عفونت قارچی چیست و چه علائمی دارد؟

عفونت قارچی چیست و چه علائمی دارد؟

● قارچ‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در دیواره سلولی خود ماده‌ای به نام کیتین دارند. برخی از آنها مانند قارچ خوراکی هستند، در حالی که برخی دیگر مانند قارچ آسپرژیلوس می‌توانند خطرناک باشند. عفونت‌های قارچی شامل برفک پا و پای ورزشکار است.

 

● انواع مختلف قارچ‌ها می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند. در برخی موارد، قارچ‌هایی که معمولاً در بدن یا داخل بدن یافت نمی‌شوند، می‌توانند آن را پنهان کرده و باعث عفونت شوند. در موارد دیگر، قارچ‌هایی که به طور معمول در بدن یا داخل بدن وجود دارند، می‌توانند خارج از کنترل تکثیر شوند و باعث عفونت شوند.

 

● عفونت های قارچی می‌توانند مسری باشند. می‌توانند از فردی به فرد دیگر سرایت کنند. در برخی موارد، می‌توانید قارچ‌های عامل بیماری را از حیوانات آلوده یا خاک یا سطوح آلوده نیز بگیرید.

 

● اگر علائم عفونت قارچی در شما ظاهر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع رایج عفونت قارچی


● 
عفونت قارچی به عنوان مایکوز نیز شناخته می‌شود. اگرچه بیشتر قارچ‌ها برای انسان بی‌ضرر هستند، اما برخی از آنها در شرایط خاص قادر به ایجاد بیماری هستند.

 

● قارچ‌ها با آزاد کردن هاگ‌هایی که می‌توانند با تماس مستقیم یا حتی استنشاق جمع شوند، تکثیر می‌شوند. به همین دلیل است که عفونت‌های قارچی به احتمال زیاد روی پوست، ناخن‌ها یا ریه‌ها تأثیر می‌گذارند. قارچ‌ها همچنین می‌توانند به پوست نفوذ کنند، اندام‌ها را تحت تأثیر قرار دهند و باعث عفونت سیستمیک در سراسر بدن شوند.

 

● برخی از انواع رایج عفونت قارچی عبارتند از:

  • ○ پای ورزشکار
  • ○ خارش جوک
  • ○ درماتوفیتوز
  • ○ عفونت قارچی
  • ○ اونیکومیکوزیس یا عفونت قارچی ناخن

 

● برخی از انواع قارچ‌ها به طور معمول باعث عفونت در انسان نمی‌شوند، اما می‌توانند باعث بیماری در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف شوند. به این نوع عفونت‌های فرصت طلب می‌گویند.

تصاویر عفونت قارچی

پای ورزشکار

عفونت قارچی


● 
پای ورزشکار به نام کچلی پا نیز شناخته می‌شود. این یک نوع عفونت قارچی است که می‌تواند پوست پاها و همچنین دست‌ها و ناخن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این عفونت توسط درماتوفیت ها ایجاد می‌شود، گروهی از قارچ‌ها که می‌توانند در نواحی گرم و مرطوب بین انگشتان پا رشد کنند.

 

● به ویژه در بین ورزشکاران رایج است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. همچنین می‌توانید آن را از سطوح آلوده؛ مانند دوش‌های عمومی یا کف اتاق رختکن بگیرید.

علائم

● پای ورزشکار می‌تواند باعث خارش، سوزش بین انگشتان پا یا سایر قسمت‌های پای شود. همچنین ممکن است پوست ترک بخورد، کنده شود یا تاول بزند.

تشخیص

● پزشک ممکن است با مشاهده علائم روی پوست شما، عفونت پای ورزشکار را تشخیص دهد. اگر پزشک مطمئن نباشد، می‌توان ناحیه کوچکی از پوست را خراش داد و از نظر قارچ آزمایش کرد.

درمان

چندین داروی ضدقارچ موضعی بدون نسخه (OTC) وجود دارند که می‌توانید برای درمان بیماری پای ورزشکار استفاده کنید. اگر آن‌ها بیماری شما را تسکین ندهند، پزشک می‌تواند داروی قوی‌تری تجویز کند.

