بر اساس یک مطالعه کمبود ویتامین D خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش نمی دهد

بر اساس یک مطالعه کمبود ویتامین D خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش نمی دهد

بر اساس مطالعه منتشر شده در 25 فوریه 2021 در مجله  PLOS Medicine توسط دسپوینا مانوساکی از CHU Sainte Justine و دانشگاه مونترال ، کمبود  ویتامین D تأثیر زیادی در خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در اروپایی ها ندارد.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی نسبتاً شایع است که شیوع آن در سراسر جهان در حال افزایش است و هیچ مداخله شناخته شده ای وجود ندارد که بتوان از آن برای جلوگیری از بیماری استفاده کرد. کمبود ویتامین D در مطالعات مشاهده ای با دیابت نوع 1 همراه بوده است ، اما شواهدی از تأثیر علل ناشی از آزمایش های کنترل شده تصادفی وجود ندارد. در مطالعه جدید ، محققان از طرح تصادفی مندلی برای بررسی اینکه آیا کاهش سطح ویتامین D از نظر ژنتیکی خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می دهد استفاده کردند.

یافته ها حاکی از آن است که ارتباطات اپیدمیولوژیک قبلی بین ویتامین D و دیابت نوع 1 می تواند به دلیل عوامل دیگری مانند عرض جغرافیایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد. به گفته دکتر مانوساکی: "یافته های ما تأثیر میزان ویتامین D بر دیابت نوع 1 را تأیید نمی کند ، اما ممکن است اثرات کمی وجود داشته باشد که ما نمی توانیم آنها را تشخیص دهیم. تا زمانی که شواهد بیشتری ارائه نشود ، ما نمی توانیم استفاده از ویتامین D را در افراد در معرض خطر پیشنهاد دهیم.

مترجم : خانم دکتر علمدار
منبع : sciencedaily
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.