میگالاستات migalastat


میگالاستات با نام تجاری گالافولد یا آمیگال دارویی است که برای درمانِ بیماری فابری به‌کار می‌رود که نوعی اختلال ژنتیکی نادر است. سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را در سال ۲۰۰۴ در فهرست داروهای کم‌ کاربرد خاص قرار داد و کمیسیون اروپا این دارو را در مه ۲۰۱۶ میلادی مورد پذیرش قرار داد.

مکانیسم اثر

بیماری فابری نوعی اختلال ژنتیکی است که در اثر جهش های مختلف آنزیم α-GalA ایجاد می شود ، که در بین سایر گلیکولیپیدها و گلیکوپروتئین ها عامل تجزیه اسفنگولیپید گلوبوتریاوزیل سرامید (Gb3) است. برخی از این جهش ها منجر به پیچش نادرست α-GalA می شود که متعاقباً از کنترل کیفیت پروتئین در شبکه آندوپلاسمی جلوگیری کرده و تجزیه می شود. کمبود α-GalA منجر به تجمع Gb3 در رگ های خونی و سایر بافت ها می شود و طیف گسترده ای از علائم از جمله مشکلات کلیوی ، قلبی و پوستی ایجاد می کند.
میگالاستات یک مهارکننده قوی  α-GalA است  . هنگام اتصال به α-GalA معیوب ، رفتار چین خوردگی آنزیم را به سمت سازگاری مناسب سوق می دهد ، در نتیجه عملکرد آنزیم اصلاح می شود.

فارماکودینامیک

به طور کلی ، درمان با میگالاستات در آزمایش های فارماکودینامیکی فاز 2 منجر به افزایش فعالیت درون زای آلفا-گالاکتوزیداز در سلول های سفید خون و همچنین در پوست و کلیه می شود.

فارماکوکینتیک

فراهمی زیستی این دارو در صورتِ مصرف همزمان با غذا، در حدود ۷۵٪ است و به حامل‌های پروتئینی پلاسما متصل نمی‌شود. دفع این دارو از بدن بیشتر از طریق ادرار (۷۷٪) و تا حدودی از طریق مدفوع (۲۰٪) است.
 نیمه‌عمر دارویی میگالاستات پس از یک تک‌دوز، ۳ تا ۵ ساعت است.

موارد مصرف میگالاستات

میگالاستات برای درمانِ درازمدتِ بیماری فابری در بالغین و نوجوانان بالای ۱۶ سالی که جهش درمان‌پذیر آنزیم «آلفا-گالاکتوزیداز A» دارند، کاربرد دارد. مقصود از جهش «درمان‌پذیر»، جهشی است که منجر به تاشدگی ساختاری آنزیم می‌شود اما اختلال چندانی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کند.

مقدار مصرف میگالاستات

درمان در بزرگسالان با تشخیص تایید شده بیماری فابری و یک ژن قابل قبول گالاکتوزیداز آلفا (GLA) بر اساس داده های آزمایش in vitro

123 میلی گرم خوراکی یک بار در روز است.

عوارض جانبی میگالاستات

بر پایهٔ کارآزمایی‌های بالینی انجام‌یافته، شایع‌ترین عارضه این دارو، سردرد در حدود ۱۰٪ بیماران بوده‌است. عوارض کمتر شایع شامل احساس گیجی، خستگی و تهوع و افسردگی است. عوارض احتمالی نادر به‌دلیل کم‌بودن تعداد دریافت‌کنندگان دارو قابل بررسی نبوده‌است.

تداخلات دارویی

میگالاستات آنزیم‌های کبدی سیتوکروم پی ۴۵۰ یا حامل‌های پروتئینی را القا یا مهار نمی‌کند و در نتیجه انتظار بر آن است که تداخل دارویی چندانی با سایر داروها نداشته باشد.

اگر میگالاستات به‌همراه «آگالازیداز آلفا یا بتا» وریدی (که نوعی آلفا-گالاکتوزیداز نوترکیب است) تجویز شود، سطح خونی آنزیم آلفا-گالاکتوزیداز بالا می رود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.