خارش جوک

عفونت قارچی


● 
خارش جوک به نام کچلی نیز شناخته می‌شود. یک عفونت قارچی است که می‌تواند پوست ناحیه کشاله ران و همچنین قسمت داخلی ران و باسن را تحت تأثیر قرار دهد. مانند پای ورزشکار، درماتوفیت ها، گروهی از قارچ‌ها هستند که در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کنند، ایجاد می‌شود.

 

● این نوع عفونت بیشتر مردان و پسران را درگیر می‌کند، اما زنان و دختران نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

علائم

● علائم رایج خارش جوک عبارتند از:

  • ○ سرخی
  • ○ خارش
  • ○ احساس سوزش
  • ○ تغییر رنگ پوست
  • ○ پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست
  • ○ بثوراتی که هنگام ورزش بدتر می‌شود

تشخیص

● اغلب، پزشک با نگاه کردن به پوست آسیب‌دیده می‌تواند خارش جوک را تشخیص دهد. برای کمک به رد سایر بیماری‌ها، مانند پسوریازیس، ممکن است سلول‌های پوست را بتراشند و آنها را بررسی کنند.

درمان

● خارش جوک معمولاً با تمیز و خشک نگه داشتن آن ناحیه و استفاده از کرم، پودر یا اسپری ضدقارچ OTC در خانه قابل درمان است.

 

● اگر علائم شما پس از دو هفته مراقبت در منزل بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. می‌توانند داروهای ضدقارچ قوی‌تری را تجویز کنند.

درماتوفیتوز

عفونت قارچی


● 
کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که می‌تواند پوست بدن و پوست سر شما را تحت تأثیر قرار دهد. مشابه خارش پای ورزشکار و جوک، این خارش توسط درماتوفیت ها ایجاد می‌شود. کرم حلقوی نیز بخشی از قارچ‌هاست که روی پوست، به ویژه در قسمت‌های مرطوب رشد می‌کنند.

علائم

● معمولاً به صورت راش قرمز، خارش‌دار و پوسته پوسته شروع می‌شود. با گذشت زمان، تکه‌های کرم حلقوی می‌توانند پخش شوند و حلقه‌های قرمز رنگی را تشکیل دهند.

 

● علائم دیگر عبارتند از:

  • ○ لکه‌هایی تاول مانند که شروع به ترشح می‌کنند
  • ○ لکه‌های طاسی روی پوست سر
  • ○ لکه‌هایی که شبیه حلقه‌هایی با لبه بیرونی قرمزتر هستند
  • ○ ناخن‌های ضخیم، تغییر رنگ یا ترک خورده (اگر عفونت در ناخن‌ها باشد)

تشخیص

● یک معاینه پوستی ساده می‌تواند کرم حلقوی را تشخیص دهد. قارچ زیر نور سیاه می‌درخشد، بنابراین پزشک می‌تواند با تابش نور سیاه به ناحیه آسیب دیده متوجه شود که آیا به آن مبتلا هستید یا خیر. نمونه کوچکی از پوست آسیب دیده را نیز می‌توان خراش داد و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاد.

درمان

● مانند خارش جوک و پای ورزشکار، کرم حلقوی اغلب می‌تواند با کرم‌ها، اسپری‌ها، ژل‌ها یا پمادهای ضدقارچ OTC با موفقیت درمان شود.

 

● اگر مورد شما شدیدتر باشد یا عفونت روی ناخن یا پوست سر باشد، ممکن است نیاز به داروی نسخه‌ای داشته باشید.

عفونت قارچی

عفونت قارچی


● 
کاندیدا آلبیکنس نوعی قارچ است که می‌تواند پوست، دهان، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری یا اندام تناسلی را آلوده کند.

 

● وجود مقادیر کمی کاندیدا آلبیکنس روی پوست و بدن طبیعی است. اما زمانی که این قارچ‌ها بیش از حد تکثیر شوند، می‌توانند عفونتی به نام عفونت قارچی ایجاد کنند.

