رشد روز افزون نقش هوش مصنوعی از تشخیص تا درمان سرطان

رشد روز افزون نقش هوش مصنوعی از تشخیص تا درمان سرطان

● با توجه به گسترش کاربرد هوش مصنوعی در تمامی حیطه‌های علم از سویی و افزایش روز افزون موارد ابتلا به سرطان در سراسر دنیا و همچنین ایران، این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا تاکنون هوش مصنوعی با سرعت و دقت فوق العاده خود، راهی به علم سرطان شناسی یافته است؟ پاسخ این سؤال قطعاً مثبت است. به بهانهٔ هفتهٔ ملی آگاهی رسانی سرطان، در ادامهٔ این مطلب مختصراً به مواردی اشاره می‌شود که نه تنها سال‌ها است که در تحقیقات علمی به آن‌ها پرداخته شده است؛ بلکه امروزه به صورت عملی در بخش‌های مختلف حوزه سرطان حتی در کشور ما به کار می‌روند.

 

● بیشتر هوش مصنوعی که در حال حاضر در عمل در حیطه سرطان‌ها استفاده می‌شود، در حوزه تشخیص آن و به منظور بهبود دقت و کارایی است. تعداد زیادی از فناوری‌های هوش مصنوعی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده در انکولوژی، به ویژه در رادیولوژی، تأییدیه دریافت کرده‌اند. در سال 2021، در مقاله‌ای گزارش شده است که بیشتر دستگاه‌هایی که با هوش مصنوعی عمل می‌کنند در بخش رادیولوژی (54.9%) و پاتولوژی (19.7%) استفاده می‌شود و در این بین سرطان پستان با بیش از 30 درصد، بیش‌ترین موارد استفاده از این تکنولوژی‌ها را به خود اختصاص داده است.

● رادیولوژیست‌ها به طور فزاینده‌ای از هوش مصنوعی برای کمک به تعیین تراکم پستان، تعیین کیفیت ماموگرافی و تعیین احتمال ابتلا به سرطان افراد از روی ماموگرافی آن‌ها بهره می‌برند.

● هوش مصنوعی همچنین برای غربالگری و تشخیص سرطان کولورکتال مؤثر بوده است. در سال 2021، FDA مجوز بازاریابی برای GI Genius را صادر کرد که اولین دستگاهی بود که از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص ضایعات در طول کولونوسکوپی استفاده کرد.

● علاوه بر این، پس از سال‌ها تحقیق در این زمینه، هوش مصنوعی در برخی از آزمایشگاه‌های آسیب‌شناسی دنیا برای خواندن اسلایدهای دیجیتال آسیب‌شناسی و افزایش دقت تشخیص، استفاده می‌شود.

● بخش جذاب و هیجان‌انگیز دیگر کاربرد هوش مصنوعی در یافتن اهداف درمانی جدید برای سرطان‌های مختلف است. به این معنا که با استفاده از این فناوری می‌توان نقاطی را در سلول‌ها و توده‌های سرطانی کشف کرد که با هدف قرار دادن آنها می‌توان با کارایی بالا و با کم‌ترین آسیب به بافت‌های خود بدن سلول‌های سرطانی را از بین برد. از سوی دیگر با این فناوری ساختارهای مولکولی نیز که می‌توانند به عنوان یک داروی مؤثر مطرح باشند قابل شناسایی هستند. کاربرد دیگر هوش مصنوعی در درمان سرطان "بهبود کارایی پرتودرمانی و در نتیجه افزایش سرعت درمان و بهبود اثربخشی و ایمنی پرتودهی" است. در این روش کم‌ترین آسیب به بافت‌های سالم بدن وارد می‌شود.

● و در آخر هوش مصنوعی به منظور کمک به افراد برای تشخیص اولیه علایم خود چه برای پیشگیری و چه در حین درمان بسیار مؤثر واقع شده است. در این روش فرد با وارد کردن علایم خود به نرم افزار، این هشدار را دریافت می‌کند که نیاز به مراجعه به متخصص انکولوژی وجود دارد.

● مواردی که در بالا ذکر شد کلیتی از موارد کاربرد هوش مصنوعی در علم سرطان شناسی است و روزبه‌روز به گسترهٔ کاربردهای آن افزوده می‌شود.

منبع: https://www.cancertherapyadvisor

 
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.