پاها
  • این دارو میتواند سبب بروز مشکلات شدید کبدی شود. در صورت داشتن هرگونه علایم مرتبط با مشکلات کبدی مانند ادرار تیره، احساس خستگی، عدم احساس گرسنگی، ناراحتی یا درد معده، مدفوع با رنگ روشن، استفراغ و زردی پوست و چشم ها  فورا به پزشک مراجعه کنید.

نکات قابل توصیه

اگر تحت مراقبت و یا درمان خاصی هستید؛ پزشک، دندان پزشک و یا پرستار را بصورت کامل از وضعیت سلامتی و مصرف نیلاندرون آگاه کنید.

افرادی که از نیلاندرون استفاده میکنند هنگام ورود از محیط روشن به محیط تاریک مدت زمان زیادی طول میکشد که چشمشان به تاریکی عادت کند. این وضعیت میتواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و در طول مصرف نیلاندرون همیشه وجود خواهد داشت. در صورتی که با این وضعیت مواجه هستید از رانندگی در شب و یا تونل ها خودداری کنید. استفاده از عینک های رنگی میتواند کمکتان کند.

در طول مصرف نیلاندرون وضعیت و عملکرد خون باید تحت آزمایش و کنترل باشد.

مصرف مشروبات الکلی در طول مصرف نیلاندرون میتواند سبب بروز سوزش صورت، احساس خستگی و ضعف، سرگیجه شدید و غش در برخی افراد شود. در صورت داشتن چنین علایمی در طول مصرف نیلاندرون، از مشروبات الکلی استفاده نکنید.

نیلاندرون میتواند بر میزان غلظت سایر دارو ها در بدن تاثیر بگذارد؛ در صورتی که از داروهای دیگری استفاده میکنید پزشک را در جریان بگذارید.

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

مصرف در بارداری ممنوع است

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.