توسیتومومب Tositumomab


آنتی بادی منوکلونال لامبدا IgG2a موشی علیه آنتی ژن CD20 ( دو زنجیره سنگین از 451 بخش، 2 زنجیره لامبدا از 220 بخش) است. در یک محیط کشت بدون آنتی بیوتیک سلول های پستانداری تولید می شود. می تواند به طور کوالانسی به ید 131 (یک ایزوتوپ رادیواکتیو ید) اتصال داشته باشد.

مکانیسم اثر

به آنتی ژن CD20 که بر روی لنفوسیت های بالغ B یافت می شود، متصل می شود. به نظر می رسد پیوند آنتی بادی باعث ایجاد آپوپتوز، سمیت سلولی و مرگ سلولی از طریق تابش یونیزه کننده می شود.

فارماکودینامیک

توسیتومومب به آنتی ژن CD20 متصل می شود، که عمدتا بر روی سلول های بالغ B بیان شده و بیش از 90 درصد سلول های B لنفوم غیر هوجکین قرار دارد. آنتی بادی منجر به کشتن انتخابی سلول های B می شود.

فارماکوکینتیک

- کلیرانس خونی: 68.2 میلی گرم بر ساعت است

- نیمه عمر حذف: 67 ساعت (محدوده 28-115 ساعت)

- بیماران با بار بالا توموری، اسپلنومگالی یا درگیری مغز استخوان کلیرانس سریع تر، نیمه عمر کوتاه تر و حجم توزیع بزرگتری دارند.

- مسیر حذف: حذف ید 131 با تجزیه و ترشح در ادرار رخ می دهد.

مقدار مصرف توسیتومومب

بزرگسالان

لنفوم غیر هوجکین

مرحله اندازه گیری دوز

  • 450 ميلي گرم توسیتوموماب در 50 ميلي ليتر نرمال سالین وریدی در 60 دقيقه
  • توسیتوموماب I-131 وریدی در 30 میلی لیتر نرمال سالین در عرض 20 دقیقه

مرحله درمانی 7-14 روز بعد

  • اگر توزیع زیستی تغییر کرد، این مرحله را تجویز نکنید
  • 450 میلی گرم توسیتوموماب در 50 میلی لیتر نرمال سالین در عرض 60 دقیقه
  • دوز توسیتوموماب I-131 بستگی به تعداد پلاکتها دارد
  • بیش از 150000 در میلی متر مکعب: دوز برای تحویل 75 سانتی گری تابش کل بدن و 35 میلی گرم توسیتوموماب، وریدی در عرض 20 دقیقه است
  • بین 100-150 هزار میلی متر مکعب: دوز برای تحویل 65 سانتی گری تابش کل بدن و 35 میلی گرم توسیتوموماب، وریدی در عرض 20 دقیقه است

در هر مرحله، سرعت را 50% برای سمیت تزریقی خفیف تا متوسط کاهش دهید

توقف تزریق برای سمیت شدید؛ بعد از بازیابی کامل با کاهش 50 درصدی دوز، درمان را ادامه دهید

کودکان

توصیه نشده است

تداخلات دارویی

سولفین پیرازون , واکسن واریسلا زوستر , داساتینیب , اپتیفیباتاید , استرپتوکیناز , انوکساپارین , پراسوگرل , تیکلوپیدین , دفراسیروکس , روتاویروس , دیفلونیسال , فنوپروفن , کتوپروفن , پوناتینیب , کابوزانتینیب , آنیسترپلاز , سولینداک , ترپروستینیل , ادوکسابان , رتپلاز , اتودولاک , اکساپروزین , دالتپارین , فونداپارینوکس , تینزاپارین , داناپاروئید , ایبریتومومب تیوکستان , تیپراناویر , سرتولیزوماب , واکسن سرخک , واکسن اوریون , واکسن سرخجه , اپوپروستنول , گولیمومب , دیکومارول , فنیل بوتازون , پلیکامایسین , واکسن سه ظرفیتی آنفولانزا , بیوالی رودین , لپی رودین , کلوزاپین , دابیگاتران , ایلوپروست , واکسن زنده ب ث ژ , ابسیکسی مب , تیروفیبان , دفریپرون , دیکلوفناک , سیلوستازول , مفنامیک اسید , ملوکسیکام , هپارین , تنکتپلاز | تنکتاپلاز , اوروکیناز | یوروکیناز , بینیمتینیب , واکسن مننگوکوک کنژوگه , راموسیروماب , برمفناک , کانگرلور , دفیبروتاید

