ازوگامیسین ozogamicin


ازوگامیسین نوعی آنتی بادی منوکلونال است که به یک داروی سلول‌کش دیگر متصل است. این آنتی بادی معمولا به مشتقات سایتوتوکسیک آنتی بیوتیک ضد تومور کالیشامایسین ( اینوتوزومب ، جمتوزومب ) متصل می شود و با همپوشانی با پروتئین های سایتوتوکسیک باعث مرگ سلول سرطانی می گردد. 
ااین دارو برای درمان لوسمی لنفوبلاستیک حاد عودکننده یا راجعه در بزرگسالان است. این لوسمی یک سرطان پیش رونده سریع مغز استخوان با مرگ و میر بالا و پاسخ دهی کم به شیمی درمانی در موارد عود کننده است.

مکانیسم اثر

 اوزوگامیسین متشکل از آنتی بیوتیک سایتوتوکسیک اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید است که توسط 4-(4 استیل فنوکسی) بوتانوئیک اسید (استیل بوتیرات)  به آنتی بادی مونوکلونال  IgG4کاپا انسانی نوترکیب متصل شده است. داروی اینوتوزومب اوزوگامیسین اثر سمی قوی علیه لنفوم سلول های B حاوی آنتی ژن CD22 دارد و داروی جمتوزومب اوزوگامیسین اثر سمی قوی علیه لنفوم سلول های B حاوی آنتی ژن CD33 دارد هنگام اتصال آنتی ژن و آنتی بادی دارویی این کمپلکس وارد سلول می شود و اندوزوم و لیزوزوم تشکیل می شود.

سپس در داخل محیط اسیدی سلول اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید آزاد می شود. اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید مشتقی از کالیشامیسین است که به طور طبیعی توسط باکتری میکرومونوسپورا اکینوسپورا تولید می شود و در حالت بدون اتصال به آنتی بادی برای بدن سمی است.این ماده با اتصال به توالی های خاصی از DNA موجب تغییرات ساختاری و ایجاد دی رادیکال و القای آپوپتوز می شود.این تغییرات موجب خروج یون هیدروژن از پیوند فسفودی استری DNA دو رشته ای و شکستن آن و آپوپتوز سلول می شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.