علائم

● اگر عفونت مخمری در گلو یا دهان خود داشته باشید، به آن برفک دهان می‌گویند. برفک باعث ایجاد لکه‌های سفید در دهان و گلو می‌شود. افرادی که تحت درمان طولانی مدت آنتی بیوتیکی قرار می‌گیرند، اغلب دچار این نوع عفونت می‌شوند.

 

● در زنان، عفونت‌های قارچی واژن نسبتاً شایع است. آنها می‌توانند باعث شوند:

  • ○ درد
  • ○ خارش
  • ○ ترشح توده‌ای
  • ○ تورم
  • ○ سرخی

تشخیص

● برای بررسی برفک دهان، پزشک می‌تواند از یک سواب گلو برای مالش نواحی آسیب دیده استفاده کند. سواب گلو شبیه یک گوش پاک‌کن پنبه‌ای است. پزشک می‌تواند سواب را به آزمایشگاه بفرستد، جایی که تکنسین‌ها آن را کشت می‌دهند تا بفهمند چه نوع قارچ یا میکروب دیگری وجود دارد.

 

● پزشک معاینه لگنی را برای تشخیص عفونت قارچی واژن انجام می‌دهد. اگر مطمئن نباشند که علائم شما ناشی از عفونت قارچی است، ممکن است ناحیه مورد نظر را سواب بکشند و آزمایش آزمایشگاهی را درخواست کنند.

درمان

● گزینه‌های درمانی به نوع عفونت قارچی و اینکه آیا به طور مرتب به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوید یا خیر بستگی دارد.

 

● برفک دهان را می‌توان با داروهای ضدقارچ خوراکی درمان کرد. این داروها می‌توانند به شکل قرص، کپسول یا دهان شویه باشند.

 

● اگر زود متوجه ابتلا به عفونت قارچی واژن شدید، ممکن است بتوانید آن را با محصولات OTC درمان کنید. در غیر این صورت، پزشک می‌تواند داروهای ضدقارچی را که به صورت کرم، قرص یا شیاف واژینال هستند، تجویز کند.

 

● پزشک همچنین ممکن است مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس را توصیه کند. مکمل‌های پروبیوتیک باکتری‌های خوبی را فراهم می‌کنند که ممکن است به بازگرداندن تعادل میکروبی بدن شما کمک کنند.

قارچ ناخن پا

عفونت قارچی


● 
اونیکومیکوزیس یک نوع شایع عفونت قارچی است که می‌تواند ناخن‌های پا، ناخن‌های دست و بستر ناخن را درگیر کند. همچنین به عنوان tinea unguium شناخته می‌شود.

علائم

● قارچ ناخن پا معمولاً به عنوان یک نقطه کوچک رنگ روشن روی ناخن شروع می‌شود. همانطور که عمیق‌تر پخش می‌شود، شکل و رنگ ناخن شما تغییر می‌کند. با گذشت زمان، ناخن شما ضخیم‌تر و شکننده‌تر می‌شود.

 

● علائم رایج عبارتند از:

  • ○ پوسته پوسته شدن زیر ناخن
  • ○ رگه‌های سفید یا زرد زیر ناخن
  • ○ پوسته پوسته شدن یا خرد شدن ناخن
  • ○ ناخن ضخیم یا شکننده
  • ○ بلند کردن بستر ناخن

تشخیص

● برای اینکه متوجه شوید آیا به قارچ ناخن پا مبتلا هستید یا خیر، پزشک احتمالاً تکه‌هایی از ناخن آسیب دیده را می‌تراشد. آنها این خراش‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی خواهند کرد.

 

● این می‌تواند به آنها کمک کند تا تفاوت بین عفونت قارچی و سایر شرایطی که باعث علائم مشابه می‌شوند را تشخیص دهند.

درمان

● به طور بالقوه ممکن است هفته‌ها برای درمان عفونت ناخن دست و ماه‌ها طول بکشد تا عفونت ناخن پا درمان شود.