بینیمتینیب - کانگرلور - دفیبروتاید - دیفلونسیال - دروترکوگین آلفا - انکورافنیب - ویروس آنفولانزا h1n1 - اینوترسن - اماستاکسین - واکسن فلج اطفال زنده سه ظرفیتی - راموسیرومب - ساماریوم sm 153 - لکسیدرونام - تالیموژن لاهرپارپوک - واکسن حصبه زنده - واکسن ویروس واریسلا، وراپاکسار - واکسن تب زرد - واکسن زوستر زنده - آنیسیندیون

هشدارها

آنافیلاکسی ممکن است رخ دهد در صورت حساسیت شدید، رژیم را متوقف کنید

خطر سایتوپنی طولانی مدت و شدید؛ بیماران با بیش از 25٪ ذرگیری مغز استخوان یا اختلال ذخیره مغز استخوان درمان نکنید

بیماران چندین روز رادیواکتیو خواهند بود

هشدار شدید

واکنش های حساسیت شدید، از جمله آنافیلاکسی

  • واکنشهای شدید جدی و گاهی کشنده گزارش شده است. داروهای درمان چنین واکنشی باید برای استفاده فوری آماده باشند. رژیم درمانی را قطع کنید و اقدامات لازم پزشکی را انجام دهید.

سایتوپنی های طولانی مدت و شدید

  • ترومبوسیتوپنی و نوتروپنی شدید در اکثر بیماران گزارش شده است. برای بیماران با بیش از 25٪ درگیری مغز استخوان یا اختلال ذخیره مغز استخوان تجویز نکنید.

نیازمندی های ویژه

• دارو باید تحت نظارت یک پزشک با تجربه و آموزش در کار  با رادیونوکلئید های درمانی انجام شود و توسط پرسنل مراقبت های پزشکی که تایید شده اند یا در حال تایید توسط تولید کننده در محاسبه دوز و تجویز رژیم درمانی هستند تجویز شود.

نکات قابل توصیه

پس از اینکه با توسیتوموماب درمان شدید، بدن شما مواد رادیواکتیو را برای چند روز نگه می دارد. در طول این مدت شما مقدار کمی تابش اطرافیان خود انتقال می دهید. پرسنل درمانی شما باید دستورالعمل هایی در مورد چگونگی جلوگیری از قرار گرفتن اطرافیان در معرض تابش تا زمانی که این اثر از بین می رود، به شما بدهد.

توسیتومومب می تواند سلول های خونی را که به مبارزه بدن با عفونت و ایجاد لخته کمک می کند را کاهش دهد. این باعث می شود که احتمال خونریزی در اثر آسیب یا سرایت بیماری از اطرافیان بیمار تسهیل شود. خون شما باید طی هر 3 ماه در طول درمان و احتمالا در مدت کوتاهی پس از قطع مصرف این دارو مورد آزمایش قرار گیرد.

در مدت درمان با توسیتوموماب، دست های خود را مرتبا بشویید تا از عفونت جلوگیری کنید.

توسیتوموماب می تواند خطر ابتلا به کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) را افزایش دهد. داروهای دیگری برای محافظت از غده تیروئید و جلوگیری از واکنش های آلرژیک به شما داده می شود. ممکن است لازم باشد بعضی از این داروها را بعد از پایان درمان ادامه دهید.

