پارژیلین Pargyline

گروه دارو: ضد فشار خون ها

پارژیلین یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز با خاصیت ضد فشار خون است.

مکانیسم اثر

مهار کنندگان MAO با مهار فعالیت مونوآمین اکسیداز عمل می کنند، بنابراین از تجزیه انتقال دهنده های عصبی مونوآمین جلوگیری می کنند و در نتیجه فراهمی زیستی آنها را افزایش می دهند. دو ایزوفرم مونوآمین اکسیداز MAO-A و MAO-B وجود دارد. MAO-A ترجیحاً سروتونین، ملاتونین، اپی نفرین و نوراپی نفرین را از بین می برد. MAO-B ترجیحاً فنیل اتیل آمین و آمین های جزئی را از بین می برد. پارژیلین با مهار متابولیسم کاتکول آمین ها و تیرامین در ترمینال های عصب پیش سیناپسی عمل می کند.
کاتکول آمین ها باعث تغییرات کلی فیزیولوژیکی می شوند که بدن را برای انجام فعالیت های بدنی (پاسخ جنگ یا پرواز) آماده می کند. برخی از اثرات معمول شامل افزایش ضربان قلب، فشار خون، سطح گلوکز خون و واکنش کلی سیستم عصبی سمپاتیک است.

فارماکودینامیک

پارژیلین یک مهار کننده مونوآمین اکسیداز B با خاصیت ضد فشار خون است. بیمارانی که پارژیلین مصرف می کنند باید از مصرف همزمان غذاهای حاوی تیرامین مانند پنیر بلو و آبجو خودداری کنند، زیرا این امر می تواند منجر به بحران فشار خون شود.

موارد مصرف پارژیلین

برای درمان فشار خون متوسط تا شدید

تداخلات دارویی

ات کلر وینول

از غذاها و مکمل های حاوی تیرامین خودداری کنید. غذاهای حاوی تیرامین شامل ماست، پنیر کهنه، موز رسیده، شراب و نان مایه ترش است.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.