 

● داروهای OTC معمولاً مؤثر نیستند. پزشک ممکن است نوعی لاک ناخن که با استفاده از آن مانند لاک یا آنتی بیوتیکی که همانند مسواک زدن استعمال می‌شود، برایتان تجویز کند.

 

● از آنجایی که درمان این نوع عفونت بسیار سخت است، مهم است که از گسترش آن جلوگیری کنید.

چه کسی در معرض خطر است؟

عفونت قارچی


● 
چندین احتمال وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهند. شامل عوامل محیطی و همچنین اتفاقاتی است که در بدن هنگام قرار گرفتن در معرض یک قارچ می‌گذرد.

رطوبت

● تعریق شدید یا کار در یک محیط گرم و مرطوب می‌تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهد. قارچ‌ها برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارند.

 

● راه رفتن با پای برهنه در مکان‌های مرطوب مانند سالن‌های ورزشی، رختکن و دوش‌ها نیز می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. این مکان‌های عمومی اغلب سرشار از هاگ‌های قارچی هستند.

گردش خون ضعیف

● هر شرایطی که باعث گردش خون ضعیف شود می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. گردش خون ضعیف از پاسخ ایمنی شما جلوگیری می‌کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش می‌دهد.

یائسگی

● اگر شما یک زن یائسه هستید، تغییرات هورمونی می‌تواند اسیدیته واژن را کاهش دهد. این حالت ممکن است شما را در برابر عفونت‌های قارچی واژینال آسیب‌پذیرتر کند.

سیستم ایمنی سرکوب شده

● اگر سیستم ایمنی بدن شما به درستی کار نکند، می‌تواند شما را در برابر عفونت‌های قارچی آسیب‌پذیر کند.

 

● بسیاری از چیزها به طور بالقوه می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. به عنوان مثال، کمبود مواد مغذی، اختلالات نقص ایمنی، سیگار کشیدن و حتی استرس می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند.

آسیب یا عفونت ناخن و پوست

● حتی یک آسیب یا عفونت کوچک ناخن یا پوست می‌تواند به قارچ‌ها اجازه دهد تا زیر پوست شما نفوذ کنند و بر بافت‌های عمیق‌تر تأثیر بگذارند. به همین دلیل شستن زخم‌ها و پوشاندن آنها با یک پانسمان یا بانداژ استریل مهم است.

داروهای خاص

● برخی از انواع داروها می‌توانند توانایی بدن در دفع عفونت‌های قارچی را کاهش دهند. به عنوان مثال، آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های مفید را همراه با باکتری‌های مضر از بین می‌برند. این کار می‌تواند به قارچ‌ها اجازه دهد بدون رقابت رشد کنند.

 

● استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهد. درمان سرطان، از جمله شیمی درمانی و پرتودرمانی، ممکن است شما را نیز در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

 

● اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است، از پزشک خود بپرسید که چه اقداماتی را می‌توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را محدود کنید.

چگونه می‌توان از عفونت‌های قارچی پیشگیری کرد؟

عفونت قارچی


● 
بهداشت خوب نیز برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی ضروری است.

 

● سعی کنید:

  • ○ پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید، به خصوص چین‌های پوست خود را
  • ○ دست‌های خود را اغلب بشویید، به ویژه پس از دست زدن به حیوانات یا افراد دیگر
  • ○ از استفاده از حوله‌های دیگران و سایر محصولات مراقبت شخصی خودداری کنید
  • ○ در رختکن، دوش‌های عمومی و استخرها دمپایی بپوشید
  • ○ قبل و بعد از استفاده از وسایل بدنسازی آن‌ها را پاک کنید

سخن آخر

● عفونت قارچی می‌تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد. در برخی موارد، درمان مؤثر ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. اگر فکر می‌کنید عفونت قارچی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می‌توانند نوع عفونت را تشخیص دهند و یک داروی ضدقارچ مناسب را توصیه کنند.

 

● در برخی موارد، پزشک ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی یا سایر عادات روزانه برای کمک به درمان یا پیشگیری از عفونت‌های قارچی آینده توصیه کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.