تمام داروهایی را که پزشک برای کمک به محافظت از غده تیروئید تجویز می کند را مصرف کنید. شما ممکن است نیاز به آزمایش خون برای بررسی عملکرد تیروئید خود را در فواصل منظم برای بقیه زندگی خود داشته باشید. به طور منظم دکتر خود را ببینید.

توسیتوموماب می تواند نتایج غیر معمولی در آزمایش های پزشکی خاص ایجاد کند. شما همچنین ممکن است واکنش حساسیتی به آزمایشات تشخیصی یا درمانی استفاده کننده از پروتئین ها یا آنتی بادی های مونوکلونال موشی داشته باشید. به همه پزشکان خود سابقه درمان با توسیتوموماب را اطلاع دهید.

توسیتوموماب می تواند وارد مایعات بدن (از جمله ادرار، مدفوع و یا استفراغ) شود. حداقل 48 ساعت بعد از دریافت یک دوز، نباید اجازه دهید که مایعات بدن شما با دستان یا سطوح دیگر تماس داشته باشند. بدون استفاده از دستکش لاستیکی لاتکس، از تماس با مایعات بدن خود اجتناب کنید. اگر فرد دیگری در حال جابجایی مایعات باشد، باید دستکش، محافظ چشم و ماسک برای پوشاندن بینی و دهان استفاده کند.

مایعات بدن نباید توسط یک زن باردار یا زنی که ممکن است باردار شود حمل شود.

هنگام تمیز کردن هر گونه از مایعات بدن، فقط از پارچه های یکبار مصرف استفاده کنید که می تواند در توالت دفع شود. از پزشک یا بخش بهداشت خود بخواهید که چگونگی دفع مایعاتی که نمیتواند در توالت ریخت را به شما بگوید.

برای محافظت از دیگران از قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو بدن خود، سعی کنید حداقل 2 متر از افراد دیگر، به خصوص کودکان یا زنان باردار، دور بمانید. این مراحل را چند روز پس از پایان درمان توسیتوموماب انجام دهید.

  • - از جمعیت و مکان های عمومی و سفرهای طولانی اجتناب کنید.
  • - از تخت یا سرویس بهداشتی مشترک استفاده نکنید.
  • - نشسته بر توالت ادرار کنید و بعد از آن سه بار سیفون را بکشید.
  • - بعد از استفاده از دستشویی دست خود را بشویید.
  • - از حوله، پارچه شستشو یا مسواک مشترک استفاده نکنید.
  • - لیوان نوشیدنی، بشقاب ها یا وسایل نقره مشترک استفاده نکنید.
  • - حداقل یک هفته قبل از شستن هر یک از لباس ها و تخت یا سرویس های بهداشتی که طی بعد از درمان خود، صبر کنید. برای شست و شو این اقلام را از لباس های دیگران در خانه خود جدا کنید.
  • - لباس و اقلام دیگر خود را جداگانه از لباس های دیگر در خانه بشویید.

- اجتناب از نزدیک بودن به افراد بیمار یا دارای عفونت. در صورت تشخیص علائم عفونت، فورا به پزشک خود بگویید.

در حین استفاده از توسیتوموماب یک واکسن "زنده" دریافت نکنید. واکسن ممکن است در این زمان به خوبی عمل نکند و ممکن است شما را از بیماری کاملا محافظت نکند. واکسن های زنده شامل واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، فلج اطفال، روتا ویروس، تیفوئید، تب زرد، واریسلا (آبله مرغ)، زوستر (زونا) و واکسن آنفولانزای بینی است.

اجتناب از فعالیت هایی که ممکن است خطر خونریزی یا آسیب را افزایش دهند. برای جلوگیری از خونریزی در حین اصلاح یا مسواک زدن، از مراقبت های بیشتری کنید.

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.